Jag tycker Amarace är helt inne på rätt spår angående el till skåpet. Genom att dra bak en grövre matning och sedan säkra ner till varje förbrukar får du en snygg installation som är lätt att bygga ut.

Vad gäller större mängder el till släpet så hade jag övervägt något annat kontakton änd standard "släpvagnskontakt" (är det det Amarace kallar 54G?). Exempelvis tål Neutriks Speakon-kontakt höga strömmar och är stryktålig nog att den _borde_ överleva bakom en bil med allt vad det innebär med fukt och salt.

1) Extra cigarettuttag.

Kupé:

Parallellkoppla med samma kabelarea så är det lugnt, så länge orginal säkring till cigguttaget räcker till det du skall använda. Räcker inte den så är det bara ny kabel från batteriet som gäller, med hängsäkring nära batteriet.

Skåpet :
Dra ny matarkabel till skåpet och sätt en säkringspanel, t.ex denna
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=357&iItemId=148473
25-8815_l.jpg
En 21 kvadratskabel är lagom till uppemot 100 A och mer än så hoppas jag inte du skall dra ut. Den skall även den avsäkras med en säkring nära batteriet.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=538&iItemId=88071
31-448_l.jpg
Tänk på att jordkabeln mellan batteri och kaross oxå behöver bli lika mycket grövre.

2) Arbetslampor i skåpet
Jag vill minnas från skolan att plus brukar vara röd och minus svart, men det känns inte riktigt applicerbart här. Är det måhända så att det inte spelar någon roll på en lampa?

Ja och ja. :)

någon form av snabbkoppling för det elektriska. Vad bör jag använda för snabbkopplingar?

Det är inga stora strömmar vi pratar om 55 W är ju under 5 A på ett 12V system. Det skall ju helst vara något robust och inte allt för dyrt. En vanlig 21 mm ciggplug klarar 10A men är ju inte så cool. 12 mm uttagen är en modernare konstruktion och håller bättre. Finns t.ex hos Kjell&Co.
http://www.kjell.com/?item=39035&path=304000000,304500000,311000000
39035.jpg

3) Arbetslampa på släpet

12mm uttag på bilen och spiralsladd?

4) Transformator till 230V

A – är det någon som vet om festools och dewalts laddare har sk. switchade nätaggregat? Kanske en omöjlig fråga att svara på, men jag testar.

Troligen. De flesta är det idag.

Elektrisk inkoppling av transformatorn – idag är det en cigarettkontakt, den tänkte jag klippa av och montera med kabelskor i sladdar från tex batteriet – hur vet jag vilken sladd som är + resp -? Blir det självklart om jag öppnar boxen och kollar?

Plus är den kabel som går till mittstiftet i ciggpluggen.

På baksidan av transformatorn finns också en anslutning till jord – hur och var skall denna anslutas? Kabelarea?

Samma Area kort kabel till solid infästning i karrossen.

Finns det något problem med att ha för tjocka kablar till arbetsbelysningen?

De kostar mer. Man kan aldrig ha för grov kabel.

5) Extra batteri
För att driva allt detta när bilen inte är igång krävs det naturligtvis batterikapacitet. Bilen är redan förberedd med ett utrymme för ett extra batteri (dock vet jag inte om det finns dragna kablar). Avståndet mellan batterierna är ca 1-1,5m. Batteriet som sitter i idag är på 61Ah, och verkar vara i gott skick.

Byt ut båda batterierna, helst mot batterier av AGM-typ. De håller mycket bättre än ett billigt startbatteri när det handlar om såna här urladdningar. Vill du vara säker på att komma iväg så kan du skaffa en sån här till exempel.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=357&iItemId=135309
25-875_l.jpg

Redigerat:
Nu hade jag pga huvudvärk inte ork att läsa allt, men angående att dra ström direkt från batteriet: jag brukar alltid dra direkt från batteriet när jag kopplar in sådana saker, dels för att ha bra med kräm men även för att vissa fordon ( t.ex lastbilar) har klena kablar till cigguttag original så kablarna kan överhetta av t.ex en kaffebryggare.
Jag brukar dra onödigt grov kabel dessutom för att slippa kabelbrand om man vill ta ut mycket ström.

Daniel_N skrev:
Hej!

..... Jag köpte Biltemas 43-228 cigarettändaruttag (går tyvärr inte att direktlänka, men gå gärna in på www.biltema.se och sök på artikelnumret)...
Grov OT, men det är bara att högerklicka på "Mer info"-knappen i sökresultatet och välja "Open link in new Tab/Window" eller liknande, sen kopiera URL:en i nya fliken/fönstret som då öppnas utan ram. Alternativt välja "Copy Shortcut", då får du samma URL direkt i klippbordet eller vad det heter.

Detta funkar så länge det inte är något javascript som körs vid knapp-klick etc.

Länken: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=76535

/A

Ett stort tack för alla otroligt bra svar!

Jag har bestämt mig för att avvakta med att sätta i ett extra batteri, jag ser hur det funkar med det jag har så länge, och när det är slut så tror jag att det blir 2 nya, parellellkopplade. Eller eventuellt med VWs egen lösning. I instruktionsboken så står det nämligen om extrabatteri (vilket är ett tillval, som jag inte har):

"Extrabatteriet försörjer följande förbrukare: bla, bla,bla. Extrabatteriet är förbundet med bilbatteriet över ett skiljerelä. Vid frånkopplad tändning försörjs de ovan nämnda förbrukarna endast av extrabatteriet. Vid igångsatt motor laddas även extrabatteriet."

