Jag har bestämt mig för att bygga ett matsalsbord och är nu i planeringsfas. Tar gärna emot lite input och råd.

Bordet ska rymma fyra stolar på varje långsida. Dessutom skall det vid behov gå att sätta en extra stol på varje kortsida. Totalt 10 pers alltså. Är 250 cm en lagom längd för detta? Det får inte bli för trångt.

Jag vill ha gott om plats för att duka ut grytor. Är 100cm en bra bredd eller bör jag satsa på 110cm?

Jag tänkte en rättså rustik look. Planen är regelvirke 45x175 furu från byggmax till bordplattan. Detta tänkte jag betsa i någon snygg färg. Finns det risk att plankorna vrider sig vid torkning?

Jag vill inte ha kryssben utan tänkte fyra raka ben. Idéer på hur dessa fästs stabilt?

Tacksam för synpunkter :)

10 personer och 250 cm känns lite trångt. Öka (om du har plats för det) till 270 eller 300 cm.
100 cm räcker gott enligt min åsikt. De som sitter mitt emot varandra ska ju också ha kontakt.
Regelvirke är sällan eller aldrig "möbeltorrt", så – ja, risken finns. 45 mm blir ganska tungt.
Beträffande benen, så kanske den här skissen (från Popular Mechanics) kan inspirera:

PM-matbord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tackar för tipsen.
Jag får gå runt och mäta några bord vi gillar.

Bör jag använda nåt annat virke istället då? Blir väl betydligt dyrare antar jag. Eller räcker det att jag låter virket ligga inne för torkning några dagar innan jag skruvar ihop allt?

T
Vi har ett IKEA Norden, som är 240x100 med iläggskiva på 60x100.

Bredden är mer än nog för att få plats med grytor och uppläggningsfat, bredare skulle bli för brett om man ska känna att man sitter vid samma bord.

På långsidorna sitter man tre per sida utan iläggskiva och fyra med den och en på kortsidan. kniper det kan man sitta två på kortsidan och en till på långsidan om man sitter lite tajt och det inte är formellare middag.

Virket på byggvaruhus är knappast att rekommendera för att bygga möbler. Det kommer att vrida sig och bågna när det torkar. Skulle eventuellt kunna funka till en enklare bänk till trädgården. Oftast är det inte furu utan gran som är väldigt mjukt, risken är att det blir mycket slagmärken i bordet.

Dessutom är det oftast rundade hörn på reglarna så ska du få ett slätt bord måste du hyvla ner det rätt mycket för att bli av med rundningen.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Något som eventuellt kan funka är att ta limfog och limma till dubbel tjocklek.
Har dock varit med om limfog som blivit skev sedan den kom in i husvärmen hemma också...

Räkna med vridning/kupning om du inte använder snickeritorrt virke. Lycka till!

//Ronnie

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ajdå. Verkar som mina planer grusas.
Konstigt, det finns ju så många ritningar o bloggar i bilder på folk son gör bord med virke från brädgårn.

Var hittar man snickeriorrt virke?

Du kan använda tjockt furuplankgolv. Det är nog det lättaste att hitta till ett ok pris. Har du begränsad maskinpark så är det ju redan hyvlat och spontat. Reglar kommer se ut som skit och slå sig. Vill du ha snickeritorr furu med hög kvalite, vänd dig till ett snickeri så kan de ta hem.

plan-g skrev:
Tackar för tipsen.
Jag får gå runt och mäta några bord vi gillar.

Bör jag använda nåt annat virke istället då? Blir väl betydligt dyrare antar jag. Eller räcker det att jag låter virket ligga inne för torkning några dagar innan jag skruvar ihop allt?
Det går att bygga med reglar. Klyv och vändlimma är mitt tips för att undvika (minimera risken) att det ska spricka och slå sig. Det behöver ligga inomhus en hel vinter för att vara hyfsat torrt.

Hur gick planerna på att bygga ett stort bord?

• Gilla
Cabezon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.