Nu börjar det vara dax att avsluta köksprojektet. Det har dagit ut på tiden men det var lite som kom emellan (en bebis, fönsterbyte, oplanerad och plötslig fasadrenovering).

1. Vad ska jag sätta runt glaset?
Först hade jag tänkt mig en övermålningsbar mjukfog, men all latex verkar gulna med tiden och dra år sig en väldig massa damm som dessutom är jobbig att torka bort. Silikon har jag tänkt på men vill helst inte ha det där uppe då det försvårar framtida omtapetsering. List har också cirkulerat i bakhuvudet, det första jag tänkte på var något som går upp på glaset. Andra tanken var en vanlig smyglist och dra silicon mellan list och glas. bara skära silikonet vid byte av tapet bakom glaset och taken på väggen skärs enkelt mot smyglisten. Notera att list/fog även skulle gå upp mot tak vid täcksidan.

2. Taket?
Redan i projekteringsstadiet hade jag tänkt dra taklist runt hela skiten, men mitt i allt ändrade jag mig och började fundera på mjukfog. Men mjukfogen har samma brister som runt glaset. Taket lutar rätt mycket i hörnet av köket, eller hela huset, men nu är golvet rakt men taket gick inte att göra så mycket åt. Rätade upp det jag kunde och bättre blev det. iaf med taklist skulle det synas ännu mer hur hur det är snett.

3. Kyl och frys
Ska jag behålla det som det är eller ställa en passbit mellan överskåpen för att få mer luft mellan? Just nu känns som väldigt tight. Funderar också på att ta upp hål/sätta galler ovanför skåpen då jag tycker det blir ganska varit i dom och det ändå är lyft mellan vägg och skåp.

När det här är avklarat kommer en tråd om vårt (för mig) enorma köksrenovering.

• glas1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • glas2.jpg
    Skapa konto
  • tak1.jpg
    Skapa konto
  • tak2.jpg
    Skapa konto
  • kylfrys.jpg
    Skapa konto
1. Alulist och täta lite med silikon.
2.Lister vid taket gör att man sliper se sprickor. Huset rör sig. Vill du ha mjukfog, köp en dyr som fan. Billiga spricker.
3. Gör som du själv tycker.
p.s. ventilation skadar inte.

1. Alulist som ser ut som ett J?

2. Förslag på mjukfog? Har testat Essves ess-flex, tyckte den funkade bra men verkar gulna med tiden, vill helst slippa kladda med någon färg på fogen.

Redigerat:
Som ser ut som ett L. Hornbach och Bauhaus har ett antal olika. Har själv en.

Redigerat:
Mjukfog, akryl/latex skall målas över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.