15 527 läst ·
10 svar
16k läst
10 svar
Ska det kosta så här mycket att lägga om ett garagetak???
Hej!
Vill gärna ha hjälp att bedöma en offert på omläggning av garagetak.
vi har nu tjärpapp som behöver bytas. förslaget är att lägga gummi istället, samt sätta dit en hängränna på ena sidan av taket.
offerten landade på 27 500 (20 tkr för arbete) exklusive ROT.
takets storlek är på ca 25 kvm.
jag tycker det låter väldigt dyrt, vad säger ni?
Vill gärna ha hjälp att bedöma en offert på omläggning av garagetak.
vi har nu tjärpapp som behöver bytas. förslaget är att lägga gummi istället, samt sätta dit en hängränna på ena sidan av taket.
offerten landade på 27 500 (20 tkr för arbete) exklusive ROT.
takets storlek är på ca 25 kvm.
jag tycker det låter väldigt dyrt, vad säger ni?
Betalade ca 400/m2 för gummiduk inkl jobb, men då var att förberett och klart för takläggaren. I ditt jobb kanske det ingår borttagning av tjärpapp, ny hängränna och fixa til sargen m.m.
Det är svårt att bedömma utan att se offerten och förutsättningarna för jobbet.
Det är svårt att bedömma utan att se offerten och förutsättningarna för jobbet.
Bara för att plåten finns i rätt längd för taket så lär du knappast hitta plåt med rätt bredd.
Skarvarna längs med taklutningen kommer läcka in vatten om det blir stående vatten på taket. vilket lätt händer vid låg taklutning och snö eller skräp på taket.
Sällan som plåt skall användas när de vill lägga gummiduk.
Möjligtvis kan man lägga sikatätad, dubbelfalsad bandplåt.
Skarvarna längs med taklutningen kommer läcka in vatten om det blir stående vatten på taket. vilket lätt händer vid låg taklutning och snö eller skräp på taket.
Sällan som plåt skall användas när de vill lägga gummiduk.
Möjligtvis kan man lägga sikatätad, dubbelfalsad bandplåt.
Är ju bara att palla upp taket lite i ena änden då
. Lägg tjockare och tjockare reglar under plåten för att öka taklutningen till det gradtal som behövs. Ett sätt är att ta plankor som räcker hela takets bredd och såga dom kilformiga med en byggsåg. Spika fast dessa och lägg sen reglarna för plåttaket på dessa . Borde gå att få tillräcklig lutning på taket med den metoden.
Möjligt att det även behöver höjas sargen runt med någon dm för att dölja det nya taket men går gör det
Möjligt att det även behöver höjas sargen runt med någon dm för att dölja det nya taket men går gör det
14 grader om du ska ha korrugerad plåt. glöm inte att se till att få riktig luftning också. Bandtäckt plåt kan du ha ner till 3 grader.
Jag hade sett till att få en duktig pappläggare, bör fixa det för under femhundringen kvadraten.
Ps. 14 grader= 1m på 4m
Jag hade sett till att få en duktig pappläggare, bör fixa det för under femhundringen kvadraten.
Ps. 14 grader= 1m på 4m
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur mycket kostar det att göra tvättstuga? Tacksam för uppskattning
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad skulle det kunna kosta att grusa 2 000 m² mark för parkering?
Grund & Markarbeten -
Nya Husägare - Vad tror ni det kostar att måla om vår fasad?
Fasad -
Vad kostar det att måla fasaden?
Artikelkommentarer -
Så mycket kostar det att äga fjällstuga
Artikelkommentarer