Är aldrig ekonomiskt försvarbart att byta en central, det går att sätta in 2 st säkringselemet ( ca 150-200 kr st ) där luckorna är och travas det om lite i centralen så får du en säkring till ( VV som inte är i bruk ) Det blir bra mycket billigare än 20 kkr och det som blir över går till annat. Det är en konstig trend som blivit att byta helt fungerande centraler för att andra gör det. Kanske dags att tänka om.

• Gilla
Nikorasu och 21 till
  • Laddar…
Ja, det verkar ha blivit en trend att man måste byta sin gamla diazedcentral till ny med dvärgbrytare.
Finns egentligen ingen anledning till det, det blir ju inte högre säkerhet med det bytet.

• Gilla
Ragsan och 7 till
  • Laddar…
Nu är det väl allmänt känt i EL-kretsar att dvärgar inte klarar tinga starter, löser ut på en sågklinga eller liknande, samt en form av överlast utan bryter på stämplat värde.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Jag kliver in och är motvalls här.
TS har skrivit att det i framtiden ska in mer saker och redan nu vill ha det delat på flera JFB, Detta gör att denna centralen inte kommer att räcka till. Helt klart går det då att sätta en ny under eller bredvid med utrymme för framtiden. Inget kommer bli säkrare under drift om man passar på att sätta en stor ny istället för en extracentral bredvid. Men vid utökning och ändringar kommer det troligen vara lättare jobb då allt är snyggt och nytt.
Sedan är 20000 mycket pengar men måste då jämföras mot vad en ny liten central som klarar samma sak skulle kosta,
Detta är något jag tycker är viktigt att ta med i sitt beslut.

• Gilla
Oldboy och 5 till
  • Laddar…
Vad du än gör - byt INTE ut denna!
Det är det mest funktionella som finns, men det är min högst personliga mening.
Ett byte av säkringen gör att du har en "fräsch" enhet igen, och det är enkelt.
Funktionsmässigt är den lika bra som en nyare, men denna är enligt mig robustare och enklare att underhålla.

Redigerat:
  • Gilla
BaltzarH och 9 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att du borde ta in fler priser, spontant skulle jag känna mig trygg med 15000 utan att ha tittat på det i verkligheten. Att ha separata jordfelsbrytare är lite överkurs tycker jag också. Dela upp centralen på två, då hade man med lite tur kommit ner på 11-12k

• Gilla
Särndal och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Vi har renoverat köket, och i samband med det föreslog elektrikern byte av hela elcentralen.
Den är från 1970 och har kompletterats med jordfelsbrytare vid tidigare renovering.
Jag kan skaka fram pengarna, men funderar på om det är en vettig investering eller bara onödigt.

Bytet skulle kosta 20 000 kr, och då får vi JFB på hela huset (finns idag bara på badrum och uttag utomhus). Det skulle bli separata JFB för kyl och frys, respektive värmepump.

Om vi inte gör detta behöver elektrikern i stället komplettera med en till box, med trepolig säkring för den nya grupp som drogs fram till köket.

Byta eller inte byta?

[bild]

[bild]
Ska du få funktion på jordfelsbrytare krävs att du har jordad dragning i hela huset det är nämligen bara få jordfelsbrytare fungerar då den mäter skillnaden mellan jord och 0an. Så drar du inte in ny tråd så ger uppgraderingen bara en falsk trygghet. Med det sagt så är det skönt med automatsäkringar.

• Arg
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
ja73 och 21 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Vi har renoverat köket, och i samband med det föreslog elektrikern byte av hela elcentralen.
Den är från 1970 och har kompletterats med jordfelsbrytare vid tidigare renovering.
Jag kan skaka fram pengarna, men funderar på om det är en vettig investering eller bara onödigt.

Bytet skulle kosta 20 000 kr, och då får vi JFB på hela huset (finns idag bara på badrum och uttag utomhus). Det skulle bli separata JFB för kyl och frys, respektive värmepump.

Om vi inte gör detta behöver elektrikern i stället komplettera med en till box, med trepolig säkring för den nya grupp som drogs fram till köket.

