8 204 läst ·
68 svar
8k läst
68 svar
Silikatfärg på spacklad vägg
Ok tack 👍🏻Mattias Andreasson skrev:
Som jag skrev i början så är/var golvet nästan garanterat målat med 2 komponent epoxy, nu efter att du testat ännu troligare.
Alla andra färgalternativ är sämre än det, så förhoppningsvis är ytan bara lite avmattad/lätt skrovlig så att ett nytt lager 2-komponent i den färg ni vill ha kan målas på.
"Golvfärg" är ett förmodligen billigare/mer lättarbetat/hälsosammare(under målningen) men är med stor sannolikhet mindre slitstark och mycket känsligare för kemikalier(vilket du märkt).
Har dom slitit bort bitar och/eller gått ner till betongen på vissa ställen så är det tyvärr "All in" eller kasta in handduken som gäller om ni vill ha ett golv som ser nytt ut.
Är det en massa skador i färglagret så finns det nog en stor risk att eventuella lagningar man gör innan målningen kommer att lysa igenom.
För att det ska bli ett riktigt bra resultat med en ommålning om det är skador i färglagret så måste all färg bort hela vägen ner till betongen.
Klinker eller Nålfiltsmatta än dom golvalternativen man har i en källare om man vill att det ska andas.
Då jag ska ta upp bitar av golvet i många av rummen i framtiden så ville jag inte lägga en massa tid och pengar på det målade golvet. Så jag köpte matta på rulle till alla rummen, gick på under 10,000kr, rullarna ligger i ett rum för stunden och väntar på att bli placerade och tillskurna så dom passar i sina rum. kommer ta en handfull timmar gissar jag då väggarna inte är 100% raka och dörrarna är insjunkna i väggarna istället för längs med.
Om det inte hade lossnat några färgflagor eller puts från varken golv eller väggar innan ni började med källarprojektet så betyder det att fukt inte är en faktor som ni hade behövt tänka på och allt som hade behövt göras var att tvätta allt med målartvätt, spackla lite, köpa 150liter akrylatfärg som sprutades på tak och väggar. Sedan rollat golvet med Golvfärg.
Ja dom har slipat bort färg på golvet men tyvärr inte tagit i hörn och längs med kanter och på de ställena så är det nästan 4 mm tjockt med färg.
Har också sprickor i betongen som går tvärs över rummet som blivit lagade men syns bra just nu då det är gropigt i sprickorna fortfarande.
Se bild
Vi kollade på matta att rulla ut och fixa till. Våra väggar är inte heller raka så där får man skära till lite.
Ja det hade varit det bästa, synd man inte hade kunskap om sånt innan 🙈
Men fukt verkar vi inte ha trots att huset aldrig dränerats om.
Däremot stora sprickor i både golv och väggar.
Får se om man behöver åtgärda det genom att ta dit någon firma?
Dom har nog bara kört med en stor golvslip man står bakom och går med då, man kommer inte in till väggen med den, men bortsett från när man slipar en platta innan man reser väggarna vid ett nybygge så behöver man alltid en handhållen betongslip(stor som en vinkelslip).T ToT15 skrev:Ok tack 👍🏻
Ja dom har slipat bort färg på golvet men tyvärr inte tagit i hörn och längs med kanter och på de ställena så är det nästan 4 mm tjockt med färg.
Har också sprickor i betongen som går tvärs över rummet som blivit lagade men syns bra just nu då det är gropigt i sprickorna fortfarande.
Se bild
Vi kollade på matta att rulla ut och fixa till. Våra väggar är inte heller raka så där får man skära till lite.
Ja det hade varit det bästa, synd man inte hade kunskap om sånt innan 🙈
Men fukt verkar vi inte ha trots att huset aldrig dränerats om.
Däremot stora sprickor i både golv och väggar.
Får se om man behöver åtgärda det genom att ta dit någon firma?
Helst kör man kanterna först för den handhållna lämnar en mycket fulare yta men när man kommer efter med den stora så kör man över en stor del av det fula så att det bara blir närmast väggen det blir lite fulare.
Sprickor beror i regel på sättningar som kom ganska snart efter att huset byggts, för att veta om det är ett pågående problem får man hålla koll på dom i något år och se om dom blir större eller kommer tillbaka efter att man fyllt dom.
Är den handhållna varianten jag kört väggarna med.
