Hej,

Har precis fått tillbaka att min kommun vill ha situationsplan, men som jag ser det så är den helt oförändrad då vi bara bygger till ett våningsplan på huset, alla mått som till tomtgräns är då oförändrade.

Om jag skall rita in "tillbyggnation" på en situationsplan idag så ser jag inte att det finns något att rita.

Någon som kan hjälpa med vad som gäller här och hur man isf ritar in ett till våning på en situationsplan (bör vara omöjligt)?

tack :confused:

Påpeka det för handläggaren som troligtvis inte tänkt till.

Har du inte byggt/ändrat något annat på tomten sedan senaste bygglovet så bör ju den situationsplanen gå att återanvända. Men en situationsplan ska nog in för att visa hur tomten ser ut idag.

toolman77 skrev:
Har du inte byggt/ändrat något annat på tomten sedan senaste bygglovet så bör ju den situationsplanen gå att återanvända. Men en situationsplan ska nog in för att visa hur tomten ser ut idag.
Jag gjorde så att jag skickade in befintlig från primärkartan som är ny sedan 2 veckor tillbaka

Även om det bara är en påbyggnad så är det ju tänkbart att det blir ett annorlunda takutsprång (för ett nytt tak ingår väl kanske?), och om det sticker ut mer än 50 cm utanför fasaden så blir det ju en annan byggnadsarea, och det kan jag tänka mig att bygglovshandläggaren vill få koll på.

Takutsprånget är den samma som idag dock

Bara den är i rätt skala så borde det fungera.

I Stockholm va det bara en till onödig utgift som man va tvungen att betala för den.
Jag glasade in en terrass som låg under befintligt tak så ingen skillnad på planen. Det fåniga va ju att jag köpte den elektroniskt för att själv skriva ut den i A3 och skicka in den. Sedan skannades den in för att ligga med i bygglovet. Inget extra mer än en ankom stämpel på planen.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Tjänstemannabyråkrati i sin prydno.
Vi bygglovsärenden med oförändrad situationsplan borde den kunna bockas av med "oförändrad" vid handläggning av ärendet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Markera med t.ex. färgad penna var påbyggnaden ska placeras på den situationsplan som gäller idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.