S
Hej!

Jag missade möjligheten att köpa ett hus som låg på marknaden för 1-2 månader sedan. Budgivningen avslutades med att vinnaren drog sig ur och då fick tvåan huset (jag visste inte att buden dragits tillbaks och var aldrig inblandad i budgivningen då den blev för hög).

Nu har det gått 1-2 månader ungefär sedan avslutad budgivning och affären syns inte på booli, massvis med hus som sålts flera veckor efter syns där. Kan det vara så att det inte blev någon affär tror ni eller ska man inte tro på booli? Självklart kan jag ringa mäklaren och fråga, men om det är vanligt att booli inte registrerar husaffärer så är ju inte hoppet så stort :)

Är väl egentligen genomförda lagfarter som skrivs ut där. Lagfarten görs ju inte förens själva affären är gjord, och vilket brukas göra i anknytning till tillträdet. Och sen kan det ta uppåt några veckor innan det syns.

Rätta mig om jag har fel.

S
MalZon MalZon skrev:
Är väl egentligen genomförda lagfarter som skrivs ut där. Lagfarten görs ju inte förens själva affären är gjord, och vilket brukas göra i anknytning till tillträdet. Och sen kan det ta uppåt några veckor innan det syns.

Det låter rimligt, då är det ju inte så stora förhoppningar kvar haha :)
Tack för svar

Tobzter
E väl bara slå en signal till mäklaren ? Så får du de svart på vit

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
harry73
Booli redovisar både försäljningar baserade på lagfarter och på mäklaruppgifter.
Jag skulle säga att det finns en rejäl chans att huset inte är såld

C
MalZon MalZon skrev:
Helt rätt. Man kan ju bestämt ett tillträdesdatum som ligger mer eller mindre långt fram i tiden.
Sen kan det av olika anledningar dröja ytterligare innan lagfart blir sökt och om det är något problem med ansökan drar det också ut på tiden. Så det kan potentiellt dröja länge innan det syns.

Jag var också spekulant på ett hus som jag vet 100% att det blev sålt, men det dök aldrig upp på Booli.

harry73
Z ZipLock skrev:
Jag var också spekulant på ett hus som jag vet 100% att det blev sålt, men det dök aldrig upp på Booli.
Hur vet du det? Kan vara besiktningsklausul eller hävning av avtalet pga andra anledningar? Jag undrar bara hur du kan vara 100% säker.

Undrar om man inte kan begära att det tas bort därifrån, har en bekant som köpte en riktigt dyr gård och den finns inte med där...
Men då är det 10tals miljoner vi pratar om

harry73 harry73 skrev:
Hur vet du det? Kan vara besiktningsklausul eller hävning av avtalet pga andra anledningar? Jag undrar bara hur du kan vara 100% säker.
För att huset köptes av en kompis kompis och de har bott där i över ett år.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
De flesta slutpriser för småhus syns på Booli, men inte alla. De får slutpriset från när lagfarten registreras (då kan det ta lång tid) eller direkt från mäklaren (då går det oftast fort). Om man inte vill att slutpriset syns kan man be mäklaren om hjälp. Ca en timme efter vi skrev på kontraktet hos mäklaren så låg slutpriset ute på Booli. Mitt råd är att ringa eller skicka sms till mäklaren, de är ofta villiga att dela med sig av information, särskilt om huset ännu inte är sålt. Det finns en chans att huset inte blev sålt, så du har inget att förlora på att kontakta mäklaren. Lycka till!

Vad gäller skogsfastigheter ute på landsbuygden så köps de ibland med fastighetreglering, dvs ingen lagfart skrivs. Priset blir då inte offentligt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.