4 307 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Sju olika anmälare - Lockpris höjde priset med flera miljoner
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
En mäklare varnas för att ha satt ett lockpris på ett fritidshus som till och med låg under taxeringsvärdet.
Du kan läsa artikeln här: Sju olika anmälare - Lockpris höjde priset med flera miljoner
Du kan läsa artikeln här: Sju olika anmälare - Lockpris höjde priset med flera miljoner
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jo men nu pratar vi om mäklare
Sen kan man fundera huruvida ett lockpris påverkar slutpriset så pass mycket?
Så att det är värt riskerara en varning?
Eller baserades provisionen på antal budgivare? Eller antal besökare på visningen
Då förstår jag det hela.
För lockpris lockar till folk att besöka och kanske buda.
Sen kan man fundera huruvida ett lockpris påverkar slutpriset så pass mycket?
Så att det är värt riskerara en varning?
Eller baserades provisionen på antal budgivare? Eller antal besökare på visningen
Då förstår jag det hela.
För lockpris lockar till folk att besöka och kanske buda.
Det är klart att lockpriser fungerar. Det har en stark påverkan på vårat förnuft, om flera gör samma sak (budar i detta fall) så triggar det flockbeteenden hos oss, andra gör så då är det bra att göra det samma, det bekräftar även för oss rimligheten i priset när andra också vill köpa. Att andra också vill ha triggar andra grejer, att vara den som ”vinner”. Ju fler som tävlar ju större vinst, ju större kämparvilja.
Ja de borde kolla på HSAN, de delar ut stark kritik när någon i vården gjort fel.
Påminner lite om scenen i Team America där Hans Blix hotar Kim Jong Il med att FN kommer att skriva ett brev till honom där de berättar hur arga de är på honom.
Påminner lite om scenen i Team America där Hans Blix hotar Kim Jong Il med att FN kommer att skriva ett brev till honom där de berättar hur arga de är på honom.
Märkligt att det blir så mycket irritation över lockpriser.Redaktionen skrev:
Köpare av fastigheter i den prisklassen är inte omyndiga och förmodas kunna ta vara på sin egen ekonomi.
Värdet på allt som säljs är vad köparen bjuder
Alla har full rätt att hoppa av ett köp eller budgivning när priset blir för högt för den egna ekonomin.
Att peka ut mäklare som syndabock om jag inte har ekonomi att köpa något jag gärna vill ha är ytterst märkligt.
Jag förstår inte heller hysterin över lockpriser. För min del får man gärna starta på 1 krona om man vill.
Hela principen verkar baseras på att folk i allmänhet saknar sunt förnuft och tror att ett hus som auktioneras ut med ett lågt startpris är värt mer än ett med högre startpris.
Hela principen verkar baseras på att folk i allmänhet saknar sunt förnuft och tror att ett hus som auktioneras ut med ett lågt startpris är värt mer än ett med högre startpris.
Lockpriser handlar ofta om att mäklaren gör ett provosionsbaserat upplägg där han erbjuder säljaren av huset att exempelvis inte ta ut något arvode alls om huset säljs för utgångspriset eller under. Men att mäklaren i stället får 5-10 % på beloppet över utgångspris. De mäklare jag träffat på som förespråkar en sådan här modell är ofta av den sliskiga typen och de försvarar upplägget med att det är win-win. Det ökar mäklarens vilja att sälja dyrt vilket då skulle vara bra för säljaren också.
Återigen en åsikt som pekar på en uppfattning att både husägare och husköpare är omyndiga och behöver förmyndare. Samtidigt som mäklare är sluga rävar som har största drivkraft i att lura både sina klienter och kunder.daddydj skrev:
Lockpriser handlar ofta om att mäklaren gör ett provosionsbaserat upplägg där han erbjuder säljaren av huset att exempelvis inte ta ut något arvode alls om huset säljs för utgångspriset eller under. Men att mäklaren i stället får 5-10 % på beloppet över utgångspris. De mäklare jag träffat på som förespråkar en sådan här modell är ofta av den sliskiga typen och de försvarar upplägget med att det är win-win. Det ökar mäklarens vilja att sälja dyrt vilket då skulle vara bra för säljaren också.
Vad trött man blir på att allt och alla ska skyddas och inte behöver ta eget ansvar.
Precis. Det är inte bara avsaknad av sunt förnuft, det triggar t.ex. en massa hemnet-bevakningar där spekulanten satt ett maxpris, och vill man göra ett fynd måste man ju spinna på det som kommer ut.useless skrev:
Men jag förstår inte riktigt poängen med att få in en massa spekulanter som inte har råd att köpa huset. Skapar ju en hel del extrajobb för mäklaren.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag skulle gissa att det är bra att ha fler budgivare i början av processen, tycker man ser beteendet i miniformat rätt ofta på Tradera...C cpalm skrev:Precis. Det är inte bara avsaknad av sunt förnuft, det triggar t.ex. en massa hemnet-bevakningar där spekulanten satt ett maxpris, och vill man göra ett fynd måste man ju spinna på det som kommer ut.
Men jag förstår inte riktigt poängen med att få in en massa spekulanter som inte har råd att köpa huset. Skapar ju en hel del extrajobb för mäklaren.
Jag bevakar en hel del saker där, och vissa kan tex ligga på "köp nu" - pris på 3-400 och ingen köper.. Sen dyker samma sak upp för utgångspris en krona och då bjuds det snabbt upp till mer.. För något som går att köpa nytt för 7-800...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Seså, ta nu ditt bensinbidrag och rätta in dig i ledet, eget ansvar är sååååå gammalmodigt.B Bernt Ö97 skrev:Återigen en åsikt som pekar på en uppfattning att både husägare och husköpare är omyndiga och behöver förmyndare. Samtidigt som mäklare är sluga rävar som har största drivkraft i att lura både sina klienter och kunder.
Vad trött man blir på att allt och alla ska skyddas och inte behöver ta eget ansvar.