Hej!
Vi har köpt husvagn att ställa lite undanskymt på vårt landställe som extra boende. Vi vill förhindra växtlighet under för att undvika fukt, och dessutom jämna ut så den står plant (väldigt ojämn mark just nu). Vi tänkte att vi:
1. Jämnar ut underlag med grus
2. Lägger markduk
3. Mer grus
4. Packa med padda?
Vad tror ni om stegen ovan? Är det något speciellt grus man ska köpa?
Ambitionsnivå typ 2 av 5, behövs verkligen inget fancy.
Vi har köpt husvagn att ställa lite undanskymt på vårt landställe som extra boende. Vi vill förhindra växtlighet under för att undvika fukt, och dessutom jämna ut så den står plant (väldigt ojämn mark just nu). Vi tänkte att vi:
1. Jämnar ut underlag med grus
2. Lägger markduk
3. Mer grus
4. Packa med padda?
Vad tror ni om stegen ovan? Är det något speciellt grus man ska köpa?
Ambitionsnivå typ 2 av 5, behövs verkligen inget fancy.
Med ambitionsnivå 2 av 5 så skulle jag skippa markduk och padda. Kör med 0-16 bergkross och jämna ut för hand. Blir säkert bra.
EDIT: använd ett långt bräde och vattenpass för att få det någorlunda plant.
Om du vill höja ambitionsnivån till 3 så kan du överväga markduk. Att hyra en padda för det där är nog närmare 5.
EDIT: använd ett långt bräde och vattenpass för att få det någorlunda plant.
Om du vill höja ambitionsnivån till 3 så kan du överväga markduk. Att hyra en padda för det där är nog närmare 5.
Röj av, rulla ut fiberduk, lägg ut samkross 0-16 ca 150-200 mm tjockt. Jämna ut med raka. Vattna ytan. Trampa runt över hela ytan. Jämna ut med rakan igen. När det känns bra så rulla upp husvagnen.S Stilt skrev:Hej!
Vi har köpt husvagn att ställa lite undanskymt på vårt landställe som extra boende. Vi vill förhindra växtlighet under för att undvika fukt, och dessutom jämna ut så den står plant (väldigt ojämn mark just nu). Vi tänkte att vi:
1. Jämnar ut underlag med grus
2. Lägger markduk
3. Mer grus
4. Packa med padda?
Vad tror ni om stegen ovan? Är det något speciellt grus man ska köpa?
Ambitionsnivå typ 2 av 5, behövs verkligen inget fancy.
Justera ytan efter behov efter hand det sätter sig.
Det är ju bra poäng att säkerställa att bilen kommer fram. Men då borde man fundera hur markförhållandena ser ut. Att förstärka med 0-16 är onödigt eftersom det förbättrar nog ingen bärförmåga för en fulllastad lastbil. Utan då borde man gå upp mot 0-45, 0-63 eller t.o.m. 0-90.Z z_bumbi skrev:
Skippa paddan och vattna och kör över ytan fram och tillbaka med bilen så får du packat ihop det ganska bra.
Jag hade nog tagit bort växtligheten och lagt dit ett lass 0/32 bara och ”vältat” med bilen några gånger, det lär inte växa något under vagnen ändå då det är skugga där
Jag hade nog tagit bort växtligheten och lagt dit ett lass 0/32 bara och ”vältat” med bilen några gånger, det lär inte växa något under vagnen ändå då det är skugga där
Klicka här för att svara
