13 244 läst ·
70 svar
13k läst
70 svar
Situationen i Finland
Presidenten har undertecknat lagen om sjukvårdsdistriktsindelning.
Med tillägget att regeringen måste ta till trovärdiga åtgärder för att ge svenskarna i Österbotten likvärdig vård som finnarna. Han skrev att medborgare inte får diskrimineras på språklig grund.
Tyvärr är presidentens tillägg inte juridiskt bindande så regeringen kan strunta i det.
Sannfinländarnas ungdomsorganisation har publicerat ännu en hatvideo riktad mot finlandssvenskar.
Med tillägget att regeringen måste ta till trovärdiga åtgärder för att ge svenskarna i Österbotten likvärdig vård som finnarna. Han skrev att medborgare inte får diskrimineras på språklig grund.
Tyvärr är presidentens tillägg inte juridiskt bindande så regeringen kan strunta i det.
Sannfinländarnas ungdomsorganisation har publicerat ännu en hatvideo riktad mot finlandssvenskar.
Den här regeringen vi har i Finland är helt otrolig. Dom verkar strunta i allt vad lagar och grundlagar säger bara dom får igenom sin vilja. Man struntar i den vanliga ordningen där olika instanser granskar lagars och åtgärders lämplighet,laglighet och konskvensutredningar med motiveringen att det är bråttom.
Själv anser jag att den nya vårdreformen som omtalas här är helt vansinnig. Det enda som räknas är hur får vi det så billigt som möjligt. Att folk måste åka flera timmar i bil för att komma till en akutmottagning nattetid. Det är också helt rimligt att man ska åka flera timmar i bil för att föda barn.
Eftersom jag bor i Helsingfors trakten så har jag stor erfarenhet av hur den tvåspråkiga vården fungerar i en stad med majoriteten finskspråkiga. Har man tur så finns den där ena sköterskan som talar svenska på plats om det är hennes skift och hon är ledig. Visst man klarar sig ofta bra på engelska också. Men enbart finskspråkiga har ganska svårt för engelska eftersom det är så långt från deras eget språk.
Men när det är en akutsituation som när ditt barn håller på och återupplivas och det står ett team med läkare och sköterskor runt om ditt barn och frågar allt möjligt så har man ganska svårt att tänka klart och dessutom översätta vad dom säger och sedan översätta svaret korrekt.
Själv anser jag att den nya vårdreformen som omtalas här är helt vansinnig. Det enda som räknas är hur får vi det så billigt som möjligt. Att folk måste åka flera timmar i bil för att komma till en akutmottagning nattetid. Det är också helt rimligt att man ska åka flera timmar i bil för att föda barn.
Eftersom jag bor i Helsingfors trakten så har jag stor erfarenhet av hur den tvåspråkiga vården fungerar i en stad med majoriteten finskspråkiga. Har man tur så finns den där ena sköterskan som talar svenska på plats om det är hennes skift och hon är ledig. Visst man klarar sig ofta bra på engelska också. Men enbart finskspråkiga har ganska svårt för engelska eftersom det är så långt från deras eget språk.
Men när det är en akutsituation som när ditt barn håller på och återupplivas och det står ett team med läkare och sköterskor runt om ditt barn och frågar allt möjligt så har man ganska svårt att tänka klart och dessutom översätta vad dom säger och sedan översätta svaret korrekt.
Hade inte den blekaste aning om detta! Fast jag gick 9 år i skola i Finland.DennisCA skrev:
Då vita armeens första spaningsplan landade på isen i Vasa 1918 hade han som skaffade planet målat dit ett hakkors under var vinge och sedan hängde hakkorset med som symbol för flygvapnet ända tills symboliken blev fördärvad av en storkäftad målarlärling från Österrike.
Ja det nazistiska hakkorsets historia har intresserat mig lite.heimlaga skrev:
Hermann Göring blev nära bekant med Svenske greve Eric von Rosen, vid den tid efter första världskriget då Göring arbetade som pilot i Sverige.
(Göring passade ju dessutom på att träffa, förälska sig och till sist gifta sig med grevinnans syster)
Eric von Rosen var redan sedan tidigare fascinerad av svastikan som symbol och använde den bl.a. i sin lyxiga och arkitektritade jaktstuga i nationalromantisk stil, som Göring blev väldigt förtjust i och tog en del stildrag till sin jaktvilla Carinhall.
Man kan ju tro att det var svenske greve Eric von Rosen som alltså var upphovet till att nazismen tog svastikan som symbol, via Göring.
Men jag har inte funnit några belägg för det, tvärtom verkar de som forskat djupare i saken funnit att det troligen inte skett så.