Ja en sån där hade dom och körde med den handhållna där dom inte kom åt med golvslipen. Men dom slarvade jättemycket. Så mycket var kvar ändå.Mattias Andreasson skrev:
Dom har nog bara kört med en stor golvslip man står bakom och går med då, man kommer inte in till väggen med den, men bortsett från när man slipar en platta innan man reser väggarna vid ett nybygge så behöver man alltid en handhållen betongslip(stor som en vinkelslip).
Helst kör man kanterna först för den handhållna lämnar en mycket fulare yta men när man kommer efter med den stora så kör man över en stor del av det fula så att det bara blir närmast väggen det blir lite fulare.
Sprickor beror i regel på sättningar som kom ganska snart efter att huset byggts, för att veta om det är ett pågående problem får man hålla koll på dom i något år och se om dom blir större eller kommer tillbaka efter att man fyllt dom.
Är den handhållna varianten jag kört väggarna med.
Dom hade även en giraffslip eller vad dom kallade det, som dom slipade de spacklade väggarna med i övriga huset.
Har tagit kort på hur dom såg ut i somras och tagit nytt kort nu innan dom fyllde igen.
Så ska jag se om ett halvår hur det ser ut då med sprickorna. Det ska ju iaf gå att ordna till ganska lätt numera, utan att behöva lyfta huset.
Hur gick det till slut?
Ja, också nyfiken. Väldigt intressant tråd med många kloka inlägg som jag nu sparat (gryyyyym funktion på forumet!). Lite lustig tanke - hur mycket har ByggaHus sparat landets husägare som nu kunnat och vågat göra saker själva, bättre navigerat hantverkare, gjort långsiktigare val osv.
Väggarna- dom sprickor som fylldes igen syns igen, inte alla men dom största. Dom har inte blivit större utan bara synliga igen.J jlarsson1978 skrev:
Golven har vi kört betsil på som binder damm. Först fixade vi ju sprickorna. Och där ser det bra ut.
Men i det rum där byggaren gjöt själv och la golvvärme har hela golvet spruckit riktigt ordentligt. Stora många sprickor. Och flera ställen är det en springa på ca 6-7 mm.
Det har vi fått reda på att det beror på att han satte in värmefläktar för att betongen skulle brinna fortare samt att dom satte på golvvärmen för snabbt inpå.
Besiktningsmän har underkänt allt jobb och vi ligger i tvist med företaget. Men dom har skulder så vi lär inte få några pengar om vi ens vinner det.
Se mitt svar till jlarsson 😊slothy skrev:
Ja jag har fått massor av bra tips härinne.
Man kan göra så mycket mer än man tror.
Och nu när vi måste göra om hela renoveringen av huset så är det några miljoner och därför behöver man lära sig så man kan göra en del själv.
Men vi rör aldrig VVS, el och såna områden. Det får proffsen göra
Tack för svar och jäklar vilken tråkig situation. Hoppas på det bästa!T ToT15 skrev:Se mitt svar till jlarsson 😊
Ja jag har fått massor av bra tips härinne.
Man kan göra så mycket mer än man tror.
Och nu när vi måste göra om hela renoveringen av huset så är det några miljoner och därför behöver man lära sig så man kan göra en del själv.
Men vi rör aldrig VVS, el och såna områden. Det får proffsen göra
Jag vet inte... Jag brukar tänka typ hur jäkla svårt kan det vara? Man måste ju inte vara lika bra som en elektriker, som måste kunna hantera allt möjligt de stöter på. Jag behöver ju bara kunna hantera det jag har (visst, trixigare saker tar jag också in proffs till, tex byta central). Men att bygga ett våtrum eller lägga ett tak. Tror inte det är så svårt som man tror.
Tack,slothy skrev:
Tack för svar och jäklar vilken tråkig situation. Hoppas på det bästa!
Jag vet inte... Jag brukar tänka typ hur jäkla svårt kan det vara? Man måste ju inte vara lika bra som en elektriker, som måste kunna hantera allt möjligt de stöter på. Jag behöver ju bara kunna hantera det jag har (visst, trixigare saker tar jag också in proffs till, tex byta central). Men att bygga ett våtrum eller lägga ett tak. Tror inte det är så svårt som man tror.
Ja det här var verkligen inte det man hade föreställt sig när man köpte huset. Men det finns riktiga rötägg överallt.
Byta tak och bygga våtrum skulle vara roligt att lära sig. 😊
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
