Som frågan ovan lyder - kan man använda silvertejp i krypgrunden för att täta skarvarna som blir när man lägger upp plast? Har hört att man ska använda byggtejp men den var rätt så dyr.

När jag har använt silvertejp utomhus har den liksom upplösts efter några månader, verkar inte tåla utomhusklimat över tid. Jag skulle använda den tejp som rekommenderas av plasttillverkaren.

Det är plast på marken det handlar om antar jag? Räcker väl att lägga plasten med typ 30 cm överlapp eller så. Det behöver ju inte vara trycktätt precis.. Håll plasten på plats med stenar.

Tack för svar.

Plast på marken är vad som gäller. Vi har lagt plasten omlott cirka 50 cm. På vissa ställen tror jag dock det behöver tejpas men vi får väl lägga lite slantar på byggtejp på de ställena då.

• Gilla
Inge Norin
  • Laddar…
Någonstans kan man ju väga priset för en rulle byggtejp mot tråkig fukt i grunden och allt det kan medföra. Jag valde byggtejpen när vi plastade in.Hur har du fäst din plast mot grundmuren?

Torx - vår grund är isolerad på sidorna med först betong och sedan frigolit så det har inte varit helt lätt att fästa plasten. Vi fick tips på ngn byggaffär att limma och får prova det. Har du ngt tips kanske?

Okej. Jag har inte riktigt heller fått det att fästa i kanterna så där ligger sten idag, men funderar på att fylla VP-rör med sand eller fin singel och bygga en ram runt hela kanten.

1:a huset skrev:
Torx - vår grund är isolerad på sidorna med först betong och sedan frigolit så det har inte varit helt lätt att fästa plasten. Vi fick tips på ngn byggaffär att limma och får prova det. Har du ngt tips kanske?
Är det inte risk för frostsprickningar i grundmuren om man isolerar den inifrån?

Torx - Det har jag ingen aning om. När vi köpte huset var det gjort så här i grunden. Tror att det är från byggtiden. Huset är från -88.

Smart idé annars att lägga rör med sand/singel och bygga en ram. Det ska jag framföra till sambon.

Nu har vi fått eluttag i grunden och ska sätta igång avfuktaren så fort vi kan. Det behövs verkligen. Futkmätaren ger mkt höga utslag just nu.

Rrrr - svaret om frostsprickning var till dig. Såg lite galet. (Torx - Det har jag ingen aning om. När vi köpte huset var det gjort så här i grunden. Tror att det är från byggtiden. Huset är från -88. )

bygger ni helt ny krypgrund eller bara nere under huset och renoverar? jag håller på att göra en helt ny krypgrund för tillfället och då rekommenderas jag av tillverkaren att dra upp plasten över sidorna

Finns en speciell tejp som ska användas för byggfolie eller "byggplast".
http://www.k-rauta.se/inredning_4917.htm men den är ju som sagt rätt dyr, och det kanske inte är lika noga att det är helt tätt i fallet med krypgrund.

Redigerat:
använder man inte butyltejp till sånt?

Butyltejp fattar jag som att man använder om man vill fästa plasten mot grundmuren eller någon annan skrovlig yta. Men för plast mot plast borde väl åldersbeständig tejp funka bra. Butyltejpen är svindyr.

bränski - vi försöker fixa den gamla krypgrunden och tror att det blir bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.