Snailman
Här i Sverige har vi ju ännu svensktalande inom sjukvården, men det blir ju vanligare och vanligare att många kan svenska väldigt dåligt, och det tas ingen som helst hänsyn till att tex väldigt gamla personer har svårt att förstå svenska med grav brytning.

Jobbade på ett finskt företag en gång i tiden, kom nån hög chef och skulle informera, han började lite på svenska, ungefär att han talade dålig svenska och skulle byta till engelska. Det var första gången jag hörde engelska talas med finsk satsmelodi, det lät alltså som finska. Jag förstod ingenting, hade han fortsatt på dålig svenska hade jag säkert förstått en del.
 
Mikael_L
Men det finns ju en väsentlig skillnad. Finland var ju en del av Sverige för 200 år sedan, och då var antagligen finska språket något som rent av motarbetades.
Så "spillran" av Svenska och Svenskar i Finland är något som helt enkelt finns kvar sedan tidigare.


Men i stort är det väl som skett under hela historiens gång, språk och nationalgränser och människors känsla av tillhörighet har hela tiden förändrats.
 
Mikael_L skrev:
Men det finns ju en väsentlig skillnad. Finland var ju en del av Sverige för 200 år sedan, och då var antagligen finska språket något som rent av motarbetades.
Det var så att om man på den tiden ville klättra på samhällsstegen var svenska ett krav, men att det skulle varit frågan om någon aktiv motarbetning har jag inte sett. Detta ämne diskuterades i dokumentären jag nämdes "Suomi on ruotsalainen", en dokumentär som går helt på finska för övrigt.

P.S.
Finns på Yle areena med svensk textning, vet inte om det går att se i Sverige
http://areena.yle.fi/1-3826480

P.P.S.
Avsnitt två vore det relevanta gällande ämnet.
 
Redigerat:
Snailman
TheGame skrev:
Det blir som i sverige.
Här behandlas också ickesvenskar ofta som andra klassens medborgare.
Antingen utvisas man, eller "dumförklaras" och får förlita sig på bidrag.
Samtidigt som man blir inskuffat i valfritt ghetto och enda.framtid som erbjuds är inom den kriminella/terrorist världen.
Läste om ett par som kom hit i en tidning, de tittade var det fanns minst invandrare sen förut, det var Gotland, så de flyttade dit, nu hade båda vanliga jobb, talade svenska bra, och umgicks med svenskar, så mycket har väl med den egna inställningen att göra, de flesta verkar ju göra tvärtom mot paret ovan. De vill till en storstad och bo och umgås med sina landsmän
 
Redigerat:
Mikael_L
Det finns väl "Svensk-kolonier" bl.a. nere på Spanska sydkusten, där det ansamlas svenskar som emigrerat men tycker det känns skönt att omge sig så med andra svenskar, att det är ungefär som hemma fast varmare och att man inte behöver traggla på ett annat språk som är svårt att lära sig i vuxen ålder.
 
  • Gilla
Henrietta70 och 1 till
  • Laddar…
Snailman
På ett annat jobb jag hade, var det två från Finland som jobbade, den ene från den svensktalande delen och den andre från finsktalande. Den svensktalande hade en finsktalande fru. Alla kunde svenska.

Det var några år sen så några delade telefon, ibland ringde den svensktalandes fru, och den finsktalande råkade svara, de talade då en stund på finska, utan att den svensktalande förstod vad de talade om. :banghead:
 
Här har vi 1 läkare om vi har tur, och han pratar varken svenska eller finska.
Glöm bara inte att vi också har de nästan högsta skatterna i landet.
Jag har 15 mil till närmsta sjukhus.
Har jag tur är vägen plogad under vintern.

Nej, jag bor inte ute i en träkoja.
Jag bor mitt inne i centrala Pajala, och det är ändå huvudorten i kommunen.
 
Snailman skrev:
På ett annat jobb jag hade, var det två från Finland som jobbade, den ene från den svensktalande delen och den andre från finsktalande. Den svensktalande hade en finsktalande fru. Alla kunde svenska.

Det var några år sen så några delade telefon, ibland ringde den svensktalandes fru, och den finsktalande råkade svara, de talade då en stund på finska, utan att den svensktalande förstod vad de talade om. :banghead:
Det där med att inte förstå vad den andra säger, men att ändå hålla god ton och bara fortsätta prata likadant upplever jag händer här nere i Skåne när vi pratar med danskar.

