Har du trästomme eller sten?
Har du testat föra från andra hållet?
Försök att föra snabbt och att inte trycka(risken är att rören lossnar från muffen om du trycker för mycket)
Testa annars med dammsugaren och murartråd.
2m upp, kan de vara i böjen i taket eller är för lågt?

Vincent Truong skrev:
För den som tvekar, jag har använt en multimeter för att leta rätt på vilken dosa dem kommer ut på.
Fast multimetern märker inte om det finns dosor på vägen som du inte hittat.

Vincent Truong skrev:
Vet inte riktigt vad man kan göra förutom att borra upp väggarna... ge upp?
"Dunka" med dragfjädern mot stoppet och be någon försöka lyssna efter väggen så kanske man kan få en ledtråd. Ge upp finns inte på kartan. :)

Eftersom du kommer in knappt 2m så sitter det antagligen en dosa uppe vid taket rakt över teleuttaget.

Är huset ett modulhus?
Alltså ett hus som kommit färdigbyggd i moduler?

Iofs, men jag tror nog inte att det finns något stop 2 meter från väggen, från både hållen.

Du har rätt, ska försöka igen.... ska man fetta dragfjädern tro?

Demmpa skrev:
Eftersom du kommer in knappt 2m så sitter det antagligen en dosa uppe vid taket rakt över teleuttaget.

Är huset ett modulhus?
Alltså ett hus som kommit färdigbyggd i moduler?
I wish i knew, det är ett radhus från 83. Vet inte hur dem byggde på den tiden... fanns det ens modul hus då...?

kanonkula skrev:
Har du trästomme eller sten?
Trä

kanonkula skrev:
Har du testat föra från andra hållet?
Japp, samma sh*t, jag tror att den böjer sig ganska rejält vid andra dosan och det är där det tar stop.

kanonkula skrev:
Försök att föra snabbt och att inte trycka(risken är att rören lossnar från muffen om du trycker för mycket)
Testa annars med dammsugaren och murartråd.
2m upp, kan de vara i böjen i taket eller är för lågt?
Det är mycket möjligt att det sitter i taket och golv... men svårt att säga om det är en dosa eller om det är en förgrening/90 graders böj.

För in fjädern tills det tar stop, markera med tejp eller handen. Dra ut fjädern och mät hur långt inne den var. Mät sedan på väggen, är det innan taket kan du knacka lite grann på väggen och se om det låter annorlunda.
Men har du en kompis/sambo så kan denne annars lyssna medans du stöter fjädern. Man bör kunna höra ganska exakt var och om det är en dosa :rolleyes:

Skaffa en tonsändare och tillhörande mottagare så kan du följa slangen och med hjälp av dragfjädern uppskatta platsen för stoppet.

Alternativt få tag på en lång slangkamera. Fast det kommer nog inte bli lätt eller billigt.

Har försökt igen och jag tror det är någon dosa i taket som den fjädern går in i från nedre plan, dvs man matar fjädern uppåt och försöker man från andra hållet, dvs övre plan, så tar det stop i golvet.

Brukar dosor byggas in i tak?

Ja. För belysning och kraft, men det kan också vara förberett för brandlarm eller takmonterad projektor. Eller också hade installatören mängdrabatt på dosor.

Förberett skulle jag inte påstå, då man inte kommer åt dem utan att riva ut golvet/taket...Men vad vet jag. Finns mycket ologiska byggfilosofier...

Känns som att man måste ge upp projektet och dra resten av nätverkskablaran utanför...

Är det gips eller trätak så kanske tanken var att eftersom man vet var dosan finns sågar man fram den vid behov. Vad vet Jag, det är därför jag tjatar om att Gör rätt från början

Om du kan lokalisera den kan du ju såga dig in från taksidan, aldrig golvet.

Men Som Homer Simpson säger " Det är aldrig försent att ge upp"

I ain't Homer! =). Gjorde ett tappert försök igen och banne mig samma resultat. Sket i det och kom på en annan lösning.

Drog bort alla taklister borrade lite hål i gipset (taklisten kommer att följa hålen sen) precis ovanför en dosa. Firade ner kablarna till den dosan som går till plan 2. Gjorde självklart hål i dosan för att lirka i kablarna i dosan och sen up and away i VP rören.

2015-07-16 15.19.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-07-16 15.16.18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska avsluta allt denna vecka.

Tack för all input. blev inte som jag hade tänkt mig, men slutresultatet blev nästan likadant.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.