3 065 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Ska bygga trappräcke inomhus - limträ hållbarare?
Hej!
Ska bygga ett nytt trappräcke på övervåningen. Egentligen bara 2 sektioner som är ca 1,30 m långa. Kommer använda över och underliggare med aluminiumrör mellan.
Har en tanke om att använda limträ både till stolpar och över/underliggare. Underliggaren kommer sitta typ 10cm ovan golv. Får för mig att det är stabilare och inte slår sig lika lätt. Slösar jag pengar eller är det vettigt?
Ska bygga ett nytt trappräcke på övervåningen. Egentligen bara 2 sektioner som är ca 1,30 m långa. Kommer använda över och underliggare med aluminiumrör mellan.
Har en tanke om att använda limträ både till stolpar och över/underliggare. Underliggaren kommer sitta typ 10cm ovan golv. Får för mig att det är stabilare och inte slår sig lika lätt. Slösar jag pengar eller är det vettigt?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag tror att stolpar oftast görs av limträ, sådana dimensioner har annars en tendens att spricka. Även över o underliggare borde bli bättre om de är limmade. Bör vara mindre risk att de vrider sig eller slår sig på annat sätt.
Stolparna blir 80*80 limmad furu som vitmålas med spruta. Över / underliggare typ 58*38 eller 58*58. De kommer sättas stående med borrade hål för aluminiumrör. Sedan läggs det en överliggare ovanpå också.
Inte helt klar över konstruktionen ännu. I planeringsstadiet
Inte helt klar över konstruktionen ännu. I planeringsstadiet
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En utmärkt idé att använda limträ. Förutom att materialet håller sig rakare blir det också styvare. Däremot tycker jag du har för grova dimensioner. Handledaren bör inte vara bredare än 50 mm, och stolpar som är 80x80 blir klumpiga. Gör stolparna i ett annat träslag, t.ex. björk, så kan du göra dem betydligt smäckrare, förslagsvis 50x50, kanske ännu tunnare.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bygga bjälklag på torr stampad jordgolv, inomhus i ladugård?
Utbyggnad och tillbyggnad -
trappräcke inomhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Mått, bygga egen trappa inomhus
Planlösningar -
Trappräcke inomhus (med bilder)
Byggmaterial & Byggteknik -
Trappräcke inomhus i hus från 1980
Frågor och svar om renovering