63 051 läst ·
205 svar
63k läst
205 svar
Simens larm intrunet spc
Tack för svar!RilleRock skrev:Allså DHCP måste användas om du inte betalar för en fast IP-adress till centralen.
Om du tex vill kunna logga in till centralen via siemens säkerhetsserver alt via Iphone appen.
Viktigt är då att ha port 443 öppen i routern.
Det är inställnungar du gör under kommunikation/nätverksinställningar/Portal samt tjänster
I övrigt verkar det ha löst sig??
Hade själv problem första gången jag kopplade en kund till SBT för de hade gett mig inställningar för helt annan larmsändare.
Fler frågor så säg till![]()
Vi har idag inställt fast IP-nr i larmcentralen och DHCP i routern. När du skriver öppna upp port 443, är det med hjälp av "Port forwarding" du menar då? För i själva brandväggen kan man inte göra några inställningar mer än att stänga av eller sätta på.
Hur gör man för att sätta upp ett konto hos Siemens Security server? Vill gärna kunna använda den trevliga iPhone-appen
Japp precis portforwarding till centralens ipadress på port 443.Flyboy skrev:Tack för svar!
Vi har idag inställt fast IP-nr i larmcentralen och DHCP i routern. När du skriver öppna upp port 443, är det med hjälp av "Port forwarding" du menar då? För i själva brandväggen kan man inte göra några inställningar mer än att stänga av eller sätta på.
Hur gör man för att sätta upp ett konto hos Siemens Security server? Vill gärna kunna använda den trevliga iPhone-appen![]()
Först måste du aktivera DHCP och därefter aktivera Portalregistrering samt Webbservern.
Detta gör du under kommunikation/nätverksinställningar/Ethernet/Portal/Tjänster.
Ändra uppdateringsintervall till 1 min istället för 60min default under portal.
Det som kommer hända är att panelen kommer själv att registrera sig på siemens säkerhetsserver
där du sedan loggar in.
Gå sen till centralstatus/summering
Ner till vänster har du ett Panel serienummer som syns när du är uppkopplad till centralen.
Gå sen in på http://spcsecure.com/
Fyll i ditt unika serienummer är allt korrekt kommer du vidare till en inloggning där du
använder samma uppgifter du har som admin på din manöverpanel.
Dvs ditt användarnamn och lösen.
Funkar det så kan du via appen lägga till din anläggning med serienumret etc.
Good stuff
Medlem
· Västra Götaland
· 22 inlägg
Mitt första inlägg på detta eminenta forum (har nog läst några tusen inlägg och hunnit lära mig en hel del)!
Har läst på en hel del om larm och fastnat för Siemens larm då jag gillar finesserna och möjligheterna som finns. Kommer köra helt trådbundet då installationen i huset är ganska enkelt med löst golvspån på ovanvåningen. Nu till min fråga: var köper jag lämpligast sakerna (centralenhet 4320, utökningskort, manöverpanel, 5 ir, 3 magnetkontaker, inne och ute siren samt två rökdetektorer)? Kommer installera själv då arbetet kommer ta lite tid då jag samtidigt drar nätverk och ljud i huset. Har pratat med ett par företag i Göteborg och fått en prisuppgift men hade uppskattat tips av er som redan har köpt (internet, utomlands, osv).
Har läst på en hel del om larm och fastnat för Siemens larm då jag gillar finesserna och möjligheterna som finns. Kommer köra helt trådbundet då installationen i huset är ganska enkelt med löst golvspån på ovanvåningen. Nu till min fråga: var köper jag lämpligast sakerna (centralenhet 4320, utökningskort, manöverpanel, 5 ir, 3 magnetkontaker, inne och ute siren samt två rökdetektorer)? Kommer installera själv då arbetet kommer ta lite tid då jag samtidigt drar nätverk och ljud i huset. Har pratat med ett par företag i Göteborg och fått en prisuppgift men hade uppskattat tips av er som redan har köpt (internet, utomlands, osv).
Ifall man köper spc 4320 och enbart förlitar sig på IP-anslutningen, får man då larmen skickade till sig själv via sms, app eller vad? Är för övrigt oxå intressad av priser på detta larm och vanligaste kringutrustningen!
Använder du bara IP så kan du få larmen via deras app: "SPCanywhere". För att få sms så gissar jag att man behöver GSM-modulen.Noppe skrev:
Är det bara centralenheten så har du nog blivit lurad. Här finns ett paket med lcd panelen för drygt 3500kr.BORNER skrev:
http://lasshop.se/index.php?route=product/product&product_id=50025964
Alltså priset 10 000:- var enbart priset för själva centralenheten. Den kostade det, sa han. 8 000:- plus moms, och det blir ju 10 000:-. Sedan betalade vi för själva installationen. Vi hade redan en DSC Power 832, men larminstallatören tyckte att vi skulle passa på och byta till en Siemens med ip i stället.
Oj! Ja, om man inte kan lita på sin larminstallatör, så... Men uppenbarligen så betalade vi ett saftigt pålägg!!! Vad är det normala utpriset från leverantören då? Dvs det som min larminstallatör måste betala? Han skall väl också leva, men jag antar att flera hundra procent är i det grövsta laget (även om jag är van att restauranger lägger på 300% på vinet på krogen!!! ;-)... Men vad borde då vara normalt? Får ta upp det med honom!
OBS att detta var ENBART för centralenheten! Vi fick dessutom betala 1 500:- styck för manöverpanel LCD, 3000:- för en GSM-modul 1 600:- per expensionskort, 300:- styck för varje magnetkontakt och 1990:- för en utomhussirén med flash/strobe... (priserna exklusive moms). För arbetet tog han 650:- i timmen plus moms...
OBS att detta var ENBART för centralenheten! Vi fick dessutom betala 1 500:- styck för manöverpanel LCD, 3000:- för en GSM-modul 1 600:- per expensionskort, 300:- styck för varje magnetkontakt och 1990:- för en utomhussirén med flash/strobe... (priserna exklusive moms). För arbetet tog han 650:- i timmen plus moms...