Jag har vattenburen golvärme.
Jag undrar om golvvärmen ska vara på under läggning av klinkers och kakel och även fuktspärr?
Och spelar det någon roll hur mycket den är på i så fall?

MHV Anders

Skulle inte råda dig till det, antar att du klinkrar om och det är en äldre slinga? Golvvärme som är ny bör du vänta 6 veckor innan du sätter på den. Fogarna/bruket etc kan brinna för snabbt med golvärme = sprickor!

Det är nya slingor. Ska man vänta 6 veckor efter läggning av klinkers då eller?

MVH Anders

K
Jag har haft min golvvärme på och lagt klinker i kök, tvättstuga, entré och badrum utan problem än så länge, kök och tvättstuga har nu stått i 5 veckor, inga sprickor. Men jag har bara ca 20 grader ut från värmepumpen så det är inte så varmt. Hade ingen aning om att man inte borde ha värmen på.

abel48 skrev:
Det är nya slingor. Ska man vänta 6 veckor efter läggning av klinkers då eller?

MVH Anders
Då är det ingen tvekan om att du bör vänta - visst du kan chansa och klara dig men du riskar en del. Vi väntade 6 veckor på rekommendation av kakelföretaget efter vår senaste installation - vad har du att förlora - det finns tofflor  ;)

Min golvnisse menade att det skulle vara lite kallt vid själva läggningen så att inte fogmassan brann för snabbt.. När den sedan gjort det efter någon dag kunde man sätta påt igen. mvh iw

Tack för alla svar.
ok då väntar jag. Bäst att vara på den säkra sidan...

MVH Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.