9 495 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Sista översynen innan golv
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Njaa, jag insåg inte att du hade en glipa mellan skivorna. Den får du inte ha. Skivorna måste skarvas ihop ordentligt med sin spont. Och mycket lim i sponten.
Jag syftade på att du inte får stöd under skarven mellan skivorna. Vissa fabrikat tillåter att man inte har stöd under skarven, andra inte. Har du en skiva som inte tillåter skarv utan stöd, så behöver du stopp in några fler reglar.
Jag syftade på att du inte får stöd under skarven mellan skivorna. Vissa fabrikat tillåter att man inte har stöd under skarven, andra inte. Har du en skiva som inte tillåter skarv utan stöd, så behöver du stopp in några fler reglar.
Nu är det försent! 
Jag fixade till glipan mellan skivorna och det känns faktiskt rätt bra med resultatet.
Det enda jag undrar över nu är låsringen till brunnen, efter att ha stoppat dit distansring och skruvat fast brunnen så går det inte att trycka ner låsringen, är det ok att den ligger löst?
Är det fram till den man flytspacklar sen?
Jag fixade till glipan mellan skivorna och det känns faktiskt rätt bra med resultatet.
Det enda jag undrar över nu är låsringen till brunnen, efter att ha stoppat dit distansring och skruvat fast brunnen så går det inte att trycka ner låsringen, är det ok att den ligger löst?
Är det fram till den man flytspacklar sen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah fan insåg nu när jag läser manualen igen att jag misstolkat distansringen och satt den åt fel håll..
Fick lyfta upp brunnen, klippa isär ringen och vända på den och lägga tillbaka, nu går nästan hela låsringen ner.
Förutom på de två ställen där jag skruvat fast brunnen enligt instruktionerna..
Men nu sitter låsringen så bra att jag inte får bort den ändå..
Fick lyfta upp brunnen, klippa isär ringen och vända på den och lägga tillbaka, nu går nästan hela låsringen ner.
Förutom på de två ställen där jag skruvat fast brunnen enligt instruktionerna..
Men nu sitter låsringen så bra att jag inte får bort den ändå..
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Sådär blev våran på ett ställe.
Det var en av småskruven under som gått ned snett så huvudet stack upp lite och gjorde att ringen inte gick ner helt.
Jag fick montera bort hela plattan inklusive brunn och peta bort ringen med en skruvmejsel underifrån för att få loss den. Så har du tur kanske du kan lirka bort hela paketet och åtgärda och lirka ner det igen
Det var en av småskruven under som gått ned snett så huvudet stack upp lite och gjorde att ringen inte gick ner helt.
Jag fick montera bort hela plattan inklusive brunn och peta bort ringen med en skruvmejsel underifrån för att få loss den. Så har du tur kanske du kan lirka bort hela paketet och åtgärda och lirka ner det igen
Redigerat:
Varför måste den ligga slät? Det ska väl ändå flytas lite på den, ha manschett och läggas fix sen?
Jag har ju lagt golvet nu och kommer inte kunna gå in underifrån.
Googlar jag anvisningarna får jag fram version 8 där det inte finns skruv men i min pappersversion (version 16) ska man fixera brunnen med två skruv, som sen är ivägen..
Antar att jag inte kommer få bort ringen ovanifrån och då är väl i så fall enda alternativet att försöka borra ut för skruvarna och sen foga på det när ringen går ner?
Jag har ju lagt golvet nu och kommer inte kunna gå in underifrån.
Googlar jag anvisningarna får jag fram version 8 där det inte finns skruv men i min pappersversion (version 16) ska man fixera brunnen med två skruv, som sen är ivägen..
Antar att jag inte kommer få bort ringen ovanifrån och då är väl i så fall enda alternativet att försöka borra ut för skruvarna och sen foga på det när ringen går ner?
Tittade i denna tråd men den kanske är för gammal och numera felaktig?
http://www.byggahus.se/forum/badrum/60219-purus-300-monteringsplatta-hur-spackla-4.html#post424182
De visar ju inga distansklotsar där..
Ja om det bara är manschett och fix som ska på där så är det väl bra att få det slätare..
Finns det något bättre alternativ än att borra hål i låsringen precis där skruvarna är så att de går upp genom ringen och låta ringen klicka fast och sen hälla i lite silikon eller latexfog i skruvhålet för att täta till?
http://www.byggahus.se/forum/badrum/60219-purus-300-monteringsplatta-hur-spackla-4.html#post424182
De visar ju inga distansklotsar där..
Ja om det bara är manschett och fix som ska på där så är det väl bra att få det slätare..
Finns det något bättre alternativ än att borra hål i låsringen precis där skruvarna är så att de går upp genom ringen och låta ringen klicka fast och sen hälla i lite silikon eller latexfog i skruvhålet för att täta till?
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Om jag fattar bilden i länken rätt så har man använt en förhöjningsring, istället för distansklotsar. De kanske "uppfanns" senare, bilden är frn 2007.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Du skriver att upphöjningarna är där du skruvat fast brunnen? Om jag minns rätt (och jag tittade just på Purus anvisning) så skall den inte skruvas, den hålls på plats med låsringen.
hempularen, Ok, jaha så det är det som är en förhöjningsring!
Jo du tittade nog på version 8-någonting av instruktionerna för purus monteringsplatta, det är den PDF:en som florerar på nätet.
Jag hade dock version 16-någonting och där följer det med två skruvar som brunnen ska fixeras med.
Är på jobbet nu men kan ladda upp en inscannad version när jag kommer hem.
Jo du tittade nog på version 8-någonting av instruktionerna för purus monteringsplatta, det är den PDF:en som florerar på nätet.
Jag hade dock version 16-någonting och där följer det med två skruvar som brunnen ska fixeras med.
Är på jobbet nu men kan ladda upp en inscannad version när jag kommer hem.

