Hej! Ska fästa upp en rätt tung duschvägg i ett badrum där materialet bakom utgörs av en rätt porös lättbetongvägg. Jag tänker att det blir starkare om jag använder ett lim istället för silikon.

Det verkar som att Tec7 är godkänt för badrum, så undrar mest om det är okej att spruta in detta i ett borrat hål, eller om jag missar något skäl till att det är just silikon man brukar rekommendera? Kan det påverka tätskiktet på sikt eller liknande?
 
BirgitS
Det låter som att du egentligen inte menar limma duschväggen utan hur du ska täta skruvhålen för att få ett bra tätskikt. Till det använder man sanitetssilikon. Duschväggen ska sitta fast med skruv och plugg precis som när man sätter upp saker på väggarna i andra rum än badrum.

Man kan ju limma fast (en del) duschväggar men då limmar man fast profilerna på kaklet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som att du egentligen inte menar limma duschväggen utan hur du ska täta skruvhålen för att få ett bra tätskikt. Till det använder man sanitetssilikon. Duschväggen ska sitta fast med skruv och plugg precis som när man sätter upp saker på väggarna i andra rum än badrum.

Man kan ju limma fast (en del) duschväggar men då limmar man fast profilerna på kaklet.
Ja, tack för det förtydligandet! Frågan kvarstår dock varför jag inte kan göra det med tec7? :)

Limmet kommer ju tryckas in i ev sprickor och annat som jag kan ha oturen att träffa och kanske stabilisera lite tänker jag
 
T
Funkar jättebra att använda Tec7, då det både är ett lim, silikon och fogmassa på samma gång. Funkar typ till allt.

Det inte många vet att vanlig silikon funkar bra till att limma fast saker med, drar du tex en sträng bakom hela duschprofilen så kommer du inte kunna rubba den efter att du har skruvat bort skruvarna utan du få skära bort silikonen för att få dän profilerna.

Akvarium är endast ihopsatta med silikon till exempel!
 
  • Gilla
Enber och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.