Men planet till Finland 1918 var alltså skänkt av von Rosen och hade de svastikor som von Rosen gillade så mycket.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika
http://www.rockelstad.se/historia/goring.asp
Ja just så var det....Eric von Rosen skaffade planet och donerade det till vita armeen. Jag hade glömt detaljerna.
Aseas hakkors fanns inte bara på loken.
Jag har sett det här och var på äldre Asea utrustning och om jag börjar gräva i mina reservdelshögar skall det nog komma fram minst ett Asea-hakkors.
Här i byn fanns hakkorset som bomärke en gång i tiden.
Aseas hakkors fanns inte bara på loken.
Jag har sett det här och var på äldre Asea utrustning och om jag börjar gräva i mina reservdelshögar skall det nog komma fram minst ett Asea-hakkors.
Här i byn fanns hakkorset som bomärke en gång i tiden.
Offtopic:
I Indien används fortfarande hakkorset men det har absolut inget med nazismen att göra där heller.
Vet en som köpte ett biltäcke (eller vad dom nu kallas för, från indien) till en bil och under tillverkarnamnet så fanns hakkorset.
Kollar ni noga i togear specialen från Indien så i början när dom ska leverera luncher så är där även endel burkar som har det ditmålat på sig.
Det är solguden innom hinduismen som har den symbolen.
Brukar ibland se aseas gamla logga på elmotorer och andra saker som dom byggde
Blev ganska förvånad när jag först såg det på en elmotor tills jag såg tillverkningsdatumet som var några år innan hitler började härja runt.
Har även någon modell av en stridsvagn från Finland och där sitter det finska hakkorset på som symbol för den finska armen.
Om någon är intresserad så är en rysk KV stridsvagn som finnarna beslagtog och använde mot ryssarna.
Jag fick inte heller reda på att Finland hade ett hakkors heller utan trodde först det var ett skämt av tillverkaren men sen efter jag hade läst runt lite så fick jag reda på att dom visst hade ett hakkors men deras skiljde sig lite i att hakarna var mycket kortare än det hitler använde.
Men det är ändå tillräckligt likt för att jag inte vill lägga upp bilder på den pga det och att det kommer misstolkas av många.
Av den anledningen tog jag inte heller med den till en utställning för jag visste att det skulle kunna skapa problem.
Sen en sak som kan vara bra att veta om ni någongång hamnar på ett tyskt forum för modellbyggen så på tyska ww2 fordon/skepp så är alltid en vit censurerad punkt på allt det är där under hakkorset sitter
Ta tex bismark där är halva fören och aktern ofta vitcensurerade pga det är där hakkorsen var målade på den riktiga och enligt tysk lag får det inte visas upp i tyskland både webbsidor och i verkligheten.
Samma på utställningar då ligger det alltid något över det som täcker det eller är det övermålat.
Det är även därför som det aldrig ingår som dekal hos någon tysk modelltillverkare.
I Indien används fortfarande hakkorset men det har absolut inget med nazismen att göra där heller.
Vet en som köpte ett biltäcke (eller vad dom nu kallas för, från indien) till en bil och under tillverkarnamnet så fanns hakkorset.
Kollar ni noga i togear specialen från Indien så i början när dom ska leverera luncher så är där även endel burkar som har det ditmålat på sig.
Det är solguden innom hinduismen som har den symbolen.
Brukar ibland se aseas gamla logga på elmotorer och andra saker som dom byggde
Blev ganska förvånad när jag först såg det på en elmotor tills jag såg tillverkningsdatumet som var några år innan hitler började härja runt.
Har även någon modell av en stridsvagn från Finland och där sitter det finska hakkorset på som symbol för den finska armen.
Om någon är intresserad så är en rysk KV stridsvagn som finnarna beslagtog och använde mot ryssarna.
Jag fick inte heller reda på att Finland hade ett hakkors heller utan trodde först det var ett skämt av tillverkaren men sen efter jag hade läst runt lite så fick jag reda på att dom visst hade ett hakkors men deras skiljde sig lite i att hakarna var mycket kortare än det hitler använde.
Men det är ändå tillräckligt likt för att jag inte vill lägga upp bilder på den pga det och att det kommer misstolkas av många.
Av den anledningen tog jag inte heller med den till en utställning för jag visste att det skulle kunna skapa problem.
Sen en sak som kan vara bra att veta om ni någongång hamnar på ett tyskt forum för modellbyggen så på tyska ww2 fordon/skepp så är alltid en vit censurerad punkt på allt det är där under hakkorset sitter
Ta tex bismark där är halva fören och aktern ofta vitcensurerade pga det är där hakkorsen var målade på den riktiga och enligt tysk lag får det inte visas upp i tyskland både webbsidor och i verkligheten.
Samma på utställningar då ligger det alltid något över det som täcker det eller är det övermålat.
Det är även därför som det aldrig ingår som dekal hos någon tysk modelltillverkare.
Klicka här för att svara