Enligt PTS är ca hälften av alla fasta abonnemang VoIP. Det pratas mycket om SIP-boxar när operatörer pratar SIP, men hur många användare har riktiga SIP-telefoner? För de som bor i relativt nybyggda hus med datauttag i varje rum borde SIP-telefoner vara ett ganska självklart val. Vore intressant att höra vad BH's medlemmar använder.

Ni som använder telefoner med HD-voice, får ni G722 alt Opus ljud codec om ni ringer en SIP-telefon ansluten till en annan operatör eller får ni den äldre standarden G711 (dvs smalbandstelefoni)?

Finns några argument att gå över till SIP förutom en lägre anslutningsavgift?

Vilken/vilka operatörer har ni?

SIP-boxar (omvandlar digital telefoni till analog) är en kompromiss som ger dålig ljudkvalitet och eko. Att köra äkta SIP är en trevlig upplevelse. Den som använt Skype med bra headset förstår. Det är som att sitta i samma rum som den man pratar med.
Jag har just nu dubbla telefonsystem, Telias analoga, så länge jag har ADSL kvar (fiber till våren!) samt SIP telefoni från Cellip. När fibern är igång kommer Telialinan att kapas och Cellip blir kvar som SIP operatör.
Inkommande nummer landar i en Asterisk-växel som servar fyra IP telefoner, två fasta och två trådlösa. Via växeln få varje telefon en egen anknytning och beroende på hur man konfigurerar växeln kan man få i princip vilka funktioner som helst. Jag har börjat med det ganska analoga tänket; Inkommande samtal ringer på alla anknytningar, och den som först lyfter luren får samtalet. Det går naturligtvis att styra så att ett visst inkommande nummer bara ringer på en viss telefon, eller att vissa telefoner inte ringer kväll/natt (sovrum).

Vill man inte leka med telefonväxel finns möjligheten att stoppa in SIP abonnemanget i en telefon. Det roliga med detta är att man kan ta med sig telefonen till var som helst i världen och plugga in den till internet, och vips, hemtelefonen är aktiv!

Jag köpte två fasta telefoner av märkte Grandstream, GPX1160, en enkel och billig telefon, ca 400 kr/st Trådlös Gigaset telefon med Voip/SIP + analog, ca 500 kr. Man kan köpa fler DECT telefoner (för analog telefoni) och ansluta till denna SIP basstation och få IP telefoni. Det är ju bara basstationen som är IP ansluten.

G711 (alaw, ulaw) är 64 kbit codec och ger mycket bra samtalskvalitet, G722 är 16 kbit och ger analog telefoni kvalitet. Man hör skillnad! Jag får G711 mellan IP telefoner och G722 när jag ringer till analoga telenätet. Vilken codec man får förhandlas mellan telefonerrna och växlarna emellan, högsta gemensamma codeckvalitet.

Sammanfattning SIP: Bättre ljudkvalitet, billigare samtal och det faktum att analog telefoni kommer att försvinna talar för denna teknik. Analog telefoni är närmast stridsvagnssäker i drift, IP bygger på datorer.... Men analog är på väg ut, så..... ;-)

matsuhlen skrev:
G711 (alaw, ulaw) är 64 kbit codec och ger mycket bra samtalskvalitet, G722 är 16 kbit och ger analog telefoni kvalitet. Man hör skillnad! Jag får G711 mellan IP telefoner och G722 när jag ringer till analoga telenätet. Vilken codec man får förhandlas mellan telefonerrna och växlarna emellan, högsta gemensamma codeckvalitet.
Nä, där har du läst fel.
https://en.wikipedia.org/wiki/G.722

G711 är det digitala telefonväxlar brukar prata mellan varandra. 8 Khz sampling av ljud mellan 300-3400 Hz.
G722 samplar ljud mellan 50-7000 Hz. Det är en effektivare och modernare codec än G711.

G722 finns även i flera generationer, men vanligtvis håller man sig till den första. 722.2 används bl.a i mobilnät.

Opus är den senaste codecen som används i VoIP och täcker ett ännu större frekvensspektrum. Den är bla baserad på SILK som Skype använder.

Linphone har stöd för Opus. Du kan ladda hem en gratis klient till din dator eller mobil och testa. Det finns en logg om jag minns rätt där du kan se vilken codec som valts.

Visa bilaga 162632

Har du ett eller flera nummer från Cellip?

Jag har en Polycomlur där jag använder Freecall för utgående samtal och LocalPhone som hanterar inkommande E.164 samtal. Jag hyr alltså ett 08 nummer från LocalPhone för några kronor/månad, men får betala för inkommande samtal.
Telefonen är mest en leksak som jag har använt att testa SIP.

Vi har fiber in i huset, men telefonin hänger i övrigt än på kopparledning. Står och väger om vi skall behålla analogtelefonin eller byta ut den.

Vi gick över till IP-telefoni när Telia la ner ISDN (som vi hade innan).

Vi skaffade då en Siemens S675IP initialt, dess basstation sitter centralt i huset (på samma ställe där accesspunkten för WiFi sitter). Sen har vi köpt till flera olika lurar (med laddställ), är det GAP-kompatibla grejer så funkar det bra mellan olika tillverkaren.

Vi har kört flera olika operatörer, vi började med Rix, men de köptes ju upp av Alltele, sen har ungarna haft egna inkommande nummer hos olika operatörer, idag ligger de hos Phonzo (Phonzo cash), tror första operatören hette Digisip.

Men idag har ju alla i familjen mobiltelefon så den fasta telefonen används inte så mycket längre.

