Hej
Jag har nyligen flyttat till ett hus och I ena badrummet släpar duschdörrarna i golvet(tätningslisten skyddar som tur är glasdörren).
Min tanke har varit att med min 3d skrivare skriva ut en liten distans att placera i gångjärnen för att lyfta dörrarna någon millimeter och lösa problemet.
MEN, när jag börjar undersöka så tycker jag att det ser ut att finnas en "lyftmekanism" i gångjärnen(på bilderna ser ni en vit plastbit). Problemet är bara att den sitter på undersidan av gångjärnen, och skulle det vara en lyftmekanism så gör den då ingen nytta där.

Skulle alla ni experter på detta forum kunna hjälpa mig ta reda på om hantverkarna som renoverade badrummet 2017 kanske tom satt gångjärnen uppochner?
Eller om allt står rätt till, vad är era bästa tips för att höja upp dörrarna?

Tack på förhand!

• Närbild av en duschdörrs gångjärn med vit plastbit som kan vara en lyftmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschdörr med synligt gångjärn och potentiell lyftmekanism i ett kaklat badrum.
    Skapa konto
A
Ser konstigt ut,är den vita "ploppen" helt rund eller fasad upptill?
går det att lyfta dörren lite när den är vinkelrätt (90grader)ut från väggen?

Ploppen är fasad 45 grader och I gångjärnen finns också en fasning.

• Detaljbild av gångjärn med 45 graders fasad kant på både dörrplopp och gångjärn.
    Skapa konto
Och ja, det får att lyfta hela dörren i vinkelrätt läge, ca 7-8 mm.

A
Ja,ser inte bättre ut än att dom sitter upp och ned:thinking:

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Om dom sitter upp och ner nu, då skulle den kullen i plastbiten kunna fungera som stöd åt dörren när den är i användningsläge. (alltså så den är still när dörren står ut. Så fungerar min dörr, den trögar lite när den står rakt ut

Mitt råd: Titta hur dörrarna rör sig från när de står infällda mot väggen till när de står i "arbetsläge" där dörrarna står när ni duschar.
När de är i arbetsläge skall de sjunka ner närmare golvet, så plastlisterna undertill tätar mot golvet.
Och när de fälls in (eller ut) från arbetsläget, skall de höjas upp några mm, för att vara lätta att öppna och stänga.
Rör de sig tvärt om sitter de alltså fel.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mitt råd: Titta hur dörrarna rör sig från när de står infällda mot väggen till när de står i "arbetsläge" där dörrarna står när ni duschar.
När de är i arbetsläge skall de sjunka ner närmare golvet, så plastlisterna undertill tätar mot golvet.
Och när de fälls in (eller ut) från arbetsläget, skall de höjas upp några mm, för att vara lätta att öppna och stänga.
Rör de sig tvärt om sitter de alltså fel.
Precis. Men mitt problem är inte att det blir tvärtom, dvs att dörrarna lyfts upp i arbetsläge och trycks ner när de skjuts hela vägen in mot väggen. Utan att den mekanismen som möjligtvis skulle kunna lyfta dörrarna sitter undertill i gångjärnen.

Men jag tror vi har löst det med hjälp av er. I arbetsläge kan jag lyfta dörrarna ca 8 mm och när de är helt stängda längs med väggen kan man inte lyfta dörrarna alls.
Visualiserar man detta fast upp och ner så blir det ju helt rätt. När de är i arbetsläge så faller dörrarna ner ca 8 mm och när de skjuts in mot väggarna höjs de lika mycket.

Så nu var de problemet löst. Så nu till nästa...
Vad tycker ni jag ska göra? Att ha det så är är inte hållbart. Tätningslisten undertill slits ordentligt av detta och risken att golvet eller dörrarna skadas känns ganska stor.
Kan jag själv byta/flytta gångjärnen om det skulle behövas? Våtrum känns inte så roligt att börja pilla i om man inte måste.

• Gilla
P D Svensson
  • Laddar…
A
Man måste ju byta plats på gångjärnen då,de högra flyttas till vänster sida osv,är hålen symmetriska i gångjärnen passar dom kanske i de gamla skruvhålen,om höjden stämmer när man vänt på allt dvs.
Man vet inte om dom är limmade eller bara siliconade på kaklet heller mm:thinking: men visst går det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.