Det verkar riktigt smidigt. Jag misstänker att det var något sådant som Tossegubbe och Stomneby var inne på? I vilket fall så får det bli en senare fråga, eftersom det verkar dyrare och mer avancerat än jag hade tänkt mig från början.

Angående 150W växellikriktaren: Är det någon som vet vad jag ska koppla för sladd till jord på baksidan av apparaten? Som syns på bilden i inlägg nr 1.

Tossegubbe skriver att batteriet inte kan levererar tillräckligt med ström för att transformator+1000W borrmaskin. Finns det något annat sätt att använda bilelen för att driva en 1000W maskin (dvs 1000W kontinuerligt, 4-5KW vid start)? Om inte, vad är max man kan driva och hur?

Släpet får också bli en senare historia - men bra att få input redan i detta skede.

Efter att ha kollat in på Kjells 12mm cigguttag så förstår jag att det plastiga uttag som tom saknade max amp från biltema var någon sorts motsvarighet till Power Super....Men 12mm kopplingar verkar smidigt, och de Kjell har tåler 12A, vilket ju lätt räcker till en 55W lampa!

Redigerat:
Alko skrev:
Grov OT, men det är bara att högerklicka på "Mer info"-knappen i sökresultatet och välja "Open link in new Tab/Window" eller liknande, sen kopiera URL:en i nya fliken/fönstret som då öppnas utan ram. Alternativt välja "Copy Shortcut", då får du samma URL direkt i klippbordet eller vad det heter.

Detta funkar så länge det inte är något javascript som körs vid knapp-klick etc.

Länken: [länk]

/A
Tack för tipset!

screamin-daemon skrev:
Daniel_N: Ang. rätt forum... Om du inte får alla svar här, kan du ju testa www.garaget.org
Det ser ju väldigt bra ut så här långt, men behövs det mer info så ska jag kolla där, tack för länken!

På garaget får man leta länge innan man hittar konkret information.
Rekommenderar www.bilstereoforum.se för mer konkre information i detta ämne.

Anser mig själv ha hyfsad koll. Byggt bilstereo i över 20 år nu och är utbildad installationsdomare på 12V. Här är en liten artikel jag skrivit (kabeltabellen i verkar ha trillat bort) i ämnet. http://n-core.se/index.php?option=com_content&task=view&id=76&Itemid=38

Batterieavskiljare, skiljerelä eller soloneid är det du letar efter. Kostar runt 400.- för ett 100A som borde räcka till din generator (du har troligen en 90A). Kopplas mellan batterierna och sen en kabel till laddindikatorn ut från generatorn.

Ett batteri kan lämna ohyggliga mängder ström, frågan är hur länge. Enklaste sättet att få portabel ström tillräcklig för att driva elverktyg är nog via ett litet portabelt elverk.
Men om vi pratar omvandlare så vill du för att få ut 1 kW måste mata in 1,2-1,3kW i omvandlaren. Alltså närmare 100 A. använder du inget annat och ditt orginalbatteri är fullladdat så kan du alltså jobba i en halvtimme innan det är slut. För att klara startstömmen så kan du stabilisera nätaggets försörjning på 12Vslidan med 2 st 1F kondensatorer, det borde räcka om du har ett BRA nätagg.
Skall du köra bilen samtidigt och använda omvandlaren mer än några minuter så kan det vara en god ide att kolla upp vilken generator du har och om det går att byta till en större.

Redigerat:
Problemet är ju att en 230VAC-generator nog lär kräva varvtalsreglering av bilmotorn. Går ju att lösa men det sätter ju lite käppar i hjulen.

Oj, det var väldigt mycket mer komplicerat än vad jag hade tänkt mig....hade tyckt att det vore så smidigt att bara dra ut en förlängningssladd från bilen, borra några hål och sen veva in sladden igen.

En Hilti TE 7-A är nog ett prisvärt alternativ då. :)

Är urkass på bilel (vilket kanske avslöjar sig i mina tankar här) men:
1.) Om du vill ha rejält med kräm, varför inte komplettera med en 24V-generator och ett dito rejält batteri. Det elsystemet kan vara helt separat. Kostar en del möjligen men borde vara bättre.
2.) Om du verkligen vill ha rejält med kräm, varför inte klämma in ett elverk i skåpet så att du blir helt oberoende av såväl bilens som elnätets el. I nödfall kan du då bila, borra, ja, göra vad som helst. För riktigt långvariga arbeten antar jag att dieseldrift är bättre.
3.) En enklare lösning är måhända den mattiasp föreslår?

Drömläget är kanske att bilen har bra tillgång på ström 12 el. 24V, men samtidigt kan man utan vidare producera 230 om det behövs.

En annan fördel du får med att ha ett elverk i bilen är att du aldrig blir stående för att du glömt ljuset på eller så, bara att starta upp det och ladda batteriet ett tag och sedan starta (flesta elverken har även 12V uttag)

Finns små och ganska tysta elverk för en rimlig peng men långt ifrån gratis, skulle tippa på att du får samma kostnad totalt som en 12V lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.