S
Har renoverat garaget nu i sommar, det har varit omöjligt att värma garaget, även om jag kört 2kw värmefläkt över natten så är det inte varmt i garaget. Nu när jag böt panel och råspont till taket så hitta jag nog förklaringarna på det. det var decimeterstora glipor mellan vissa isoleringsskarvar och isoleringen i taket var bara ditkastad helt utan eftertanke. Med glipor som följd.

Jag har isolerat garaget med 70mm isolering (reglarna är 65mm) och taket ska isoleras om när jag byter gipsen.

Garaget kommer stå som kallgarage hela vintern eller kanske någon underhållsvärme som frysskydd bara. Men ibland kommer jag ju o ska jobba i garaget o då värmer jag upp det till någorlunda arbetstemperatur.

Ska det plastas någonting? Om vi ser väggen utifrån så är det nu liggande panel -> läkt för luftspalt -> vindpapp - > isolering/reglar, ska det plastas eller drar jag bara dit OSB dikt emot reglarna nu?

Hej!
Jag renoverade mitt garage förra sommaren och läste runt väldigt mycket om det där där med plast och som jag förstod det så ska man använda plast om man har garaget uppvärmt året om och om man kör in fuktig bil/motorcykel mm så jag plastade mitt eftersom jag har det uppvärmt året om och skruvar en hel del bil i garaget. Men nu är jag inte nån expert i frågan men som jag läste ska man inte köra in fuktig bil mm o bara vara i garaget nån gång o ha värmen på när man just är där så ska man inte ha plast (men det här är vad jag har förstått det som) kan finns andra som tycker eller vet annat! Och i väggen satte jag osb sedan gips på det skönt o ha osb bakom så man kan sätta upp grejer på väggen�� lycka till

Om du har garaget uppvärmt året om KAN du ha plast, annars SKA du inte ha det.

Jag har mitt välisolerade dubbelgarage ouppvärmt större delen av året, värmer bara ibland på vintern om jag skall meka, och jag har inte plast i väggarna. Det låter som du använder garaget likadant som jag ungefär, så jag skulle rekommendera plastfritt. Glöm ej heller bra ventilation i garaget.

Jag står inför exakt samma dilemma och har dessutom ett garage som har samma konstruktion som ditt. Innan jag renoverade här så var det plast i taket men inte i väggarna. Det har ju fungerat tidigare så jag tror att jag ska fortsätta att köra oplastat. Om ingen har några bra argument för att jag ska ha plast? Tänker också bara ha garaget på plussidan och värma upp det lite extra då och då. Har hittills bara haft bilen inne i garaget en gång på tre år och så lär det nog fortsätta att vara. Bara in med den om man behöver skruva. Funderar starkt på carport framför garaget däremot :)

• Gilla
balja
  • Laddar…
Gammal tråd, men jag chansar på återuppliva den. Har ett någorlunda isolerat garage med dubbla skivor överallt (OSB+gips) UTAN plast. Jag har under flera år haft det uppvärmt under vinterhalvåret till ca 10-12 grader med en luftvärmepump och det har fungerat finfint. Nu är detta inte optimalt för pumpen, utan 16 grader på pumpen är bättre (av flera skäl, utelämnar dessa), vilket ger en innetemperatur på ca 17-18 grader. Kan denna temperaturökning medföra risker för konstruktionen tro?

Tomture61
T Tonka skrev:
Gammal tråd, men jag chansar på återuppliva den. Har ett någorlunda isolerat garage med dubbla skivor överallt (OSB+gips) UTAN plast. Jag har under flera år haft det uppvärmt under vinterhalvåret till ca 10-12 grader med en luftvärmepump och det har fungerat finfint. Nu är detta inte optimalt för pumpen, utan 16 grader på pumpen är bättre (av flera skäl, utelämnar dessa), vilket ger en innetemperatur på ca 17-18 grader. Kan denna temperaturökning medföra risker för konstruktionen tro?
Nej , 10 - 12 är sämre , 16 gr eller högre är optimalt .

• Gilla
Tonka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.