3 269 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Ska genomförda husaffärer synas på booli?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Hej!
Jag missade möjligheten att köpa ett hus som låg på marknaden för 1-2 månader sedan. Budgivningen avslutades med att vinnaren drog sig ur och då fick tvåan huset (jag visste inte att buden dragits tillbaks och var aldrig inblandad i budgivningen då den blev för hög).
Nu har det gått 1-2 månader ungefär sedan avslutad budgivning och affären syns inte på booli, massvis med hus som sålts flera veckor efter syns där. Kan det vara så att det inte blev någon affär tror ni eller ska man inte tro på booli? Självklart kan jag ringa mäklaren och fråga, men om det är vanligt att booli inte registrerar husaffärer så är ju inte hoppet så stort
Jag missade möjligheten att köpa ett hus som låg på marknaden för 1-2 månader sedan. Budgivningen avslutades med att vinnaren drog sig ur och då fick tvåan huset (jag visste inte att buden dragits tillbaks och var aldrig inblandad i budgivningen då den blev för hög).
Nu har det gått 1-2 månader ungefär sedan avslutad budgivning och affären syns inte på booli, massvis med hus som sålts flera veckor efter syns där. Kan det vara så att det inte blev någon affär tror ni eller ska man inte tro på booli? Självklart kan jag ringa mäklaren och fråga, men om det är vanligt att booli inte registrerar husaffärer så är ju inte hoppet så stort
Är väl egentligen genomförda lagfarter som skrivs ut där. Lagfarten görs ju inte förens själva affären är gjord, och vilket brukas göra i anknytning till tillträdet. Och sen kan det ta uppåt några veckor innan det syns.
Rätta mig om jag har fel.
Rätta mig om jag har fel.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Det låter rimligt, då är det ju inte så stora förhoppningar kvar hahaMalZon skrev:
Tack för svar
Helt rätt. Man kan ju bestämt ett tillträdesdatum som ligger mer eller mindre långt fram i tiden.MalZon skrev:
Sen kan det av olika anledningar dröja ytterligare innan lagfart blir sökt och om det är något problem med ansökan drar det också ut på tiden. Så det kan potentiellt dröja länge innan det syns.
De flesta slutpriser för småhus syns på Booli, men inte alla. De får slutpriset från när lagfarten registreras (då kan det ta lång tid) eller direkt från mäklaren (då går det oftast fort). Om man inte vill att slutpriset syns kan man be mäklaren om hjälp. Ca en timme efter vi skrev på kontraktet hos mäklaren så låg slutpriset ute på Booli. Mitt råd är att ringa eller skicka sms till mäklaren, de är ofta villiga att dela med sig av information, särskilt om huset ännu inte är sålt. Det finns en chans att huset inte blev sålt, så du har inget att förlora på att kontakta mäklaren. Lycka till!
Klicka här för att svara