1 416 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Sjövatten
Hej jag bor nära en sjö och installerade förra våren en vattenpump vid sjön för att ha till gräsmatta osv. Jag grävde ned en 32mm PEM slang och självklart el.
Avståndet till sjön är ca 100m och höjdskillnaden är ca 15m. Jag blev rekommenderad en pumpautomat av en rörmokare som tog hem denna till mig, pumpen ger ca 5,4 bar och hydropressen är på 60liter. Jag är inte nöjd med trycket jag får när jag använder tex vattenspridare. Nu till min fråga går det att seriekoppla pumpar? Skulle jag kunna köpa en liknande pump till och ha uppe vid huset, för att öka trycket?
Avståndet till sjön är ca 100m och höjdskillnaden är ca 15m. Jag blev rekommenderad en pumpautomat av en rörmokare som tog hem denna till mig, pumpen ger ca 5,4 bar och hydropressen är på 60liter. Jag är inte nöjd med trycket jag får när jag använder tex vattenspridare. Nu till min fråga går det att seriekoppla pumpar? Skulle jag kunna köpa en liknande pump till och ha uppe vid huset, för att öka trycket?
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
*AdamOlofsson skrev:
Hej jag bor nära en sjö och installerade förra våren en vattenpump vid sjön för att ha till gräsmatta osv. Jag grävde ned en 32mm PEM slang och självklart el.
Avståndet till sjön är ca 100m och höjdskillnaden är ca 15m. Jag blev rekommenderad en pumpautomat av en rörmokare som tog hem denna till mig, pumpen ger ca 5,4 bar och hydropressen är på 60liter. Jag är inte nöjd med trycket jag får när jag använder tex vattenspridare. Nu till min fråga går det att seriekoppla pumpar? Skulle jag kunna köpa en liknande pump till och ha uppe vid huset, för att öka trycket?
Man kan seriekoppla pumpar men det är nog inte bra i ditt fall.
Kallar befintlig pump nr 1.
Antar att du vill vattna på två platser. Om det inte alltid sker samtidigt, t ex inte efter P2 kommer den gå varm utan flöde om den inte har egen automatik (hydropress). Risk finns att P2 sänker trycket för spridarna efter P1.
När det gäller pumpars tryck så är de beroende av flödet. Din pump sägs kunna ge 5,4 Bar men inte vid vilket flöde. Kanske är det mot dämda punkten då tappningen är noll. Då man dimensionerar en pump måste man veta både flöde och tryckbehov. 5,4 Bar låter rimligt om pumpen verkligen ger det vid bevattning, men så är kanske inte fallet.
En annan synpunkt är att en pumpstation med hydropress är olämplig för bevattning. Hydropressens vatteninnehåll motsvarar förmodligen bara några sekunders fullt flöde och kan komma att tömmas på några sekunder med täta start och stopp. Lång drifttid är tänkbar om man har tur ifall pumpen ger skapligt tryck vid full bevattning men utan att trycket når stoppnivån. Det är svårt att få till i praktiken.
Hur göra så det blir bra?
Bestämma flödet för varje spridare och summa av dem som skall sprida samtidigt och vid vilket tryck.
Välja pump för flöde och summa av tryckbehov = tryckfall över sil/filter + lyfthöjd från brunnens vattenyta till spridarna + spridarnas tryckfall vid önskat flöde + tryckfallet i ledningens hela längd vid fullt flöde.
Pumpen startas manuellt med automatik för begränsad pumptid. Någon hydropress eller hydrofor behövs inte.
Om det finns ventiler så att alla spridare kan vara avstängda är det bra med en strömningsvakt med förbikoppling (lämpligen en knapp man håller intryckt vid start) som stoppar pumpen om den blir utan flöde. Förbikoppling av flödesvakten behövs för starta då flödet ju är noll.
Lycka till.
*
Redigerat:
Jag har liknande förutsättningar, min setup är en pumpautomat med 20L hydrofor (biltema PA 801) på sig som pumpar vatten genom 100m 32mm pem till en IBC kubiktank, där sitter en flottör som stänger av vattnet när tanken är full så pumpen stannar automatiskt nere vid bäcken.
Från ett hål nära botten på kubiktanken suger en andra pump (biltema jetpump BP 801) vatten och trycker det genom 50-75m 32mm pem till som går till 2st trädgårdskranar.
Det fungerar rätt bra.
Ett tips jag märkt är att om du använder Klokopplingar istället för Gardena och 3/4" slang så blir det bättre flås i de verktyg man kopplar på slangen
Från ett hål nära botten på kubiktanken suger en andra pump (biltema jetpump BP 801) vatten och trycker det genom 50-75m 32mm pem till som går till 2st trädgårdskranar.
Det fungerar rätt bra.
Ett tips jag märkt är att om du använder Klokopplingar istället för Gardena och 3/4" slang så blir det bättre flås i de verktyg man kopplar på slangen
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden