24 911 läst ·
63 svar
25k läst
63 svar
Ska jag betala extra för körplåtar vid total entreprenad?
Husägare
· Skåne
· 62 inlägg
Exakt. Det är förväntningarna som kund! För mig som konsument känns det självklart att det inte ska kosta mig något extra oavsett vilka verktyg och maskiner som än används för att bygga huset dem har sålt till mig! Hyra av det material dem inte har själv får dem ju isåfall baka in i entreprenaden. Allt annat känns märkligt!
mikloc skrev:
Husägare
· Skåne
· 62 inlägg
Husägare
· Skåne
· 62 inlägg
Finns absolut inget konstigt där... hade jag bara fått info om att det krävdes plåtar så hade jag kunnat acceptera hyra av dessa några dagar... men 11k ex moms går ju bara inte. Fullständigt orimligt orimligt Och noll respekt när man bara förväntar sig att jag ska stå för kalaset
F fsn skrev:Det är inte så att det i tomtgräns ligger nåt grunt betongrör för dagvatten eller nåt sånt som inte tål tunga transporter? Oavsett vilket så har du redan betalat en fin slant i generella påslag som hanterar ”risken” för oförutsedda kostnader för entreprenören vid fastpris.
Det är ett jävla otyg att entreprenörerna slarvat med sånt dom lätt kan ta reda på som belastningsgränser på vägar, diken och sånt skit.
Betala inte säger jag, det är inte ditt fel att dom är lata och inte gör sitt jobb, det är helt klart fostrande att inse att det inte bara är att fakturera slutkund sina egna misslyckande.
@Yderfält, jag ”hakade” också upp mig på den formuleringen. ”Förutsatt framkomlig väg” kanske endast blev framkomlig med körplåtar och ligger därför utanför avtalet. Detta tillhör inte specialområde så bedömning jag lämnar över till de kunniga.Y Yderfält skrev:Nyckelorden i det som delades är väl: förutsatt att framkomlig väg för transport
Och där är det väl en bedömningssak som inte jag är man att avgöra, jag vet för litet och kan för litet...
Det är väl i så fall det som det tagits fasta på. Sen om det är så eller ej må annan svara på, inte jag.
Vad tråkigt för er...
Varför skulle allt inte ingå i totalentreprenad? Är det inte just det som är poängen? Särskilt när entreprenören har möjlighet att förstå förutsättningarna på plats i förväg, dvs innan avtal skrivs.I Talltomten skrev:Dem har byggt massor av andra hus i området och känner till markförhållandena mycket väl, det är inte så att det är någon surprise på marken direkt. Speciellt när vi har varit på tomten med arkitekt, utstakning etc. etc. innan vi ens signade avtalet. Jag som köpare kan bara tycka att det är beklagligt att sånt inte redan räknas in i priset för totalentreprenad. För visst förstår jag att ALLT inte ingår i totalentreprenad men en sån fundamental sak som att maskiner ska kunna köra på min tomt är nog inget jag räknat med skulle kosta extra...
Hej, Jag kan nästan utgå att det framgår i deras villkor står det om att marken ska klara x antal kg/ m2. Men varför inte ställa frågan det kanske är så att husleverantören ska ersätta kranen och att det inte är så att husleverantören kan skicka kostnaden vidareI Talltomten skrev:
Därför att det inte går att förutse alla tänkbara händelser/förutsättningar och ofta sådant som beställaren kommer på under pågående arbete som man önskar få förändrat/utfört, därav har man det som kallas ÄTA, se urklipp nedan.N Nikorasu skrev:
ÄTA-arbeten en förkortning för Ändringsarbeten, Tilläggsarbeten och Avgående arbeten och avser arbeten som utförs i samband med de ursprungligen kontrakterade arbetena. ÄTA är den viktigaste av byggbranschens regleringar för att hantera oförutsedda ändringar som ofta uppstår under byggprojekt.
Sök på ÄTA inom byggnation så förklaras hur det ska hanteras.
Jovisst, men frågan här har inget med ÄTA att göra.A AndersS skrev:Därför att det inte går att förutse alla tänkbara händelser/förutsättningar och ofta sådant som beställaren kommer på under pågående arbete som man önskar få förändrat/utfört, därav har man det som kallas ÄTA, se urklipp nedan.