Det känns som att det är fult att avbryta sin danska samtalspartner och säga "snälla låt oss tala engelska istället" eftersom språken är ganska lika varandra. Det känns som att det förväntas av oss alla att vi förstår varandra även om vi inte gör det.

Danskar verkar lustigt nog ha svårare att förstå en skåning än en stockholmare (trots att Skåne ligger närmare och till och med tillhört Danmark en gång i tiden) eftersom danskarna är vanare vid rikssvenskan som de växt upp med från STV 1 och STV 2 då de bara hade en tv-kanal i Danmark.
 
Mikael_L skrev:
Det finns väl "Svensk-kolonier" bl.a. nere på Spanska sydkusten, där det ansamlas svenskar som emigrerat men tycker det känns skönt att omge sig så med andra svenskar, att det är ungefär som hemma fast varmare och att man inte behöver traggla på ett annat språk som är svårt att lära sig i vuxen ålder.
Man ska ha all respekt för att det kan vara svårare att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder, men det är banne ens skyldighet att åtminstone försöka,
skillnaden är kanske, mig veterligen, så kräver inte svenskarna i Spanien att Spanska staten håller med "svenska" sjukhus ;)

Att det går generation efter generation utan att man integrerar sig i det samhälle man lever i, tycker jag, tyder på någon slags "storebror"-fasoner oavsett var man bosätter sig.
Att lära sig att kommunicera med sin närmaste omvärld är väl att respektera sina grannar och att bli respekterad.:(
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Snailman
Ok, den svensktalande kunde alltså inte finska, bara svenska, men var gift med en finsktalande fru. Han förstod alltså inte vad arbetskompisen och hans egen fru talade om när de talade finska.

Det där med att danskar sett svensk tv har jag hört tidigare, men var visst vissa delar av Danmark där svensk tv inte nådde så hade de växt upp där var det värre med svenskförståelsen.

En annan jobbarkompis på den tiden jag jobbade i finska företaget, så var det en med finskt namn som bara talade svenska, han fick ta hand om kontakterna mot Finland, så efter ett tag blev det så att han lärde sig finska. (som jag förstod saken)
 
Redigerat:
Om nedläggningen av akutsjukshuset med svenskspråkig personal i Vasa är ett brott mot finländska grundlagen i och med att den försämrar servicenivån för svensktalande i Österbotten så undrar jag vad straffpåföljden är om man bryter mot denna grundlag?

Kan det helt enkelt vara så att det inte finns något straff för detta, annat än att det är olagligt?

Ungefär som vi här i Sverige inte har någon straffpåföljd för om man går mot röd gubbe vid ett övergångställe.
 
roland53 skrev:
Man ska ha all respekt för att det kan vara svårare att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder, men det är banne ens skyldighet att åtminstone försöka,
skillnaden är kanske, mig veterligen, så kräver inte svenskarna i Spanien att Spanska staten håller med "svenska" sjukhus ;)

Att det går generation efter generation utan att man integrerar sig i det samhälle man lever i, tycker jag, tyder på någon slags "storebror"-fasoner oavsett var man bosätter sig.
Att lära sig att kommunicera med sin närmaste omvärld är väl att respektera sina grannar och att bli respekterad.:(
Vi är integrerade i det samhälle vi lever i, det samhälle som funnits här i hundratals år, vi har inte valts att födas här, i ett ställe som varit svenskt i hundratals år, snart tusen år faktiskt. Du har uppfunnit i ditt sinne ett falskt samhälle som är helfinskt som du anser vi måste assimilera oss i. Det är helt naturligt att när 50% eller mera av befolkningen i ett område pratar ett visst språk och har gjort så i århundranden, så behövs båda språken.

Det du säger är respektlöst, vi är inte turister som besöker ett ställe och börjar kräva saker av lokalbefolkningen, vi har inte valt att födas här, vi ÄR lokalbefolkningen! Detta med minoriteter har jag märkt att det är många som har lyxen att födas som del av majoritetsbefolkningen så har inte mycket förståelse för livet för som minoritet... Vi ska helst inte synas eller höras eller kräva nånting alls.. Trots det gäller liv och död, det har ju visat sig att även fullt tvåspråkiga får problem när det gäller akuta situationer och språket far ut ur huvudet, då är det viktigt läkaren eller någon annan som kan behålla lugnet i sådana situationer kan ta till sig informationen som behövs.

