Hej
Är i full gång med en mindre renovering av vardagsrummet och jag undrar om man ska byta ut den silvriga ångspärren mot något annat när man sätter ny gips.
Om den ska ersättas, ska man sätta något liknande? Eller är det plast som är standard?
Eller kan man strunta i det och sätta ny gips direkt mot råspont?
Hus byggt 1970.
Är i full gång med en mindre renovering av vardagsrummet och jag undrar om man ska byta ut den silvriga ångspärren mot något annat när man sätter ny gips.
Om den ska ersättas, ska man sätta något liknande? Eller är det plast som är standard?
Eller kan man strunta i det och sätta ny gips direkt mot råspont?
Hus byggt 1970.
ni som skaffat mjuk kylväska - vilket oftast också har aluminiumlager som värmeskärm i sin tunna isolering, och råkat oturen att under ett år köpa varianten som inte hade värmeskärmen (och det fans inte någon med skärm i alla dessa med olika varumärken som såldes det året - vilket indikerade att det är en och samma tillverkare i botten) - vet att det är stor skillnad mellan dessa i värmeisoleringsförmåga - de utan värmeskärm var i princip odugliga som kylväska även med kylklampar i sig medans de med aluminiumskärm kunde hålla anständig kyla med samma antal kylklampar nära en hel arbetsdag...
så lite nytta gör aluminiumskärmen när det gäller värmestrålning mellan lagren.
HejX xxargs skrev:ni som skaffat mjuk kylväska - vilket oftast också har aluminiumlager som värmeskärm i sin tunna isolering, och råkat oturen att under ett år köpa varianten som inte hade värmeskärmen (och det fans inte någon med skärm i alla dessa med olika varumärken som såldes det året - vilket indikerade att det är en och samma tillverkare i botten) - vet att det är stor skillnad mellan dessa i värmeisoleringsförmåga - de utan värmeskärm var i princip odugliga som kylväska även med kylklampar i sig medans de med aluminiumskärm kunde hålla anständig kyla med samma antal kylklampar nära en hel arbetsdag...
Så du tänker att den fungerat mer som värmeskärm än ångspärr?
Huset hade ju sitt grundutförande uppvärmning via "takvärme" så det kan kanske ligga något i det.
Ska även tilläggas att vi har ett FTX som jag installerade för ca 4 år sedan.
Men nu är det i alla fall dags att sätta upp ny gips på väggarna, så frågan är om man ska ersätta den med ångspärr eller ångbroms, alternativt bara sätta upp gipsplattor direkt mot råspont..
Är det någon som har några insikter? Byggplast känns kanske lite vät tätande eller? Är ångbroms ett bättre alternativ kanske?
// Thomas Ljunggren
Är helt övertygad om att aluminiumskiktet gör skillnad för värmestrålningen. Hur stor skillnad det gör låter jag vara osagt då jag inte stött på några vetenskapliga undersökningar av det och därför inte har ngn uppfattning. Sedan fungerar det också som ångspärr.
Så, jag hade behållit allt som var helt. Där det är trasigt hade jag satt byggplast eller tejpat om det var mindre skador/revor/hål.
Då jag uppfattar att väggarna är helt ok, dvs lösningen har fungerat utmärkt i >50 år, så är ju grundprincipen att man ändrar inte på något som bevisligen fungerar.
Varje ändring som görs kan orsaka problem. Det spelar ingen roll vilka intentioner vi har med ändringen, historien visar gång på gång på gång att vi är inte kapabla att förutse allt hur mkt vi än anstränger oss.
Så, jag hade behållit allt som var helt. Där det är trasigt hade jag satt byggplast eller tejpat om det var mindre skador/revor/hål.
Då jag uppfattar att väggarna är helt ok, dvs lösningen har fungerat utmärkt i >50 år, så är ju grundprincipen att man ändrar inte på något som bevisligen fungerar.
Varje ändring som görs kan orsaka problem. Det spelar ingen roll vilka intentioner vi har med ändringen, historien visar gång på gång på gång att vi är inte kapabla att förutse allt hur mkt vi än anstränger oss.
Klicka här för att svara