ÄTA-arbeten en förkortning för Ändringsarbeten, Tilläggsarbeten och Avgående arbeten och avser arbeten som utförs i samband med de ursprungligen kontrakterade arbetena. ÄTA är den viktigaste av byggbranschens regleringar för att hantera oförutsedda ändringar som ofta uppstår under byggprojekt.
Sök på ÄTA inom byggnation så förklaras hur det ska hanteras.
Husägare
· Skåne
· 62 inlägg
Enligt konsumenttjänstlagen så "bör" ÄTA ingås skriftligen mellan psrterns och informeras om och godkännas i tid innan. I detta fall har jag alltså körplåtar som ligger på min tomt i 5 månader utan att ha en aning om att jag ska betala för dem? Så alldeles oavsett om de behövs och att de är rättfärdigat så ska jag ändå få information i tid och acceptera kostnaden. Och jag hade aldrig acceptera hyra av dessa i 5 mån. Givetvis för stomlev i en vecka men då hade kostnaden kanske varit mindre än 10%
Oavsett om det ingår i TE eller ej så är det förkastligt att ej informera mig som byggherre att Underleverantören åtager sig kostnader för över 10k utan OK. Jag kommer aldrig att acceptera det. Funkar inte så i någon annan del av näringslivet så varför skulle de vara ok här.
Oavsett om det ingår i TE eller ej så är det förkastligt att ej informera mig som byggherre att Underleverantören åtager sig kostnader för över 10k utan OK. Jag kommer aldrig att acceptera det. Funkar inte så i någon annan del av näringslivet så varför skulle de vara ok här.
A AndersS skrev:
Då tolkar jag som att underrättelseplikten enligt ABS 18 p.8 ej är uppfylld av leverantören. Som jag tolkar det så har "bara" fakturan kommit och ingen avisering om varför.A asf skrev:
Sedan kan det vara att kranleverantören har reservation mot husleverantören ang. markförhållandets bärighet, men det gäller bara mellan kranleverantören och husleverantören och inte beställare förutsatt det inte är inskrivet i kontraktet. Vi är många om gissningarna nu men svaret finns i KONTRAKTET.
”Förutsatt att framkomlig väg....”I Talltomten skrev:Tack för ditt svar!
Det är exakt så jag menar. Vid projektering av Totalentreprenad och det fasta pris vi har kommit överens om i avtal för att bygga just detta nyckelfärdiga hus så menar jag att deras uppgift är att räkna med den utrustning och verkyg som behövs för att leverera huset. Att körplåtar behövdes får vi ju utgå ifrån annars så antar jag att underentreprenör aldrig hade hyrt dem. Men jag menar som du skriver att detta är något som redan ska ingå i mitt entreprenadarvode och dessutom att betala hyra för månader utan att dem används är ju rent ut sagt fel oavsett om det skulle ingå i avtal eller ej.
Det finns ingenstans i avtal det står att körplåtar ingår eller inte ingår. Det står "komplett lossning och montering av material" vilket någonstans kan tolkas som att det inte ska tillkomma något extra för just det.
ARBETE, TRANSPORT, MONTERING
Leverans sker fritt på lastbil till byggplatsen, förutsatt att framkomlig väg för transport (24 m lastbil/trailer) samt tillgång till vatten och el finns
Omlastning ingår ej. Kostnad för ev omlastning, faktureras efter stommontage.
Montering:
Komplett lossning och montering av material levererat från XXXXXXXX
Mobilkran för lossning & montering.
Elfördelningsbox för byggström under byggtid
Värmefläkt under byggtid
Erforderligt fästmaterial
Skydd av material
Mottagning av leveranser från XXXXXX
Erforderliga ställningar för montage
Samordning av ingående entreprenader.
Samordning av arbetarskydd under entreprenadtiden.
Montering av plåtar levererade av XXXXXX
Där harbdu anledningen till att du fått en faktura på plåtarna. Och efter stomm montage får du en faktura för omlastning.
Nej det står "framkomlig väg för transport". Plåtarna användes väl inte för 24m lastbilen utan för mobilkranen?Krille-72 skrev:
Oavsett vilket så står det ju inget om extra faktura för körplåtar, bara extra fakturering för omlastning om så behövs.