Och jag poängterade tidigare att längs landsgränser världen över så talar ändå majoritet inte språket på andra sidan gränsen, trots att dom bor fysiskt nära varandra och förmodligen stöter på varandra ofta. Verkligheten är inte så svartvit som du tror. Åk till Åland och se hur många som talar svenska där, är det respektlös att kräva sjukhus på svenska där?

Inte för att någon kräver sjukhus på svenska såsom halmgubben gått. Sjukhuset i Vasa är naturligt tvåspråkigt och representerar den lokala befolkningens språk och skulle vara så oavsett, vi som är upprörda är både finsktalande och svensktalande! VCS är allas vårat sjukhus och det är viktigt för regionen. Många av de stora företagen i Vasa har uttryckt oro över framtiden annars om VCS degraderas i status, och att det kan bli svårare att locka arbetskraft hit eller nya etableringar. Detta har negativ inverkan på hela Vasa med område, oavsett språk.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Räknar man upp punkterna för VCS så är det

-Naturligt tvåspråkigt, det kommer av sig själv, så här får man service för alla i området utan att behöva ta till tolkar eller annat.

-Lokaliserat i Vasa, regionens tillväxtcenter med alla de synergieffekter det innebär, som jag poängterade tidigare har flera företag uttryckt oro för framtiden nu. Detta kan skada finlands tillväxt i det långa loppet.

-När man räknar in framtiden så kommer VCS att vara närmast till majoriteten av människor, inte seinäjoki, p.g.a. demografiska förändringar, så det är riktigt bakofram för en reform som ska trygga framtidens finland...

-Experter i Finland har redan sagt man sparar egentligen inte något med att stänga ner VCS, jag tror det var vid 15 sjukhus så var inbesparningarna minimala eller icke existerande. Men detta är en prestigefråga för regeringen och dom är bestämda att trycka igenom den, oavsett om det är bra eller dåligt för Finland.

-VCS ville egentligen ha 12+1 lösning, inte ta fulljour från seinäjoki, vi tycker inte att seinäjokiborna ska behöva åka så långt heller för service. Vi är emot denna onödiga centralisering som förmodligen kommer att kosta finland i längden.


Så språkfrågan är närmast en parentes i det hela...
 
  • Gilla
Henrietta70
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Om nedläggningen av akutsjukshuset med svenskspråkig personal i Vasa är ett brott mot finländska grundlagen i och med att den försämrar servicenivån för svensktalande i Österbotten så undrar jag vad straffpåföljden är om man bryter mot denna grundlag?

Kan det helt enkelt vara så att det inte finns något straff för detta, annat än att det är olagligt?

Ungefär som vi här i Sverige inte har någon straffpåföljd för om man går mot röd gubbe vid ett övergångställe.
Grundlagen står ju som känt över alla andra lagar. Där bestäms hur landet skall styras och ledare väljas och vilka medborgerliga rättigheter dessa ledare inte får inkräkta på.
Om grundlagen får brytas kan 51% av befolkningen bygga koncentrationsläger och gaskamrar för de övriga 49% helt lagligt.

En lag som har stiftats i strid med grundlagen är inte giltig. Att vår regering avser att börja tillämpa dem endå och driva igenom dem med rå makt är en så unik händelse att det inte finns någon bestämd staffpåföljd.... tyvärr.
 
Jag är född i Uleåborg och kan väl säga att jag är helfinsk från början. Lärde mig svenska i skolan och läste i Umeå universitet. Träffade där min blivande fru. Hon kom från Jakobstad i Österbotten. Nästan alla i Jakobstad pratade svenska i mitten av 70-talet. Även min blivande svåger. Han kunde inte finska - men han ville prata finska med mig - alltid. Han blev bättre och bättre i finska språket. Idag är hans finska utmärkt. Han sade en gång att även äldre människor där lär sig finska via finska TVn, vilken de tycker är bättre än svenska. Jag har lärt mig fem nya språk - det är jobbigt, men oerhört roligt också. Nu vet jag inte hur gammal TS är, men nog finns det incitament att lära sig finska om man bor i Finland. Eller prata engelska. Är inte finska ett obligatoriskt språk i Finska skolan? Jag pratar nästan dagligen engelska i Stockholm. Läkarna och övrig sjukvårdspersonal här kommer från världens alla hörn och alla kan inte så bra svenska - så då blir det på engelska. Tyvärr är svenska ett minoritetsspråk i Finland och jag tror att det på sikt kommer att försvinna. Ungdomarna idag satsar på engelska - det ger mycket bättre utdelning. Damma av läroböckerna i fiska språket - livet blir lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.