Jag har en liten gäststuga intill en större stuga på landet som jag letar en billig enkel kaminlösning till. I dagsläget finns ingen skorsten eller liknande att koppla via.
Det finns en hel del enkla små gamla vedkaminer på blocket. Är det ok att koppla på skorstensslang direkt från vedkaminens utlopp, genom väggen (antar att det skall vara någon väggenomföring som slangen går i) sen vidare via någora hållare på väggen utanför upp förbi taket en bit, sen bygga någon enkel huv som går att ta bort?
Hur det ser ut spelar ingen större roll. Väggen det gäller vetter mot skogen.
Det finns en hel del enkla små gamla vedkaminer på blocket. Är det ok att koppla på skorstensslang direkt från vedkaminens utlopp, genom väggen (antar att det skall vara någon väggenomföring som slangen går i) sen vidare via någora hållare på väggen utanför upp förbi taket en bit, sen bygga någon enkel huv som går att ta bort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur det ser ut spelar ingen större roll. Väggen det gäller vetter mot skogen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OM det är OK vet jag inte med det har gjorts förr:
Det viktigaste att ha koll på är väl
a) Brandsäkerheten. En sådan där blir rejält het, även rökröret.
b) Säkerheten mot koloxid, som är en livsfarlig gas.
För resten, vist är den där kaminen gjord för inbyggnad?
Den kommer att bli 500°C varm, och livsfarlig att beröra!
Jag tror du skulle försöka hitta en annan, om den är tänkt att stå fristående.
Och glöm inte sotaren. En sådan installation måste besiktigas innan bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det viktigaste att ha koll på är väl
a) Brandsäkerheten. En sådan där blir rejält het, även rökröret.
b) Säkerheten mot koloxid, som är en livsfarlig gas.
För resten, vist är den där kaminen gjord för inbyggnad?
Den kommer att bli 500°C varm, och livsfarlig att beröra!
Jag tror du skulle försöka hitta en annan, om den är tänkt att stå fristående.
Och glöm inte sotaren. En sådan installation måste besiktigas innan bruk.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Om du vill ha en enkel billig lösning, sätt in ett oljeelement.
Kaminen du visar är olämplig, klart den fungerar, men skaffa en riktig kamin!
Skall du hålla på och trixa med "en billig lösning" så finns det risk för brand och personskador.
Kaminen du visar är olämplig, klart den fungerar, men skaffa en riktig kamin!
Skall du hålla på och trixa med "en billig lösning" så finns det risk för brand och personskador.
Kolla på blocket...det finns massor av braskaminer...vissa ink riktig skorsten.....
Kaminen på bilden ser ut ungefär som "Laxen" som även finns att köpa ny ganska billigt.
http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm
Om anslutningen du beskriver är OK lär ligga i detaljerna. Det skall inte vara för tunt gods i röret, och det skall vara isolerat med rätt isolering.
http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm
Om anslutningen du beskriver är OK lär ligga i detaljerna. Det skall inte vara för tunt gods i röret, och det skall vara isolerat med rätt isolering.
Klicka här för att svara
