295 318 läst ·
716 svar
295k läst
716 svar
Sjövalla gård
Hej,
Jag är lite nyfiken på dina planteringslådor du byggt i slänten! Går själv i tankarna att göra något liknande (fast enklare) i min slänt.
Hur håller du lådorna på plats? Har du slagit ner stolpar i mark, gjutit plintar, eller är det därför du har en sektion med grus i. För att hålla det på plats?
Är det vanligt impregnerat 45x145 eller liknande du använt för att klä lådorna med?
Hur bra håller det när du har såpass mycket markkontakt som du har. Märker du av att det har en tendens att ruttna eller håller det hyggligt?
Har du klätt insidan av lådorna med presenning eller dylikt?
Med vänlig hälsning,
Jag är lite nyfiken på dina planteringslådor du byggt i slänten! Går själv i tankarna att göra något liknande (fast enklare) i min slänt.
Hur håller du lådorna på plats? Har du slagit ner stolpar i mark, gjutit plintar, eller är det därför du har en sektion med grus i. För att hålla det på plats?
Är det vanligt impregnerat 45x145 eller liknande du använt för att klä lådorna med?
Hur bra håller det när du har såpass mycket markkontakt som du har. Märker du av att det har en tendens att ruttna eller håller det hyggligt?
Har du klätt insidan av lådorna med presenning eller dylikt?
Med vänlig hälsning,
Hej!
Lådorna är byggda med 45*145 vanligt tryckt virke. De är ingrävda i slänten utan att slå ner någonting i backen utan står på plant underlag. Sen så ha jag fyll runt omkring dem.
Invändigt är de klädda med fiberduk , gångarna
Med grus är till för att ha någonstans att gå där det inte växer något ogräs ( sen så tycker jag personligen att det vart snyggt).
Än så länge har jag inte märkt av att det har murknat något i virket , jag tror att det håller i bra många år.
//Mathias
Lådorna är byggda med 45*145 vanligt tryckt virke. De är ingrävda i slänten utan att slå ner någonting i backen utan står på plant underlag. Sen så ha jag fyll runt omkring dem.
Invändigt är de klädda med fiberduk , gångarna
Med grus är till för att ha någonstans att gå där det inte växer något ogräs ( sen så tycker jag personligen att det vart snyggt).
Än så länge har jag inte märkt av att det har murknat något i virket , jag tror att det håller i bra många år.
//Mathias
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Härligt! Bryggan står kvar och är oskadd?
Bryggan är helt oskadd efter första vintern. peppar peppar så har den inte rört sig någnting als som jag sett.just nu håller jag på att kasta in sten mellan stekistorna inne vid land, det ska bli som en mur som ska fungera som vågbrytare. mellen sten kistorna längre ut kommer jag nog att bygga vågbrytare av stående 45*145, placerade från botten och upp till bryggan.
//Mathias
//Mathias
Hej!
Nu har jag börjat med vågskyddet som ligger ytterst. Det är byggt med 45*145. Först en platt på backen sen en lodrätt mot den. Hål borrade genom den nedersta och 16 mm armeringsjärn nerslagna ca 80 cm ner i botten.
Efter det restes ståendes 45*145 som fästes i bryggan och förankrade mot botten. Mellan planken är det 7 cm. Återstår att se hur det fungerar.
Utifrån
Inifrån
//Mathias
Nu har jag börjat med vågskyddet som ligger ytterst. Det är byggt med 45*145. Först en platt på backen sen en lodrätt mot den. Hål borrade genom den nedersta och 16 mm armeringsjärn nerslagna ca 80 cm ner i botten.
Efter det restes ståendes 45*145 som fästes i bryggan och förankrade mot botten. Mellan planken är det 7 cm. Återstår att se hur det fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utifrån
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inifrån
//Mathias
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Det där blir kanon som vågskydd! Ser riktigt bra ut också
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Man blir lite avundsjuk på att du har så lättåtkomligt runt bryggan
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 431 inlägg
Riktigt snyggt!! Är det en 170cm stege du har längst ut? Jag tänkte beställa en likadan nu. Men hur är dom att fälla upp? Borde vara väldigt tunt om den är hel 170 cm