Byta eller inte byta?

[bild]

[bild]
Gängade säkringar är betydligt mer tillförlitliga än "vipp säkringar", Fungerar allt som det skall så finns det ingen anledning alls att byta mer än att du får jordfelsbrytare på fler uttag.

20 000 kan dessutom springa iväg och bli 30-35000 om du har krypströmmar som ställer till det för jordfelsbrytaren. Då får man felsöka och leta upp vad det är som ger dessa krypströmmar. Det kostar naturligtvis. Kan även bli så att du får installera fler än 1 jordfelsbrytare för att minska risken för onödiga frånslag av jordfelsbrytarna.

Vissa saker bör man heller inte ha över jordfelsbrytare. Ex. så ligger inte min bergvärmepump över JFB då en JFB kan bryta då jag är utomlands en vinter och då fryser hela huset under min frånvaro med vattenskador som följd.

Så kort och gott. Fungerar det som det skall nu så finns det med all säkerhet andra saker att lägga pengarna på. "Vippsäkringar" anses "coola" för många men är egentligen ganska kassa jämfört med "gänga två" och vanliga "proppar".

• Gilla
kortis och 5 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
Ska du få funktion på jordfelsbrytare krävs att du har jordad dragning i hela huset det är nämligen bara få jordfelsbrytare fungerar då den mäter skillnaden mellan jord och 0an
Nej det stämmer inte, jordfelsbrytare fungerar även på ojordade elförbrukare.

• Gilla
Heden71 och 28 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nej det stämmer inte, jordfelsbrytare fungerar även på ojordade elförbrukare.
Precis. Ett vanligt, men väldigt dumt misstag att tro att JFB inte fungerar utan jord. Det finns gott om jord i ett hus, exempelvis vattenledningar, element, kabel-TV osv. Och finns ingen jord, så finns inte heller något att få jordfel emot...

• Gilla
Temin och 6 till
  • Laddar…
Blandade råd här! Detta verkar vara en vattendelare.

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om ni har pengarna (eller kan fixa utan att ta SMS-lån) är det bara att byta tycker jag.
Byt inte. Komplettera helre med JFB. Plastcentraler kan orsaka mer fel.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Jag röstar för att byta den.
Det blir en lite större peng nu, men ev komplettering i framtiden kanske blir billigare.
Sitter den relativt synligt så kan man orda för att det blir snyggare med allting under samma kapsling. Även trafon för ringklockan.
Dessutom lättare att sektionera med fler jordfelsbrytare.

Men det brukar vara bra kvalitet på dom där centralerna.

• Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Diazed har många fördelar. Med det sagt så planerar jag själv ett byte till automatsäkringar, men det är av flera orsaker. Dels så börjar jag med elbilar, gäststuga mm att växa ur diazedcentralen, dels så vill jag separera centralen i två delar. Jag tänker att allt som är utomhus skall vara i separat central, exempelvis billaddarna, LLVP och inglasningen. LLVP skall vara på den andra centralen för att få redundans. Det skall vara separata jordfelsbrytare på centralerna, där det är typ B i den för utomhusutrustningen. Vissa delar av huset hamnar också utomhus då jag vill ha garaget (som sitter ihop med huset) i utedelen också.

Men nu har jag full koll på mina förbrukare och inga säkringar kommer att tjuvlösa i mitt hus. Jag styr nämligen storförbrukarna (laddningen av bilarna och värmen) utifrån elförbrukningen.

Jag tycker bara att det är rätt skönt att veta att prylarna är moderna och att ingen elektriker som kommer rynkar på näsan, det är aldrig slut på porslinsproppar när de behövs som mest och att jag aldrig behöver fundera på vilken propp som gått utan direkt ser vilken det är och kan återställa den.

Lite som att min moderna bil har fler saker som kan gå sönder och min första gamla dieselmerca nog hade tålt en kärnvapenattack, men det är ändå rätt bekvämt att slå på rattvärmen och inte behöva fundera var choken sitter.

• Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.