Nä och med tanke på att nu körplåtarna behövdes för en dags stommontage (enligt fakturan) så varför ska jag betala 5 månaders hyra av dessa då?

F ErlandJ skrev:
Som de inte kunde insett när de skrev offerten då? Nä, det skulle jag inte accepterat. Det finns ju en anledning till att man har totalentreprenad och fast pris.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
I Talltomten skrev:
Nä och med tanke på att nu körplåtarna behövdes för en dags stommontage (enligt fakturan) så varför ska jag betala 5 månaders hyra av dessa då?
Har du ställt den frågan till dom?

Ja vi fick ju först faktura från underlev direkt då frågade vi huslev som skulle återkomma vilket dem inte gjort än (1mån sen) sen idag kom samma faktura fast från huslev istället...

F ErlandJ skrev:
Har du ställt den frågan till dom?

Är det så att någon beställt dit plåtarna för en dags jobb och sedan glömt av dem. 5 månader senare kommer någon på det och plockar bort dem. Sen sitter någon på ett kontor och måste få in den kostnaden någonstans?

• Gilla
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
Dem har legat där ända sen markarbetena började i augusti. Men då visste ju inte jag att vi skulle pröjsa för dem... sen innan jul. Ca Två månader efter stommleverans så plockas dem bort igen och kommer på äta för omlastning?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det så att någon beställt dit plåtarna för en dags jobb och sedan glömt av dem. 5 månader senare kommer någon på det och plockar bort dem. Sen sitter någon på ett kontor och måste få in den kostnaden någonstans?

E
Men om det är en totalentreprenad det handlar om och du har skrivit ett kontrakt där både markarbeten och hus ingår, då har jag svårt att se att du ska behöva stå för några extra plåtar?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är lite min hållning i denna fråga...

E erkka skrev:
Men om det är en totalentreprenad det handlar om och du har skrivit ett kontrakt där både markarbeten och hus ingår, då har jag svårt att se att du ska behöva stå för några extra plåtar?

harry73
I Talltomten skrev:
Fast det stämmer ju inte.
Troligtvis inte, men det är i alla fall det som jag skulle svara som entreprenör. Så tycker du att det inte stämmer, då kan du redan nu förbereda dig på ett svar.

För att vara tydligt, skulle jag inte gå med på det. När vi byggde hus, kom entreprenören i sista sekund på att marken lutade mot huset och att de fick höja huset för att kunna skapa fall från huset. Det var helt OK för mig, så jag ordnade ett OK från kommunen.
Men eftersom entreprenören redan hade grävt för grunden, behövde de fylla upp med 0,5m extra grus, som vi skulle betala.
Men det gick vi inte med på. Entreprenören hade fått i uppdrag att anlägga trekammarbrunn och grovplanera trädgården, så de hade alla möjligheter att grovplanera så att fallet var rätt. Därför ville vi inte betala extra (de gick med på det)

Om jag var dig, skulle jag skriva att ni hårdgjorde uppställningsplatsen för kranen enligt entreprenörens anvisningar och att därmed alla ytterliga kostnader på er tomt borde ligga i det fasta priset.
Dessutom har entreprenören inte informerat er i tid att körplåtarna skulle räknas som ÄTA.

Lycka till.

• Gilla
Taxture
  • Laddar…
Med tanke på hur lång tid det har gått sedan du frågade om, och bestred fakturan, utan att du har fått en godtagbar förklaring så finns sannolikt ingen (officiell) förklaring till fakturan. Eftersom du har ett avtal med totalentreprenad, och inget i tråden har framkommit som stöder att du ska ta denna extrakostnad så du kan lugnt överlämna huvudvärken till din entreprenör. Om du har bestridit fakturan skriftligen, stäng caset och gå vidare.

Vad är en körplåt?

Plåtslagare som undrar

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vad är en körplåt?

Plåtslagare som undrar
Markplåtar som maskinerna kan köra på.

harry73
Metallplåtar som använts för tillfällig vägövergång över grävarbete på en gata, omgärdad av skyddsräcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Dem ser ut att vara i samma storlek som låg på vår tomt. Måste vara Extra stora då :)

harry73 harry73 skrev:
[bild]

• Haha
Festlund
  • Laddar…
Tack för feedback!

G Gillar att bygga skrev:
Med tanke på hur lång tid det har gått sedan du frågade om, och bestred fakturan, utan att du har fått en godtagbar förklaring så finns sannolikt ingen (officiell) förklaring till fakturan. Eftersom du har ett avtal med totalentreprenad, och inget i tråden har framkommit som stöder att du ska ta denna extrakostnad så du kan lugnt överlämna huvudvärken till din entreprenör. Om du har bestridit fakturan skriftligen, stäng caset och gå vidare.

Körplåtar är i normalfallet

Standard mått 2000 x 2000 x 30 mm
Standard mått 3000 x 2000 x 30 mm
Standard mått 4000 x 2000 x 30 mm
Standard mått 5000 x 2000 x 30 mm
Standard mått 6000 x 2000 x 30 mm
Dunderplåt mått 6000 x 2000 x 40 mm
Allt enligt Ålheds/Containertjänst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.