Köpte ett hus i somras. Har gjort vid vardagsrummet och ska byta vägguttag. Förra ägaren var elektriker så tänkte inte att jag skulle mötas av något märkligt i dosan. Men jag blir lite ställd när jorden bara är dragen genom dosan och inte kopplad till uttaget. Jag är absolut inte elektriker så jag kan ju missa något uppenbart, men skulle någon vilja upplysa mig i så fall? Har kollat i två dosor i samma rum och i båda dosorna ligger jorden dragen men inte inkopplad. Känns spontant inte så säkert? Någon som har konstruktiva tankar kring detta?
Precis som @elmont skriver så kan det vara förberett för jordade uttag mm. Det var inte förrän 1994 (om jag kommer ihåg rätt) som det blev krav på skyddsjord överallt.
Antingen ojordat eller jordat i hela rummet, ingen blandning, gäller även fast ansluten utrustning.
I vårt hus från -69/-70 så var skyddsjord framdraget till varje dosa mm, men det var bara jordade uttag i köket (ej matplats) samt hela källaren förutom gillestugan och trappan. Eftersom flera av uttagen saknade/hade trasiga petskydd så byttes alla uttag till jordade dito (med jorden inkopplad).
Antingen ojordat eller jordat i hela rummet, ingen blandning, gäller även fast ansluten utrustning.
I vårt hus från -69/-70 så var skyddsjord framdraget till varje dosa mm, men det var bara jordade uttag i köket (ej matplats) samt hela källaren förutom gillestugan och trappan. Eftersom flera av uttagen saknade/hade trasiga petskydd så byttes alla uttag till jordade dito (med jorden inkopplad).
Om jag är och grejar i en central och dagens uppgift är att dra fram skyddsjord till något ställe (dvs rum), så brukar jag föreslå att jag ska passa på och dra skyddsjord till första dosan i varje grupp, när jag ändå håller på.
Särskilt smart att göra ifall det är en gammal gängsäkringscentral som jag måste lossa helt från väggen och hänga ner för att kunna få fram jordtråden.
Då behöver ju detta jobb bara göras en gång, sen när man vill fortsätta så stänger man bara av en säkring och fortsätter sen från första dosan.
Vidare, om jag drar om FK av någon anledning i ett hus med ojordade uttag, så brukar jag låta en gröngul få följa med, för då är det jobbet redan gjort i någon framtid.
Allt är alltså av samma orsak som det vi ser i TS bilder, förbereda med jord för framtiden.
Särskilt smart att göra ifall det är en gammal gängsäkringscentral som jag måste lossa helt från väggen och hänga ner för att kunna få fram jordtråden.
Då behöver ju detta jobb bara göras en gång, sen när man vill fortsätta så stänger man bara av en säkring och fortsätter sen från första dosan.
Vidare, om jag drar om FK av någon anledning i ett hus med ojordade uttag, så brukar jag låta en gröngul få följa med, för då är det jobbet redan gjort i någon framtid.
Allt är alltså av samma orsak som det vi ser i TS bilder, förbereda med jord för framtiden.
Hade gn/ye ledaren bara varit dragen rakt igenom dosan, utan en extra loop/längd i dosan kan man gissa att det rör sig om jordledare till ett skyddsjordat utrymme som badrum eller kök.
Men den extra längden antyder att det som redan nämnts kan röra sig om att det är förberett för skyddsjordning av det aktuella rummet.
Det är jätteviktigt att man innan anslutning av ledaren till ett uttag:
1. Säkerställer att ledaren faktiskt är korrekt ansluten till skyddsjord i centralen!
2. Som nämnt ovan, ansluter samtliga uttag inklusive takuttag i ett rum till skyddsjord.
Jag skulle vara extra noga om jag var i dina skor och hade köpt ett hus av någon som är, eller utger sig för att vara elektriker, talesättet "skomakarens barn" ringer lite i öronen.
Så bli inte frestad att ansluta ledaren när du ställer i ordning rummet utan att göra undersökningar kring hur helheten ser ut. Det finns sannolikt anledningar till varför den inte är ansluten i dagsläget.
Men den extra längden antyder att det som redan nämnts kan röra sig om att det är förberett för skyddsjordning av det aktuella rummet.
Det är jätteviktigt att man innan anslutning av ledaren till ett uttag:
1. Säkerställer att ledaren faktiskt är korrekt ansluten till skyddsjord i centralen!
2. Som nämnt ovan, ansluter samtliga uttag inklusive takuttag i ett rum till skyddsjord.
Jag skulle vara extra noga om jag var i dina skor och hade köpt ett hus av någon som är, eller utger sig för att vara elektriker, talesättet "skomakarens barn" ringer lite i öronen.
Så bli inte frestad att ansluta ledaren när du ställer i ordning rummet utan att göra undersökningar kring hur helheten ser ut. Det finns sannolikt anledningar till varför den inte är ansluten i dagsläget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ska det verkligen se ut såhär efter målning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Blir det verkligen automatiskt bra gräsmatta med bara robot, gödsel och vatten?
Gräsmatta -
Småklinkers i duschutrymmet. Ser detta verkligen ok ut?
Badrum -
Nyslipad ekparkett, ska det verkligen se ut såhär??
Golv -
Är detta verkligen seriöst tänkt Ryobi & Granngården?
Verktyg & Maskiner