24 911 läst ·
63 svar
25k läst
63 svar
Ska jag betala extra för körplåtar vid total entreprenad?
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Hade inte betalat det.
ska dom ta betalt för extra hög ställning också när dom lägger taket, trots att dom vet förutsättningarna innan de säljer ett hus på TE.
ska dom ta betalt för extra hög ställning också när dom lägger taket, trots att dom vet förutsättningarna innan de säljer ett hus på TE.
Det verkar inte bättre än att den korrekta benämningen på fakturan du fått för körplåtarna borde vara "bluffaktura". Jag skulle vilja påstå att det vid totalentreprenad som i detta fall åligger utställaren av fakturan att också ange grund för fordran, dvs. specifikt hänvisa till var i överenskommelsen med dig underlag för fordran uppstår.
Hej, Ser mörkt ut att bestrida detta men man kan alltid försöka om de är givmilda. Avtalet säger att farbar väg för denna tunga transport måste finnas och avgör chauffören att vägen ej är farbar utan extra åtgärder så måste det fixas. Leverantören har friskrivet sig i avtalet. Detta måste man kolla innan lasten kommer om man är ansvarig för bygget vad som krävs för att komma fram. Alternativet är att fixa detta själv med ett lass kross material eller liknande eller att de var tvungna att lasta om till en högre kostnad.
Jag håller i princip med dig, förutom att ts redan kommit överens med underleverantörer i fråga om att hårdgöra framför huset för framkomligheten skull.
Skulle det därefter pga oförutsedd anledning ändå finnas anledning att beställa körplåtar, ska entreprenören anmäla en ÄTA innan arbetet börjar, eller om man behöver beställa direkt för att undvika onödiga extra kostnader för TS, ska man så snabbt som möjligt efter åtgärden anmäla extra kostnaden.
1 Jag betvivlar att entreprenören inte kunde förutse att gruset inte räckte.
2 Entreprenören informerade inte om extra kostnader i rimlig tid
3 entreprenören hyrde körplåtarna för en orimlig lång period, det borde räcka med max en vecka rund husleveransen.
Skulle det därefter pga oförutsedd anledning ändå finnas anledning att beställa körplåtar, ska entreprenören anmäla en ÄTA innan arbetet börjar, eller om man behöver beställa direkt för att undvika onödiga extra kostnader för TS, ska man så snabbt som möjligt efter åtgärden anmäla extra kostnaden.
1 Jag betvivlar att entreprenören inte kunde förutse att gruset inte räckte.
2 Entreprenören informerade inte om extra kostnader i rimlig tid
3 entreprenören hyrde körplåtarna för en orimlig lång period, det borde räcka med max en vecka rund husleveransen.
I Talltomten skrev:
Det är inte så att det i tomtgräns ligger nåt grunt betongrör för dagvatten eller nåt sånt som inte tål tunga transporter? Oavsett vilket så har du redan betalat en fin slant i generella påslag som hanterar ”risken” för oförutsedda kostnader för entreprenören vid fastpris.
Det är ett jävla otyg att entreprenörerna slarvat med sånt dom lätt kan ta reda på som belastningsgränser på vägar, diken och sånt skit.
Betala inte säger jag, det är inte ditt fel att dom är lata och inte gör sitt jobb, det är helt klart fostrande att inse att det inte bara är att fakturera slutkund sina egna misslyckande.
Det är ett jävla otyg att entreprenörerna slarvat med sånt dom lätt kan ta reda på som belastningsgränser på vägar, diken och sånt skit.
Betala inte säger jag, det är inte ditt fel att dom är lata och inte gör sitt jobb, det är helt klart fostrande att inse att det inte bara är att fakturera slutkund sina egna misslyckande.
I en TE skall erforderliga hjälpmedel ingå och inget som skall reglerasI Talltomten skrev:Vi bygger med total entreprenad och har sedan några månader rest stommen. Har nu alltså fått en faktura från husleverantören för hyra av "Extra stora" körplåtar på ca 11.000kr i samband med stomleverans.
Det är inga extra kostnader som vi överhuvudtaget har fått information om, diskuterat eller godkänt.
Tycker det är oerhört provocerande att jag ska betala extra för dessa? Vi bor alldeles i närheten av bygget och har följt bygget ända sedan markarbetena började. Dessa körplåtar har legat på vår tomt i flera månader, mest av tiden helt oanvända. Varför ska vi betala för det då?
Förstår att grundarbeten kan vara förenligt med extra kostnader. Vi har betalt mer för att gräva extra, fylla upp, packa osv. Fine!
MenTycker att man kan förvänta sig att husleverantören har den utrustning som behövs för att resa hus. Brukar dem bygga hus på asfalt lixom?
Vi bygger som sagt med total entreprenad och husleverantören har varit på tomten flera gånger innan vi skrev avtal och innan arbetena började och vi har aldrig diskuterat att det behövs ”extra stora” körplåtar för att resa just vårt hus. Det är heller inget som nämns i vårt avtal.
Isåfall kan man ju börja ifrågasätta om vi ska betala extra för byggställningar och grävmaskin med?
Hur många körplåtar har dom tagit betalt för, har dom legat på hög eller utlagda någonstans?
Jag jobbar i kranbranschen och det händer ju att man får köra ut och lägga körplåt där marken är dålig, men då hämtas dom ju in så fort kunden är klar med dom.
Be dom specificera plåthyra och transportkostnad, möjligen att du får betala för transporten men du ska ju inte betala hyra för mer än den tiden som huset monterades och någon dag innan och efter.
Jag jobbar i kranbranschen och det händer ju att man får köra ut och lägga körplåt där marken är dålig, men då hämtas dom ju in så fort kunden är klar med dom.
Be dom specificera plåthyra och transportkostnad, möjligen att du får betala för transporten men du ska ju inte betala hyra för mer än den tiden som huset monterades och någon dag innan och efter.
Eller typ inte betala nåt alls för skiten skall ingå när man köper TE. Det kan liksom inte vara svårt för en totalentreprenör att ta reda på körförhållande innan kontrakt skrivs ELLER kräva av sina UE att sånt ingår.B blue.b skrev:Hur många körplåtar har dom tagit betalt för, har dom legat på hög eller utlagda någonstans?
Husägare
· Skåne
· 62 inlägg
Skulle uppskatta dem till 2000 x1500 så kanske 6 stycken... extra stora 
Billehol skrev:
Husägare
· Skåne
· 62 inlägg
Husägare
· Skåne
· 62 inlägg
Husägare
· Skåne
· 62 inlägg
Det är absolut inget fel på vägen till bygget, kör tunga transporter ofta. Väl på tomten finns det hårdgöra på minst 70kvm. Avståndet till plattan är max 10 meter... jag kan inte se hur man ska begära sp mycket bättre förhållande... klart om man bygger två meter från vägen men det framgår ju tydligt på ritningarna att så inte är fallet...
H håbbe1961 skrev:Hej, Ser mörkt ut att bestrida detta men man kan alltid försöka om de är givmilda. Avtalet säger att farbar väg för denna tunga transport måste finnas och avgör chauffören att vägen ej är farbar utan extra åtgärder så måste det fixas. Leverantören har friskrivet sig i avtalet. Detta måste man kolla innan lasten kommer om man är ansvarig för bygget vad som krävs för att komma fram. Alternativet är att fixa detta själv med ett lass kross material eller liknande eller att de var tvungna att lasta om till en högre kostnad.