Hej

Jag planerar att byta min gamla slitna L-svängda trätappa från 60-talet med en ny. Den största skillnaden är att jag vill ha ett vilplan och undrar hur jag ska få ihop det. Jag har testat några trappkalkyler på nätet och detta är det närmste jag kan komma enl vad jag har hört är rekommenderade mått. Steghöjden är lite för hög och stegdjupet för litet enligt vad jag har läst är rekommenderat, vilket bör vara max 180 mm steghöjd och 250 stegdjup. Frågan är hur hårt är dessa rekommendationerna är och om detta kan fungera? Jag skulle kunna öka öppningen lite större (mått X) till ca 3600 mm.Tack på förhand!

Mvh
Josef

• Formulär som visar trappmått i millimeter inklusive öppningshöjd, öppningslängd, trappbredd, antal steg, planstegets tjocklek och överhäng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av en trappa med 39,3° lutning, visar mått på steghöjd och stegdjup samt trappans utformning i genomskärning.
    Skapa konto
  • Ritning av en L-svängd trätappa med mått och vinklar, planerad för renovering med nytt vilplan och anpassade stegmått.
    Skapa konto

Bästa svaret

T
Jag tycker inte att steghöjden är så viktig, men det kan ändras när man blir äldre eller om man har småbarn. ;)

Däremot skulle jag inte ha stegdjup som är mindre än 250 mm. Det fungerar hyfsat att gå uppför även om det blir lite väl mycket av foten som kommer utanför plansteget men nerför är det inget vidare att gå med så korta steg och dessutom med det överhänget.

• Gilla
abozous
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag tycker inte att steghöjden är så viktig, men det kan ändras när man blir äldre eller om man har småbarn. ;)

Däremot skulle jag inte ha stegdjup som är mindre än 250 mm. Det fungerar hyfsat att gå uppför även om det blir lite väl mycket av foten som kommer utanför plansteget men nerför är det inget vidare att gå med så korta steg och dessutom med det överhänget.
Tack Testarn, tolkar jag det som att denna ritning är ok eller ska jag försöka öka stegdjupet? Här blir stegdjupet 227 utan och 262 med överhäng.

T
Jag skulle öka stegdjupet.

• Gilla
abozous
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.