5 938 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Självcirkulation från kökspanna till accumulatortank i källaren.
Risken för ett längre strömavbrott är rätt liten.Workingclasshero skrev:
Om du har acken i källaren så kan du ialla fall få värme ifrån den med självcirkulation, även om du inte kan ladda den.
Istället för kökspanna, som jag hade tidigare, satte jag in en vattenmantlad pelletskamin (finns också ved & kombi) i vardagsrummet, för att även få mysfaktorn.
Medlem
· Stockholm
· 4 491 inlägg
Hmmm, jag kanske får släppa tanken på självcirkulation ändå......
Jag har golvvärme i källaren så det går nog inte utan att sätta dit pumpar.
Lite av problemet är att jag bor på berg och måste spränga för att få till ett pannrum, å andra sidan har jag sett en del källarprojekt.......
Å tredje sidan vill jag inte ha en skorsten till på huset.
Jag måste upp och mäta skorstensröret från vedspisen, kanske jag får byta den mot en Parca?
Finns verkligen bara den dåliga Wamsler som bästa alternativ?
/W
Jag har golvvärme i källaren så det går nog inte utan att sätta dit pumpar.
Lite av problemet är att jag bor på berg och måste spränga för att få till ett pannrum, å andra sidan har jag sett en del källarprojekt.......
Å tredje sidan vill jag inte ha en skorsten till på huset.
Jag måste upp och mäta skorstensröret från vedspisen, kanske jag får byta den mot en Parca?
Finns verkligen bara den dåliga Wamsler som bästa alternativ?
/W
Redigerat:
Semco och braland är mer eller mindre samma sak, har för mig att braland är östimport med eget märke, men jag kan ha fel här.
Jag tror man skall ha rimliga förväntningar om man vill nyinstallera en kökspanna, det är same same för alla dessa pannor, sedan har de olika dålig kvalitet. De nya kraven på rökgastemperatur er, avstånd, effektivitet gör det uppenbarligen svårt att få till en effektiv panna för bostadsutrymme för vedeldning. Har du sen inte en laddpump så kommer en vattenmantlad historia bli dålig nästan hur du än gör då kallt vatten kommer kyla ner den en stor del av tiden med resultat i dålig förbränning och verkningsgrad. En ups kostar runt en tusenlapp. Men jag skulle def också kolla på en pellets variant om det är just uppvärmning du är ute efter.
Har själv haft en rejäl vattenmantlad historia i vardagsrummet, den tog jag bort, det är inte kul att hantera stora mängder ved i sitt vardagsrum, men det beror såklart på hur den är tänkt att användas. Jag värmde ett helt hus året runt med min några år.
Jag tror man skall ha rimliga förväntningar om man vill nyinstallera en kökspanna, det är same same för alla dessa pannor, sedan har de olika dålig kvalitet. De nya kraven på rökgastemperatur er, avstånd, effektivitet gör det uppenbarligen svårt att få till en effektiv panna för bostadsutrymme för vedeldning. Har du sen inte en laddpump så kommer en vattenmantlad historia bli dålig nästan hur du än gör då kallt vatten kommer kyla ner den en stor del av tiden med resultat i dålig förbränning och verkningsgrad. En ups kostar runt en tusenlapp. Men jag skulle def också kolla på en pellets variant om det är just uppvärmning du är ute efter.
Har själv haft en rejäl vattenmantlad historia i vardagsrummet, den tog jag bort, det är inte kul att hantera stora mängder ved i sitt vardagsrum, men det beror såklart på hur den är tänkt att användas. Jag värmde ett helt hus året runt med min några år.
Medlem
· Stockholm
· 4 491 inlägg
Det kan tyvärr vara så att skorstenen till befintlig vedspis bara är 100mm. Är jag rökt tro med den diametern?
Det kommer fungera väl med en liten panna då det räcker med varmvatten och att värma ca 60kvm, hittils har jag bara slang på 30kvm att utnyttja, men när jag renoverar badrummet kommer golvvärmen bytas från el till vattenburet.
Det kommer fungera väl med en liten panna då det räcker med varmvatten och att värma ca 60kvm, hittils har jag bara slang på 30kvm att utnyttja, men när jag renoverar badrummet kommer golvvärmen bytas från el till vattenburet.
Allt beror ju på vilket drag du har, i te nödvändigtvis storleken på pipan. Men det kan nog vara svårt att få tillstånd att trycka dit en 20kw svulst. Är huset isolerat? Har du tänkt att ha vattenmantlade som komplement och kan acceptera att den ger en hel del till rummet?
Det är ju inte så, en del blandar ihop termer, att tex en wamsler, braland eller liknande har dålig verkningsgrad, rätt eldad och med laddomat, så är det hyfsade värden för att vara vattenmantel, annars hade de inte blivit godkända. Däremot ger de inte den ofta effekt till vattnet som anges.
Det är ju inte så, en del blandar ihop termer, att tex en wamsler, braland eller liknande har dålig verkningsgrad, rätt eldad och med laddomat, så är det hyfsade värden för att vara vattenmantel, annars hade de inte blivit godkända. Däremot ger de inte den ofta effekt till vattnet som anges.
Hej vi har en Hergom spispanna i köket och två tankar i källaren som matas av en laddomat det funkar väldigt bra det hade förstås varit bättre med tankarna på samma våning, enligt expertis så funkar det inte utan pump, för att få bäst effekt så måste vi köra pumpen på laddomaten på högsta hastigheten.Workingclasshero skrev:
Que? Laddar du ingen värme så får du ingen heller.L lat skrev:
Självcirkulation är ett fenomen som drivs av att varm vatten stiger. Ska varmvatten neråt till källaren så behövs det en cirkulatonspump som tvingar den neråt
Om acken står i källaren och innehåller varmt vatten som du vill cirkulera i radiatorerna på våningen ovanför, vad är då problemet?G gaia skrev:
Har själv en wamsler k148 och acctankar i källaren.
Fungerar bra att elda i. Tycker inte den tar så extremt mycket ved, men man kan ju inte jämföra mot en riktig panna.
Måste har cirk-pump för att få ner värmen i tankarna i källaren, men har automatisk batteridrift på cirk-pumparna panna/värme och shunten. Så sorkar ingen roll om strömmen försvinner, bara fortsätta elda och ha det varmt och skönt.
Fungerar bra att elda i. Tycker inte den tar så extremt mycket ved, men man kan ju inte jämföra mot en riktig panna.
Måste har cirk-pump för att få ner värmen i tankarna i källaren, men har automatisk batteridrift på cirk-pumparna panna/värme och shunten. Så sorkar ingen roll om strömmen försvinner, bara fortsätta elda och ha det varmt och skönt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
hur sotar man en Norrhult kökspanna från 40talet
Byggnadsvård -
Elda i frånkopplad kökspanna
Ved, Pellets, Flis -
Byta från el element till vattenburet med kökspanna
Värme allmänt -
Gå från kökspanna till klämringskoppling med kort böj
Ved, Pellets, Flis -
Koppla om från självcirkulation till pump