Just att man kan ta med sig telefonen vart som helst var en sak vi testade för några år sen, problemet var att på landet körde vi mobilt bredband och operatören där verkade spärra SIP-trafik (eller prioritera ner) så det funkade aldrig.

Med Siemens basstationer får man ju dessutom ett nummer i deras Gigaset-nätverk, där kan man ringa helt kostnadsfritt mellan Gigaset-telefoner.

arneri68 skrev:
Nä, där har du läst fel.
[länk]

G711 är det digitala telefonväxlar brukar prata mellan varandra. 8 Khz sampling av ljud mellan 300-3400 Hz.
G722 samplar ljud mellan 50-7000 Hz. Det är en effektivare och modernare codec än G711.

G722 finns även i flera generationer, men vanligtvis håller man sig till den första. 722.2 används bl.a i mobilnät.

Opus är den senaste codecen som används i VoIP och täcker ett ännu större frekvensspektrum. Den är bla baserad på SILK som Skype använder.
Tydligen drabbad av felaktig snabb-Googling... Kan inte det där utantill...! Lägger mig platt för fakta.

Jag har idag endast ett inkommande Cellip-nummer men det är ju lätt att lägga till efter behov. Dock ser jag inte behovet som jättestort, då hela konceptet "fast telefoni" håller på att dö. Man ringer inte till en plats - man ringer till en person... Alla har mobiltelefon, som Nerre skriver.
Men som tekniker och telenörd är det ju klart att man pysslar med allt inom telekom. Har växelnumret med mig i mobilen - var inte helt enkelt, men det ligger väl i stadiet "betatest" just nu.

Men till urspringsfrågan, ska man släppa analogtelefonin? Utan tvekan, ja, om man kan! Se till att ha en fungerande, stabil lösning först bara. Analoga telefonin är under avveckling så det vore synd att drabbas av plötslig bortkoppling den dagen det är dags, utan att ha ett beprövat alternativ.

Ja, vi hade antagligen kunnat säga upp analoga telefonin istället för att gå över till SIP, men det kostar inte så mycket att köra SIP några år och bättre att släppa det för att det har blivit överflödigt än för att man hoppas det ska bli.

matsuhlen skrev:
Alla har mobiltelefon, som Nerre skriver.
Jo, det är ett alternativ att skrota den fasta telefonin helt, men samtidigt är det trevligt att kunna prata länge utan att luren blir varm eller att batteriet tar slut. Polycomluren har HD voice och högtalare. När jag ringer en vanlig analogtelefon får jag bättre ljud på min sida. Ringer jag en annan HD-telefon får båda ännu bättre ljud.

Visst har mobiltelefonen styrkor och erbjuder också ett antal "slutna" kommunikationsnät som t.ex Skype, Facetime, Lync, Whatsapp etc, som konkurrerar med vanlig telefoni.

GAP-verkar vara bra och minskar behovet av kabeldragning.

Om man vill använda de gamla VP rören för att dra ethernet, finns någon tunn kabel som möjliggör dragning av flera kablar i samma VP rör? Går det att köra PoE på 4-trådig Fast Ethernet?

Kör SIP-telefoni via egen växel (Asterisk) här hemma. Har rätt gott om fasta telefoner eftersom jag tycker det är kul att leka med samt har gott om ethernetuttag i alla rum. Kör blandat Cisco SCCP och SIP på de interna telefonerna, SIP-kanalen ut går via teleleverantören Voicetech. Kan rekommendera Voicetech, kostar inte många kronor i månaden och "bara funkar". De har dessutom snabb support om man har frågor.

Enda riktiga anledningen till att jag gick över till SIP var att det en gång i tiden blev billigare då jag kunde slopa det fasta telefoniabonnemanget och endast köra ADSL. Ville då inte köra Bredbandsbolagets "stängda" VoIP-lösning med meningslös SIP-box och skaffade då abonnemang via Voicetech. När vi några år senare drog in fiber hängde SIP-lösningen kvar.

Som bonus kan man med egen växel ringa internt i huset (tre våningar, är faktiskt meningsfullt), göra massa nummeruppslagningar, skicka telefonförsäljare i oändliga loopar i telesystemet samt ha flera samtidiga inkommande och utgående samtal.

• Gilla
matsuhlen
  • Laddar…
C
Däri ligger ju också svaret på den ursprungliga frågeställningen.

De allra flesta VoIP-abonnemang torde vara sådana som på ett eller annat sätt ingår i bredbandsabonnemanget. Skulle gissa att en väldigt stor andel av dessa i princip aldrig används. Tyvärr har ju marknaden blivit sådan att det är relativt dyrt att ringa från det fasta nätet. PTS siffra skulle nog bli väldigt annorlunda om man endast räknade abonnemang som används aktivt.

Dessa abonnemang är så gott som uteslutande "stängda" och fungerar endast med operatörens egen ATA-box. Därmed kommer abonnenten inte åt tjänsten på SIP-nivå och har tyvärr inget annat val än att köra analogt mot boxen.

Trist, eftersom man då går miste om allt det roliga. Har man SIP-access så är det bara fantasin som sätter gränserna, finns hur mycket roliga saker som helst man kan göra.

Själv har jag SIP-abonnemang hos både VoiceTech och Affinity Telecom. Båda funkar bra och kan rekommenderas. Det är lite skillnader mellan operatörerna, t.ex. om de tillåter flera parallella inkommande/utgående samtal, ringpott osv. som kan vara värt att tänka på när man väljer operatör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.