Många drömmer om en egen hyresfastighet som en bra investering. Harriet Andrée gjorde slag i saken 2016, men hennes första år blev ett riktigt kaosår – delar av huset brann ned. Trots det ångrar hon inte sin satsning.

Du kan läsa artikeln här: Sju steg till din första hyresfastighet

Förstår inte riktigt meningen att "Om det brinner, som nu, så brinner också hyreskontrakten upp". Menar hon att de brinner upp rent fysiskt eller mer bildligt?

Om hon menar bildligt så är det väl inte så att det per automatik innebär att man förlorar sitt hyreskontrakt för att det brinner. Antar att man måste vara (tydligt) vållande pga slarv/vårdslöshet för att man ska kunna säga upp avtalet från hyresvärdens sida. Menar hon fysiskt så får man väl anta att hyresvärden har sin kopia av avtalet i säkert förvar. Min erfarenhet är att hyresgästen har en mycket stark besittningsrätt.

M Myckling skrev:
Förstår inte riktigt meningen att "Om det brinner, som nu, så brinner också hyreskontrakten upp". Menar hon att de brinner upp rent fysiskt eller mer bildligt?

Om hon menar bildligt så är det väl inte så att det per automatik innebär att man förlorar sitt hyreskontrakt för att det brinner. Antar att man måste vara (tydligt) vållande pga slarv/vårdslöshet för att man ska kunna säga upp avtalet från hyresvärdens sida. Menar hon fysiskt så får man väl anta att hyresvärden har sin kopia av avtalet i säkert förvar. Min erfarenhet är att hyresgästen har en mycket stark besittningsrätt.
Det är en gammal lag, och just vid brand är de speciellt, där går det som fastighetsägare att avsluta avtalet...

• Gilla
big mike
  • Laddar…
Som hyresgäst riskerar man alltså att hamna på bar backe i dubbel bemärkelse om man hyr sin bostad?

Aha, där ser man. Så har man lärt sig något nytt idag också. :). Tack för svaret.

• Gilla
arcile
  • Laddar…
harry73
Jag tycker det är rimligt på sätt och vis (om skadan är så stor att man inte kan bo kvar). Annars skulle hyresvärden vara tvungen att ersätta en nedbrunnen fastighet med en likvärdig fastighet.
Det är mycket bättre att fastighetsägaren har möjlighet att bygga med hänsyn till ändrade krav från marknaden. Kan även vara så att det inte går att bygga upp samma fastighet igen pga ändrade byggreglar (t ex tillgänglighetskrav)

Jag trodde att även stora renoveringar kunde leda till uppsägning

useless useless skrev:
Som hyresgäst riskerar man alltså att hamna på bar backe i dubbel bemärkelse om man hyr sin bostad?
Stämmer...

harry73 harry73 skrev:
Jag trodde att även stora renoveringar kunde leda till uppsägning
Generellt har väl hyresgästen rätt att bo kvar men till en ny hyra, och då väljer många att avsluta kontraktet (<--- obs: gissning)

harry73
Jag tror att om renoveringen tar lång tid och hyresvärden inte kan erbjuda temporär lägenher kan kontraktet avslutas men även det är gissning

Jag ha själv aldrig varit med om en brand, men när jag fick en stor vattenskada i min hyresfastighet, så visade det sig att det var hyresgästernas hemförsäkring som skulle lösa deras boende vid evakueringen. Jag som trodde att det var vår fastighetsförsäkring som skulle göra det blev naturligtvis förvånad, eftersom det var mitt hus som vållat gästerna olägenheten. Med den kunskapen, så kan jag ta till mig att det även i detta fall kan vara så att ett hyreskontrakt "brinner upp, eller inne" om man så vill, såväl bokstavligt som juridiskt vid en brand. Som sagt, ibland så är inte det som verkar självklart, så självklart som man tror.

N Nygamla hus skrev:
Jag ha själv aldrig varit med om en brand, men när jag fick en stor vattenskada i min hyresfastighet, så visade det sig att det var hyresgästernas hemförsäkring som skulle lösa deras boende vid evakueringen. Jag som trodde att det var vår fastighetsförsäkring som skulle göra det blev naturligtvis förvånad, eftersom det var mitt hus som vållat gästerna olägenheten. Med den kunskapen, så kan jag ta till mig att det även i detta fall kan vara så att ett hyreskontrakt "brinner upp, eller inne" om man så vill, såväl bokstavligt som juridiskt vid en brand. Som sagt, ibland så är inte det som verkar självklart, så självklart som man tror.
Vad gäller brand, om jag har förstått det rätt, kan fastighetsägaren välja om hyresgästen ska få bo kvar, det kanske har varit den perfekta hyresgästen...

De senaste årens uppgångar av fastighetspriser har enligt min uppfattning räddat många tokiga kalkyler, där man av okunskap har betalat alldeles för mycket för små hyresfastigheter (ofta med eftersatt underhåll). Ofta underskattar man långsiktiga nivåer på drift och underhåll. I bästa fall är man själv händig och kommer undan med att jobba med en egen timpenning som är mycket lägre än vad som är rimligt. Fastigheter är inte nyckeln till att bli rik för alla. Saknar du rätt kunskaper (ekonomiska och tekniska), går in vid fel tidpunkt och kanske dessutom med för liten egen insats (läs: överbelånad) så kan det faktiskt vara en ekonomisk katastrof. Negativt? Möjligen, men det var några stycken som for rätt illa för 25 år sedan också efter fastighetskrisen.

• Gilla
Sir James
  • Laddar…
Hur hanterar man mindre reparationer i lägenheterna som hyresvärd med ett eller få hus? Ska man göra jobbet själv blir man väl tokig när hyresgästerna ringer om en trasig frys på fredag kväll 22:00. Lägger man ut jobbet på någon boservice-firma äts väl hela vinsten upp?

Sir James Sir James skrev:
Vad gäller brand, om jag har förstått det rätt, kan fastighetsägaren välja om hyresgästen ska få bo kvar, det kanske har varit den perfekta hyresgästen...
Om man har en bra hyresgäst, så vill man ju hjälpa denne så långt det är möjligt. Att bistå för att hitta ny/tillfällig bostad är då lika självklart som att erbjuda nytt kontrakt när byggnaden har återställts eller t.o.m. återuppbyggts. Hyresvillkoren kan ju då bli lite annorlunda, men det är ju en förhandlingsfråga som får lösas från fall till fall.

Det är ju helt sjukt att man som hyresgäst kan bli totalt strandsatt om lägenheten eller huset brinner. :worried: Förstår till fullo resonemanget harry 73 för i inlägg 6 och menar inte att det ska ligga på fastighetsägarens ansvar att ordna likvärdiga lägenheter till alla drabbade. Men med tanke på att det på de flesta större orter kan ta 5-10 år att få tag i ett hyreskontrakt så kan det bli en totalt livsomvälvande katastrof att bli av med sitt hyreskontrakt. Än mer så om man inte inte ens är i närheten av att vara orsak till branden. Brinner ens hus ner har man åtminstone kvar tomten, och en rimlig chans att bygga upp en ny bostad. Som hyresgäst blir man utkastad i kylan. Kul. Här har det sociala skyddsnätet ett enormt hål i sig...

On a brighter note: :D Kul att se att någon lyckas med sin satsning! Ligger också och darrar på 46-strecket. Man kanske skulle byta karriär... :rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.