Imponerande bygge och bra beskrivet!

• Gilla
Tomas_Sthlm och 1 till
  • Laddar…
Häftigt bygge!

Kan du skicka länk på det system du använde för att täta betongen vid entrén?

• Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
T Tomas_Sthlm skrev:
Tack :)
Det är Icopals Membrane 5 jag använder både vid entrén och på balkongen.
[länk]
Glömde visst skriva in det steget i inlägget om entrén.
Tätskiktet ligger mellan foamglaset och geotextilen.
Tack!

Garderobssnickarn
Helt fantastik vilken prestation ni har gjort!
Helt fantastik kul för mig att läsa!
Roliga lösningar, till exempel glasbetongfönstret

• Gilla
Tomas_Sthlm
  • Laddar…
Vad är det för u-värde på dessa glasbetongrutorna?

T Tomas_Sthlm skrev:
Med fönstret härdat och slitsen ursågad är sannings minut här.
Skulle det hålla för att lyfta.
Jag testade försiktigt med en kofot som hävstång och fönstret lättar från marken.
Puh!!!
Annars hade en veckas jobb och en del pengar varit bortkastade.
Jag ringer efter kranhjälp och vi sätter igång.
Det ser nästan overkligt ut när fönstret lyfts.
Det är så tunt att det ser ut som att lyfta ett papper i betong.
Jag hade följt projekteringsanvisningarna och även gjort en grov överslagsberäkning.
Båda sade att det ska hålla med rejäl marginal, men jag visste inte om jag fått till hållfastheten i betongen korrekt.
[bild]
[bild]
Fönstret står nu upp och är oskatt.
Lite betong har runnit in på baksidan av blocken under gjutningen men inte så farligt och det sitter ganska löst.
Dags att lyfta det på plats i slitsen.
[bild]
Det visade sig vara svårt att beräkna exakt hur mycket plats om behövdes så det tog ett antal timmar att prova och kapa mer och mer tills det gick in. Jag ville behålla som mycket av lättbetongen som möjligt så jag tog bort lite i taget.
Tur att man har en tålmodig kranförare :)
[bild]
Fönstret på plats så nu kan den sista fönsterbalken monteras och taksargen muras klart.
Lyft i två steg. Gjut i en styv form och res upp denna böjkrafterna tas då i formen. Nu gick det bra ändå men till nästa gång ;-)

Ett fantastiskt projekt måste jag bara säga, och föredömligt dokumenterat!

• Gilla
Tomas_Sthlm
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vad är det för u-värde på dessa glasbetongrutorna?
Blocken har ett u-värde på 1,5 men på hela konstruktionen blir det såklart sämre eftersom betongen är solid mellan rutorna. Nu var det inte så kallt i vinter (max -7) men jag upplevde förvånansvärt nog inget kraftigt kallras vid fönstret.

L L-E skrev:
Lyft i två steg. Gjut i en styv form och res upp denna böjkrafterna tas då i formen. Nu gick det bra ändå men till nästa gång ;-)
Jo, jag tänkte såklart på det. Det är så fabrikerna gör som tillverkar färdiga partier.
Tyvärr skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart eftersom det skulle kräva en stor metallkonstruktion.
Den skulle troligen väga mer än fönstret och kosta en hel del i form av tid och pengar.
I så fall hade det varit billigare att köpa ett färdigt fönster.
Dessutom hade den kran vi använde inte orkat lyft formen med fönstret. Det var redan på gränsen med det utskjut som var eftersom vi lyfte från utsidan av huset över taket och ner.
Att ta dit en större kran hade också kostat betydligt mer pengar.
Osäkerheten låg i att jag inte visste om betongen hade fått för mycket vatten under rengöringen.
Konstruktionen i sig höll utmärkt för att lyftas :)

• Gilla
Wallin och 1 till
  • Laddar…
Ok.
Tänkte att det kunde räcka med att höja kanten på ramen med en balktakstol eller liknande.

Mer än bra jobbat från din sida, kanonbygge!

L L-E skrev:
Ok.
Tänkte att det kunde räcka med att höja kanten på ramen med en balktakstol eller liknande.
Den största belastningen var när man lättade fönstret från golvet, så om man skulle minska den hade man blivit tvungen att bygga en komplett gjutform på en stålram.
Att få den helt plan och rak hade varit ett h-e och det hade behövts rätt grova dimensioner eftersom den inte får böja sig någonting vid lyftet om betongen inte ska spricka.

L L-E skrev:
Mer än bra jobbat från din sida, kanonbygge!
Tack :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Grymt bra jobbat (y)

• Gilla
Tomas_Sthlm
  • Laddar…
Jag stämmer in i hyllningskören!

• Gilla
Tomas_Sthlm
  • Laddar…
richardtenggren
Jag också!

Glasbetongen blev kalas!
Vi hade faktiskt två sidoljus med 8 st större glasbetongstenar i vårt 70-tals hus tidigare, dock var det lite konstiga ”former” på dessa.

• Gilla
Tomas_Sthlm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.