Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Ska jag byta elcentralen?

1. G
    Medlem · A · 448 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Vi har renoverat köket, och i samband med det föreslog elektrikern byte av hela elcentralen.
    Den är från 1970 och har kompletterats med jordfelsbrytare vid tidigare renovering.
    Jag kan skaka fram pengarna, men funderar på om det är en vettig investering eller bara onödigt.

Bytet skulle kosta 20 000 kr, och då får vi JFB på hela huset (finns idag bara på badrum och uttag utomhus). Det skulle bli separata JFB för kyl och frys, respektive värmepump.

Om vi inte gör detta behöver elektrikern i stället komplettera med en till box, med trepolig säkring för den nya grupp som drogs fram till köket.

Byta eller inte byta?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    el1.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    el2.png

2. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 620 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Om ni har pengarna (eller kan fixa utan att ta SMS-lån) är det bara att byta tycker jag.

3. G
    Medlem · A · 448 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Jag lutar åt att byta, och det skulle kännas bra att ha en lösning som håller för framtiden.
    Men jag har sett en del trådar här där man tycker att byte av elcentral är onödigt, det är därför jag blir osäker.

4. D
    Medlem · E · 25 447 inlägg
    Det är en del intressanta färgval i den centralen.

Jag skulle inte bytt den. Det är inget fel på centralen.

5. M
    Medlem · Stockholm · 1 287 inlägg

merbanan

Medlem
    Annars finns det ju plats för 2 grupper till i befintlig central. Ovanför och under huvudbrytaren, möjligen svårt att få fram de komponenter som behövs för en sådan lösning och det kanske behövs 3 grupper istället för 2 eventuellt möjliga.

Jag skulle nog bytt till en DIN-cental även om denna gick att behålla, men jag behöver ju inte betala.

6. Dan1891
    Medlem · 846 inlägg

Dan1891

Medlem
    Vad är det för kablar som går in och ut i en båge under utanför centralen?

7. G
    Medlem · A · 448 inlägg

gbgustaf

Medlem
    De trådar som hänger ner har med det nya köket att göra. Som jag förstår är det där han skulle sätta en trepolig säkring, om vi väljer att inte byta centralen. Oklart hur det är avsäkrat nu, för köket är igång.

8. T
    Medlem · Blekinge · 8 665 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Jag tycker vanligtvis att byta tillför inget mervärde. Men det beror på era framtida planer med huset. Ser ni framför er tillbyggnad, carport, billaddning mm är det lika bra att byta och välja en central med riktigt mänga reservplatser. Då blir det också enkelt att lägga till nya funktioner som tidsur, solceller, mm.

9. daddydj
    Medlem · Uppsala · 712 inlägg

daddydj

Medlem
    Jag skulle bytt. Har aldrig ångrat mig att vi bytt totalt tre centraler.

10. R
    Renoverare · Månen · 131 inlägg

Ryttarnn

Renoverare
    Har man utrymme i ekonomin så byt ut den, vi bytte ut centralen i samband med köksrenovering

11. Huvudbrytaren
    Medlem · Södermanlands län0 · 902 inlägg

Huvudbrytaren

Medlem
    Det viktigaste nu är att få alla grupper under jordfelsbrytare. Det kan ordnas med en extra kapsling intill befintlig central.

12. G
    Medlem · A · 448 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Någon gång kommer vi förstås att skaffa elbil också. Då blir det en till kapsling för det. Nej det är nog bättre att montera en rymlig central med plats för allt.

13. Y
    Medlem · Stockholm · 407 inlägg

Yaken

Medlem
    Tja. Som "diazed-kramare" tycker jag nog ni ska behålla den där. Det är ju inget fel på den, och ni har ju dessutom två oanvända platser. Man behöver ju kanske städa upp kapslingen och plocka bort alla gamla märkningar och göra en riktig gruppförteckning i anslagsram på väggen.

För att få alla grupper under jfb behöver man inte göra något åt den. Ska ni ha flera jfb så kan det vara lite klurigare, då man måste dela nollskenan. Nu tycker jag inte att värmepumpen ska behöva någon jfb (IVT skriver i sin installationsanvisning att det inte är rekommenat), och det här med separat/ingen jfb på kyl & frys var väl mer förr i tiden.

Men visst, det ser ju lite snyggare ut med en låda på väggen istället för ett antal extra kapslingar också..
    Används förresten alla grupper idag? Den där "vv" i mitten ser ju ut att ha en säkring borta, och där kan man ju få in en trefasgrupp i så fall.

14. G
    Medlem · A · 448 inlägg

gbgustaf

Medlem
    VV är en tvåfas varmvattenberedare. Det är bara tredje fasen i den gruppen som är ledig.

• Laddar…
  15. D
    Medlem · E · 25 447 inlägg
    Man kan ju komplettera med en central som rymmer allt det du tror att kommer i framtiden.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.