21 736 läst ·
47 svar
22k läst
47 svar
Sjö på gräsmattan, hjälp!
Tror inte att markarbetet ger nåt. För det första det är stort jobb att ändra lutningen då kanske blir tvungen att gräva på gannens tomp oxå. Det är inte troligt att de tillåter det.
Det bästa alternativet i mina ögon är att byta fönster om ljuset är viktig. Ett fönster som är hälften då hög slm nuvarande och kanske 1 meter bred. Då får du ännu mer ljus in och samtidig höjer du det typ 20 cm över marknivån.
Det blir billigare oxå.
Vill tillägga att: när du har gjort det då kan du fylla markan vid huset typ 10 cm och får en lutning som leder bort vattnet från hust.
Det bästa alternativet i mina ögon är att byta fönster om ljuset är viktig. Ett fönster som är hälften då hög slm nuvarande och kanske 1 meter bred. Då får du ännu mer ljus in och samtidig höjer du det typ 20 cm över marknivån.
Det blir billigare oxå.
Vill tillägga att: när du har gjort det då kan du fylla markan vid huset typ 10 cm och får en lutning som leder bort vattnet från hust.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Dom små pölarna jag hade på bilden var från ett duggregn, nu när det var ett "strax över normalregn" i veckan så fick jag springa med hinkar fram o tillbaks för att hålla vattnet borta från fönstret, ett skyfall skulle med 100% säkerhet ösa in i fönstret.MathiasS skrev:Ja fast inte ett dike utan en lågpunkt. Plan och lutande mark från huset och samma sak från häcken fast bara någon meter. Det kanske behöver vara 20-25cm lägre än idag på lägsta stället.
Kan du inte leda bort uppåt i bild får du ju göra det plant och räkna med att marken sväljer vattnet. Blir det sjö blir det ju iaf det 4-5m från huset och det är ok.
Blir det stora mängder vatten som samlas på denna yta idag? Dom små pölarna du visade på bild tidigare är ju inte något jätteproblem.
Det viktiga är ju att leda bort ytvatten från huset. Om det blir lite vattensjukt på gräsmattan känns som ett sekundärt problem även om det inte är optimalt. Vill du istället höja marken närmast huset måste du ju får samma problem.
EDIT. Som du förstår är det svårt att säga något säkert baserat på några bilder bara, men jag tycker du förstorar problemet och åtgärderna som behövs och försöker förespegla dig en lösning som inte behöver vara så satans jobbig.....!
Jag funderar på att blanda in en markfirma i det här då jag känner att jag säkert skulle ställa till med oreda.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
En liten fråga bara (kan ha missat om du redan skrivit det) men när det nu regnat mycket och du fått en liten "insjö" på gräsmattan..hur lång tid tog (tar) det innan den försvinner, efter det slutat regna?
..och är det fönstret du är mest orolig över? Eller är dräneringen på ert hus/väggen?
Med vänlig hälsning, Sandra
..och är det fönstret du är mest orolig över? Eller är dräneringen på ert hus/väggen?
Med vänlig hälsning, Sandra
Då gick alltså allt regnvatten, som kommer där altanen låg, ner i dagvattensystemet.
Så om du ansluter din dränering till dagvattnet så har du eg inte ändrat några regnvattenmängder till dagvattnet.
(Paragrafryttare gör sannolikt en annan tolkning om huruvida det är tillåtet iom att altanen är borta...) Worst case scenario: kommunen åthutar dig och du måste dra om dräneringen, om de bryr sig och upptäcker det hela vill säga.
Annars verkar ju jordborrhålet i den sandiga änden kunna svälja allt dräneringsvatten.
Om du vill gardera så gräv undan jordlagret utanför fönstret och låt ev överskottsvatten gå ner till husgrundsdräneringen istf att rinna in i fönstret. Med daglig tillsyn bör det gå att utvärdera om dessa åtgärder räcker nu över den kommande blöta halvan av året.
Så om du ansluter din dränering till dagvattnet så har du eg inte ändrat några regnvattenmängder till dagvattnet.
(Paragrafryttare gör sannolikt en annan tolkning om huruvida det är tillåtet iom att altanen är borta...) Worst case scenario: kommunen åthutar dig och du måste dra om dräneringen, om de bryr sig och upptäcker det hela vill säga.
Annars verkar ju jordborrhålet i den sandiga änden kunna svälja allt dräneringsvatten.
Om du vill gardera så gräv undan jordlagret utanför fönstret och låt ev överskottsvatten gå ner till husgrundsdräneringen istf att rinna in i fönstret. Med daglig tillsyn bör det gå att utvärdera om dessa åtgärder räcker nu över den kommande blöta halvan av året.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Oldboy skrev:Då gick alltså allt regnvatten, som kommer där altanen låg, ner i dagvattensystemet.
Nja, takavvattningen från altantaket gick ju genom ett rör ut i diket, fallet gick ju att ordna eftersom det bara handlade om cirka 2 meter rör då. Därför är allt vatten som faller där altanen tidigare stod nytt vatten som inte hamnat på gården tidigare när altan tog hand om det.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Jag tolkar dina efterföljande inlägg nu som att jobbet med litet dike och "skurupsborrhål" inte funkade ? :/
Annars tror jag en kasun kring fönstret (för att säkra så inte vatten lägger sig däremot direkt iaf), och sedan omfördelning av jorden så att fallet går utåt en bit iaf borde förbättra läget betydligt...
Är väl viktigt att botten på kasunen inte blir en sjö så dräneringen runt huset måste vara ok...
/K
Annars tror jag en kasun kring fönstret (för att säkra så inte vatten lägger sig däremot direkt iaf), och sedan omfördelning av jorden så att fallet går utåt en bit iaf borde förbättra läget betydligt...
Är väl viktigt att botten på kasunen inte blir en sjö så dräneringen runt huset måste vara ok...
/K
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Såhär fick det bli, har hänt en hel del, tänkte att jag skulle uppdatera även denna tråd med min lösning på problemet.
Nu äre klart!
Förebilder:

Efterbilder:

I kasunen finns en gjutjärns spygatt som är kopplad till en stenkista enbart för den.
Nu äre klart!
Förebilder:

Efterbilder:

I kasunen finns en gjutjärns spygatt som är kopplad till en stenkista enbart för den.