Jag håller på med en tillbyggnad och ska nu lägga 28mm furu som golv på övervåningen men jag fastnar på trappräcket. Jag har tänkt mig att bygga ett räcke där underliggaren ligger direkt på golvet. Bör man lägga underliggaren på spånskivorna och sen furugolvet fram till underliggaren eller låta furugolvet gå hela vägen fram till kanten och sen lägga underliggaren på furuplankorna?

Jag hade tänkt mig underliggare som är 70mm breda, och då stolpar 70x70. Det verkar inte vara det enklaste att hitta raka stolpar i 70x70mm, borde man istället köpa 90x90 limträstolpar och såga ner till 70x70 eller helt enkelt köra på en 90mm underliggare och 90x90 stolpar? Känns som det borde ge ett ganska bulkigt utseende? Var hittar man underliggaren eller får man fräsa den själv?

Ni som har byggt eget trappräcke tidigare får gärna dela med er av erfarenheter!

• Inre utrymme under konstruktion med träreglar i taket och osb-skivor, verktyg och virke synligt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad med pågående golvarbete, synliga träbjälkar, isolering och trappa utan räcke. Material och verktyg ligger i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade lagt underliggaren på golvet. Stolparna däremot vill man ju sätta tidigt. Finns färdiga stolpar för ändamålet att köpa. Vi lyckades hitta begagnade

Alltså att låta furuplankorna gå ut under underliggaren? Det gör det ju enklare för mig nu då jag bara kan låta golvplankorna gå hela vägen ut och fokusera på räcket senare.

Jag hade tänkt släppa ner stolparna och förankra de i golvreglarna men jag hade lite otur när jag var tänkte och drog matarledningarna till golvvärmen längst med de i den bakre kortsidan på bilden så där kan jag inte öppna upp och få ner några stolpar. Jag har några halvdana ideér hur jag ska fästa de stolparna men inget som är stuckit ut som särskilt bra än...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.