Står och väljer mellan natursingel och mörk diabas makadam. Det ska ligga på framsidan, längs med vårt vitputsade hus som ligger två meter från grusvägen. Kan inte bestämma mig för vilken som är bäst utseendemässigt.

Finns det några fördelar respektive nackdelar vad gäller natursingel vs. makadam? Känns de annorlunda att gå på? Håller det ena sig bättre på plats än den andra? etc.

Tyck till och tack för hjälpen!

Makadam ligger bättre på plats än singel. Lägger du över 10 cm singel upplevs det väldigt jobbigt att gå på....

Kör mörk diabas mak- mitt tips alla dagar i veckan...

Claes Sörmland
Ska du köra singel gör det på traditionellt sätt: Ett hårt underlag av t ex packad stenmjöl och sen ett tunt lager dekorativt singel som kan få driva omkring ovanpå underlaget. Det är tyvärr ett evigt krattande.

Jag har skräckminnen från mina föräldrars 1980-talsförsök med ett tjockt lager sjösingel på en uppfart. Allt sladdar omkring, människor, cyklar, bilar, snöplogar o s v.

Har du sett ett vitt hus med svart diabaskross framför i verkligheten? Är det inte ett väldigt modernt hus (läs Guggenheim-museum) så brukar det inte vara så snyggt. Inte ens då brukar det bli bra.

Är det ett äldre hus så känns det ansträngt, lite som att försöka pimpa en folkabubbla med guldfälgar.....

Jag hade tagit sjösingel. Tänk harmoni mellan byggnadens ålder och dess omgivning. Delarna måste passa ihop.

Ungefär som att plantera elefantgräs framför ett korsvirkeshus....helknäppt.

Har hittat svartvit sjösten för 905 kr per ton, 16-32. Är det ett vettigt pris?

Oavsett om de är natursingel eller makadam så lägg en markduk under så slipper du att ogräset får fäste.

Brukar nog ligga på nått sånt för en storsäck

danielte skrev:
Har hittat svartvit sjösten för 905 kr per ton, 16-32. Är det ett vettigt pris?
Är 16-32 ok att gå i ?

Nej, det för grovt om du frågar mig. 8-16 är bättre.

D09
RoBo skrev:
Är 16-32 ok att gå i ?
Jag har haft 16-32 framför huset och det är väldigt grovt att gå i.

Kanske skulle varit bättre om man paddade det men då tappar man väl känslan av det också.

Jag toppade med 2-5 efter ett tag vilket är betydligt mjukare.

Nackdelen är att man drar in det i huset ;)

Eftersom vi, i stort sett, aldrig är på framsidan av huset så tror jag det blir väldigt sällan vi kommer att gå på det och jag tycker det är snyggare med lite större sten, därför har jag tänkt om lite gällande storleken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.