Byggahus.se
Jag har köpt in badkar som jag tänkt odla i och för att underlätta vill jag göra dom självvattnande. Jag har tänkt att höja upp avloppshålet så att det sticker upp kanske 10 cm i badkaret och sen fylla upp med grus till den kanten och lägga fiberväv och sen fylla med jord. Det ska även vara ett rör nedstoppat som går ned i botten på badkaret. Tanken är att man via röret som sticker upp kan fylla i vatten till 10 cm och sen rinner överskottet ut genom det förhöjda avloppet för att förhindra för mycket vatten.

Problemet jag har är hur jag ska höja upp avloppet på ett smidigt och prisvärt sätt och där behöver jag tips. Jag har kollat på bordgenomföring, typ denna men verkar svårt att hitta lämplig storlek. Hålet i botten är ungefär 54 mm så ett 50 mm avloppsrör passar nästan. Alla tips mottages tacksamt!

• IMAG4111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag inte fick något svar så listade jag ut en lösning själv. Jag insåg att skarvdelen på ett 50 mm avloppsrör är konisk och passade bra i hålet i badkaret så jag fick kapa av röret och montera en bit av den avkapade delen för arr göra det längre. För att få helt tätt så provade jag 2 lösningar, en packning (den typ som satt i avloppet och har en del ovanför och en del under plåten) som klämdes fast mellan badkaret och avloppsröret och ett lim (PL600 eftersom jag hade en öppen tub men någon sorts silikon hade nog fungerat bättre. Både metoderna verkade hålla tätt. Lage in lite bilder så att det blir tydligare.

IMAG4116.jpg
Skapa konto
IMAG4117.jpg
Skapa konto

Snyggt!
Nu är det ju bara att fylla med jord och så.
Som bönderna säger om livet: Det är bara att plöja, så och så vidare :)
Skall bli kul att se vad som växer där, näckrosor eller morötter.

Hos oss har vi ju badkaren bara till att vattna kossorna.

Fortsätter monologen för att visa hur det ska fungera.

Lagt duk i botten och ställt i några bitar med dräneringsrör som ska fyllas med jord för att suga upp vattnet i botten till resten av jorden
IMAG4123.jpg
Skapa konto

La på en typ tryckimpad för att unvika grus i rören. La på en sten som tynge
IMAG4125.jpg
Skapa konto

Fyllde sen på med grus
IMAG4127.jpg
Skapa konto

Testade att fylla på med vatten
IMAG4129.jpg
Skapa konto

La sen på ett till lager väv och gjorde hål för dräneringshålen och packade dem med jord och fyllde upp med jord.
IMAG4121.jpg
Skapa konto

Färdigt, får se hur det fungerar i sommar

• Gilla
John Karlsson och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Snyggt!
Nu är det ju bara att fylla med jord och så.
Som bönderna säger om livet: Det är bara att plöja, så och så vidare :)
Skall bli kul att se vad som växer där, näckrosor eller morötter.

Hos oss har vi ju badkaren bara till att vattna kossorna.
Lite mer avancerat än att bara fylla jord. Hoppas på att odla lite blandat som tomater, morötter etc. Får se om det klarar sig från våran tvååring

Här använder vi faktist mest badkaren för att bada i även om jag fått ett badkar som vi använde tilll kossor på den tiden min pappa hade djur.

såhär efter några år.. hur har det gått med resultatet i badkaren? Har det fungerat bra att odla? Vi funderar på att göra något liknande nu till våren 😊

Jag, tycker funktionen är bra, de klarar sig länge utan vattning om man fyllt upp dom med vatten. Vi har inte använt alla badkaren till odling, dock, främst jordgubbar i 2 av dom och sen kanske örter i ett.

Jordgubbarna täckte vi med gräsklipp en gång över vintern och det var en dålig idè. Nu måste vi regelbundet rensa gräs som slog rot.

Tricket är ju att komma över badkar. Såg tre i metallkontainern på återbruket när jag var där sist men de får man ju tyvärr inte ta.

Skulle jag göra nya så är det nog enklare att skaffa badkar med ben och ställa på marken istället för att göra lådor. Då ser man lättare när de är fulla och vattnet kommer ut under dom.

• Gilla
Roffe63
  • Laddar…
Vi har byggt liknande funktion - långtidsbevattning med reservoar, med hjälp av vanlig dammduk. Dvs en gummi(plast?) duk som används när man skall gör en fiskdamm.
I vår egenbyggda förhöjda odlingsbädd är det vattenreservoar de första två plankvarven, dvs vi har lagt dammduk som skapar ett "badkar", sedan ett mellangolv. Mellangolvet är vanliga plankor med 1/2 cm mellanrum, sedan en täckduk/pressenning för att hålla jorden uppe. Genom mellan golvet och upp in i jorden har vi remsor av sugande tyg, tex kapillärmatta, som drar upp vatten och håller jorden lagom fuktig.
Själva odlingsbädden har vi gjort 2 plankvarv hög(djup).
Den fungerar mycket bra för grönsaksodling, sallad, bönor, rödbetor, lök, etc.
Självklart borde gå lika bra att göra som TS och ha ett gruslager som vattenmagasin och jordbärare, dock kan den inte hålla lika mycket vatten.

• Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.