110 läst ·
1 svar
110 läst
1 svar
Självdrag hus från 1884 ca 400kvm
Hej,
Har ett äldre hus från 1884 som jag behöver förbättra ventilationen i. Huset är suterräng i tre våningar, har timmerstomme, två skorstenar.
Första frågan är väl om jag överhuvudtaget kan lösa tillräcklig ventilation mha av självdrag eller någon annan enklare lösning som inte kräver större installation av kanaler osv?
Hade en firma här som föreslog tilluftsventiler i vägg, installerade ett par men det blev tyvärr skorstenseffekt på 3e våningen, dvs det sugs inte in nån luft alls där, däremot sugs luft ut... 🙁
Det finns 2st ventilationsuttag (old school) i murstocken på 3e våningen, kan jag använda dem på något sätt för att sugs in mer luft på det våningsplanet tro? Installera nån fläkt inne eller ute?
På entréplan sugs det in gott om luft.
Annars har jag bara 2st badrumsfläktar på entréplan med kontinuerlig drift, och en köksfläkt som körs vid matlagning.
Behöver kanske också installera nån fläkt i källaren för att få bättre luft där också (tvättstuga, gym, bastu/badrum). Men primärt vill jag förbättra på 3e våningen och sovrummen där.
Någon som har rekommendationer eller tips på firman runt linköping som är duktiga på äldre hus? 🙂
Tack på förhand!
Har ett äldre hus från 1884 som jag behöver förbättra ventilationen i. Huset är suterräng i tre våningar, har timmerstomme, två skorstenar.
Första frågan är väl om jag överhuvudtaget kan lösa tillräcklig ventilation mha av självdrag eller någon annan enklare lösning som inte kräver större installation av kanaler osv?
Hade en firma här som föreslog tilluftsventiler i vägg, installerade ett par men det blev tyvärr skorstenseffekt på 3e våningen, dvs det sugs inte in nån luft alls där, däremot sugs luft ut... 🙁
Det finns 2st ventilationsuttag (old school) i murstocken på 3e våningen, kan jag använda dem på något sätt för att sugs in mer luft på det våningsplanet tro? Installera nån fläkt inne eller ute?
På entréplan sugs det in gott om luft.
Annars har jag bara 2st badrumsfläktar på entréplan med kontinuerlig drift, och en köksfläkt som körs vid matlagning.
Behöver kanske också installera nån fläkt i källaren för att få bättre luft där också (tvättstuga, gym, bastu/badrum). Men primärt vill jag förbättra på 3e våningen och sovrummen där.
Någon som har rekommendationer eller tips på firman runt linköping som är duktiga på äldre hus? 🙂
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Sitter i en likande sits själv. En lösning jag vet är att sätta frånluftsfläkt ovanpå skorstenen i en huv som täcker alla frånluftskanaler.
Tilluft till de olika rummen kan man lösa med spaltventiler i fönstren, om man inte vill borra upp ventiler i väggarna.
Eftersom man i så fall går från S- till F- ventilation, så behöver en OVK göras. Men då kan man ju passa på att låta dem justera in ventilerna också.
Tilluft till de olika rummen kan man lösa med spaltventiler i fönstren, om man inte vill borra upp ventiler i väggarna.
Eftersom man i så fall går från S- till F- ventilation, så behöver en OVK göras. Men då kan man ju passa på att låta dem justera in ventilerna också.
Klicka här för att svara