Hej,
jag har nyss fått ett larm installerat (av NLT), inkl. koppling till larmcentral. Larmet verkar funka bra, men jag har ett felmeddelande som säger "kommunikationsfel". Enl. NLT är det den inbyggda kontrollen av spänningen på telelinjen som felindikerar, själva larmuppringningen fungerar bra (3 sekunder efter det att larmet går ringer dom från larmcentralen...)

Enl. NLT beror problemet förmodligen på att larm, ADSL och telefon ligger i fel ordning så att telefonen bryter telelinjen till larmet när den används. Igår gjorde jag lite omkoppling, jag la både ADSL, larm och telefon parallellt. Enda skillnaden nu är att ADSL-förbindelsen bryts när larmet går, annars precis samma felindikering från larmet :(

Jag tänkte testa ikväll att lägga ADSL-splittern först, därefter larm & telefon parallellt på dess utgång. Inser dock inte varför det skulle hjälpa.

Några idéer?

/007
 
Har du adsl skall du ju alltid ha splittern till denna först av allt.. Det blir ju ett "brus"(dataöverföringen) som splittern skall ta bort.
Har du allt paralellt så kanske larmet tolkar det som ett fel?

Testa att sätta splittern först och sedan tele och larm paralellt, helst i serie med larmet först efter splittern om det går
 
Mja det blir inte helt bra det heller.

Det bästa du kan göra i detta läge är att seriekoppla alla dessa tre uttag. Ev uttag senare i kedjan bör kvitta...

Första jacket. ADSL splittern
Andra jacket. Larmet
Tredje telefonen.

Detta för att adsl splittern ska få jobba som den är tänkt och larmet ska få linjen när det behöver den.

Strular det kan du testa med att byta plats på adsl och larm men detta kan ge rätt "intresanta" adsl störningar
 
Vissa larm där larmsändaren har bevakning av telelinjen kräver att denna är inkopplad först i slingan. Så prova det oxå.

Ett annat tips är att mäta spänningen i ditt telefonuttag. Bör ligga runt 50 volt. Men bor man långt ifrån en telestation kan spänningen ligga runt 40 volt. Och på en del larmsändare tas detta som ett fel på linjen. Då får man helt enkelt stänga av linjeövervakningen i larmet. Det brukar gå i de flesta larmen. Ovanstående mätning skall göras när det INTE ringer.

// DeBe
 
Tack för alla tips, ska prova lite i helgen!
 
Vilket fabrikat är det på larmet?
På vissa larm så finns det både "telelinjefel" och "kommunikationsfel".
Telelinjefel innebär att larmet inte har någon linje (eller för dålig linje).
Kommunikationsfel kan t ex. betyda att larmet ej fått någon kvittens på utringt larm.
Du har väl fått en användarmanual där alla felmeddelanden finns uppräknade?
Kolla det först så att du inte felsöker en massa i onödan.

 
puttrix skrev:
Vilket fabrikat är det på larmet?
På vissa larm så finns det både "telelinjefel" och "kommunikationsfel".
Telelinjefel innebär att larmet inte har någon linje (eller för dålig linje).
Kommunikationsfel kan t ex. betyda att larmet ej fått någon kvittens på utringt larm.
Du har väl fått en användarmanual där alla felmeddelanden finns uppräknade?
Kolla det först så att du inte felsöker en massa i onödan.
Larmet heter "Visonic" och levererades av NLT. Tyvärr är användarmanualen inte särskilt omfattande, den handlar mest om hur man knappar sig igenom menyerna. Burken säger "komm. fel", jag skulle vilja veta vad det är den försöker göra som leder till detta fel men det står inte ett ord om det nånstans. Installatören (som jag ska ringa till snart) påstod att det inte finns nån fjärrövervakning från larmcentralen av att telelinjen var intakt, däremot sa han att larmet kollar om det finns -48 V.

Provade i helgen att lägga ADSL först och sen telefon+larm parallellt på utgången, felet försvann i ca 10 minuter, sen dök det upp igen.
 
T
Prova: 1ADSL-filter 2.larmsändare 3.telefoner.
Larmsändaren ska alltså INTE ligga grenad, utan före alla dina telefoner.
Möjligt är att när någon lyfter på luren känner larmsändaren detta som ett avbrott DÅ DEN LIGGER GRENAD, om den ligger i serie bör den känna av att något i huset då belastar linjen och avstyr då larmfunktionen.

Telestandard är 36-48V DC / Ringsignal från 75-100V AC 20hz, så det kan knappast vara för låg spänning, snarare är det just larmövervakningen när du nu kör grenat.
Prova omkopplingen och återkom.
 
007 skrev:
Larmet heter "Visonic" och levererades av NLT. Tyvärr är användarmanualen inte särskilt omfattande, den handlar mest om hur man knappar sig igenom menyerna. Burken säger "komm. fel", jag skulle vilja veta vad det är den försöker göra som leder till detta fel men det står inte ett ord om det nånstans. Installatören (som jag ska ringa till snart) påstod att det inte finns nån fjärrövervakning från larmcentralen av att telelinjen var intakt, däremot sa han att larmet kollar om det finns -48 V.

Provade i helgen att lägga ADSL först och sen telefon+larm parallellt på utgången, felet försvann i ca 10 minuter, sen dök det upp igen.
För det är väl inte så att Du använder IP-telefoni? Med ett ADSL-modem från bredbandsbolaget el. liknande?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.