Köpte ett hus i somras. Har gjort vid vardagsrummet och ska byta vägguttag. Förra ägaren var elektriker så tänkte inte att jag skulle mötas av något märkligt i dosan. Men jag blir lite ställd när jorden bara är dragen genom dosan och inte kopplad till uttaget. Jag är absolut inte elektriker så jag kan ju missa något uppenbart, men skulle någon vilja upplysa mig i så fall? Har kollat i två dosor i samma rum och i båda dosorna ligger jorden dragen men inte inkopplad. Känns spontant inte så säkert? Någon som har konstruktiva tankar kring detta?
Precis som @elmont skriver så kan det vara förberett för jordade uttag mm. Det var inte förrän 1994 (om jag kommer ihåg rätt) som det blev krav på skyddsjord överallt.
Antingen ojordat eller jordat i hela rummet, ingen blandning, gäller även fast ansluten utrustning.
I vårt hus från -69/-70 så var skyddsjord framdraget till varje dosa mm, men det var bara jordade uttag i köket (ej matplats) samt hela källaren förutom gillestugan och trappan. Eftersom flera av uttagen saknade/hade trasiga petskydd så byttes alla uttag till jordade dito (med jorden inkopplad).
Antingen ojordat eller jordat i hela rummet, ingen blandning, gäller även fast ansluten utrustning.
I vårt hus från -69/-70 så var skyddsjord framdraget till varje dosa mm, men det var bara jordade uttag i köket (ej matplats) samt hela källaren förutom gillestugan och trappan. Eftersom flera av uttagen saknade/hade trasiga petskydd så byttes alla uttag till jordade dito (med jorden inkopplad).
Om jag är och grejar i en central och dagens uppgift är att dra fram skyddsjord till något ställe (dvs rum), så brukar jag föreslå att jag ska passa på och dra skyddsjord till första dosan i varje grupp, när jag ändå håller på.
Särskilt smart att göra ifall det är en gammal gängsäkringscentral som jag måste lossa helt från väggen och hänga ner för att kunna få fram jordtråden.