Hej.

Har ikväll storstädat min toalett och tänkte passa på att skura "gallret" till golvbrunnen. Har inte bott här så länge så jag har aldrig lyft på gallret tidigare.
Kan tillägga att jag inte har några som helst kunskaper om äldre vvs-installationer. Så jag kan inte bedöma om detta är en korrekt installation eller ej. Men rent spontant tror jag att det inte ska se ut så här. Verkar inte som att det finns någon "golvbrunn" utan endast ett hål i betongen.
Ca 10cm ner i hålet är betongen täckt av någon sorts tätskikt. Om man tittar på en av bilderna så ser man att vattenrören till handdukstorken är täckt av något liknande.
Men nedanför tätskiktet är det endast ren betong/sten.

Röret som ansluter i golvbrunnen är från dusch-karet.

Kan även tillägga att badrummet finns i ett tegelhus/lägenhet som är byggd 1957 och är belägen på andra våningen. Badrummet är renoverat någon gång under 90-talet skulle jag tro. Och bjälklaget är antagligen betong eller liknande.

Så, ska det se ut så här? Finns det risk för skador? I så fall vad kan man göra åt det?
Tacksam för råd och tips.

MVH

EDIT: Lite tekniskt problem med bilderna. Kommer upp så fort som möjligt!

Här kommer bilderna!

• brunn1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • brunn2.jpg
    Skapa konto
  • brunn3.jpg
    Skapa konto
Jag är verkligen ingen expert , men jag tycker att badrummet ser modernare ut än att det skulle vara renoverat på 90-talet. Då föredrog man pastellfärgad bård i axelhöjd och nygammal glasmosaik med stålkant hade väl inte slagit riktigt än. Golvbrunnen (för nog är det golvbrunn alltid, och inte spygatt som ju inte har vattenlås vilket du har...) verkar helt enkelt inte utbytt i samband med renoveringen, vilket man måste göra idag (osäker på när det infördes) när man renoverar badrum. Kan alltså vara en försummelse i det avseendet.

/A

Redigerat:
Glasbetong-väggen kan vara nyare enligt tidigare ägare.

Nej det kan jag hålla med om att det inte är utbytt vid ev. renovering. Där jag bodde innan fanns gjutjärnsbrunnar och det huset var ännu äldre.

Hoppas på fler svar! Tack så länge.

Det är en gammal golvbrunn av gjutjärn du har. Man ser pluggen som skall tas bort när man behöver rensa utgående ledning. Vattennivån skall stå precis under pluggen när allt fungerar som det ska, och det gör det i ditt fall.
Renoveringen av badrummet var nog bara kosmetiskt. När det blir dags för stammrenovering kommer gjutjärnsrören att ersättas av plast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.