29 650 läst ·
40 svar
30k läst
40 svar
Silikatfärg på källarväggar
Jag tror fodren fästs med spik i dörrkarmen. Blir en spalt mot putsen. Kolla hur det ser ut med foder mot en kakelvägg.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Nice, vilket jobb!
Vad använde du för putsbruk?
Själv putsar vi nu våra källarväggar med hydraulisk kalkgrund (weber cal 109) och tidigast efter två veckor kommer vi måla väggarna. Jag vet att vi bör vänta 6-8 veckor men tidplanen tillåter inte detta tyvärr.
Vi är däremot osäkra på vilken färg vi ska köra med. Det hade varit bra om jag kunde måla med silikat både på kalkputsen OCH på plastfärgen (som fortfarande finns kvar i källartaket och på några få ställen där jag inte lyckats knacka ner). Tror ni det blir okej?
Själv putsar vi nu våra källarväggar med hydraulisk kalkgrund (weber cal 109) och tidigast efter två veckor kommer vi måla väggarna. Jag vet att vi bör vänta 6-8 veckor men tidplanen tillåter inte detta tyvärr.
Vi är däremot osäkra på vilken färg vi ska köra med. Det hade varit bra om jag kunde måla med silikat både på kalkputsen OCH på plastfärgen (som fortfarande finns kvar i källartaket och på några få ställen där jag inte lyckats knacka ner). Tror ni det blir okej?
Jag har hört att silikat ibland släpper från kalkputs - eller gäller det bara utomhus? Någonstans läste jag - troligen här på forumet - om problem med silikatfärg i källare - någon väldigt kunnig som hade synpunkter - men jag kan inte hitta det just nu. De flesta verkar väldigt nöjda.Per Eskilsson skrev:
Nice, vilket jobb!
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Jag har blivit rekommenderad att måla med Webers kalkfärg Weber cal 246 på den hydrauliska kalkputsen.
Den verkar bra eftersom den tydligen kan målas redan 2 veckor efter putsandet till skillnad från silikatfärgen som sägs behöva att kalkputsen torkat 6-8 veckor.
Men nackdelen med kalkfärgen verkar vara att den är väldigt vattnig och därmed är det svårt att ”måla bort” eventuella sprickor i putsen.
En annan nackdel med kalkfärgen (tror jag) är att den sannolikt inte fäster bra på plastfärg. Jag har några få sådana ytor på källarväggen. Vill ju helst slippa kladda runt med olika färger på en och samma vägg. För detta ändamål inbillar jag mig att silikatfärgen passar bättre.
Svårt det här.
Den verkar bra eftersom den tydligen kan målas redan 2 veckor efter putsandet till skillnad från silikatfärgen som sägs behöva att kalkputsen torkat 6-8 veckor.
Men nackdelen med kalkfärgen verkar vara att den är väldigt vattnig och därmed är det svårt att ”måla bort” eventuella sprickor i putsen.
En annan nackdel med kalkfärgen (tror jag) är att den sannolikt inte fäster bra på plastfärg. Jag har några få sådana ytor på källarväggen. Vill ju helst slippa kladda runt med olika färger på en och samma vägg. För detta ändamål inbillar jag mig att silikatfärgen passar bättre.
Svårt det här.
Jo det vet jag. Gillar inte glipor och spalter bara. Här har jag spikat i karmen, dragit limsträng mot kaklet och tvingat fast. Blir inte helt tätt eftersom kaklet inte ligger 100% plant men får duga.T Provrundan skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Per Eskilsson: Jag använde Putsbruk C Hand.
En fråga: Man ska ju hålla ny puts fuktig några dagar men hur är det med lagningar av t ex borrhål? De torkar ju ut på några minuter efter varje vattning. Är det mindre noga med små lagningar? Inbillar mig att en hel nyputsad vägg är lättare att hålla fuktig.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Vet inte, jag har inte hunnit laga några småhål än. Men jag har några mindre ytor i taket som jag ska på nu. Jag vattnat väggarna minst en gång om dagen. Särskilt mycket suger innerväggarna som är murade med tegel.
Per Eskilsson: Ja tegel är törstigare än Leif GW Persson. Jag målar källartak med vanlig väggfärg. Ska väl ändå inte vandra fukt så högt. Då kan jag också lämna gamla färgen och bara tvätta taket innan målning. Taket var dock törstigare än jag trodde så fick blaska på mycket skurmedel och blev sjöblöt i kläderna och ansiktet 
Angående dörrfoder fick jag en tanke. Kanske göra som på sjukhus och skolor med platta färdigmålade lister utan gering. De bör jag hinna sätta upp innan de slår sig så blir det lättare att få snyggt.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Bytt profilnamn.
Vill ge ett tips: Knarrande gamla trappor kan bli gott som helt tysta om man målar undersidan med latexfärg. Se till att fylla ut sprickor ordentligt. Större sprickor kan fyllas med latexfog.
Vill ge ett tips: Knarrande gamla trappor kan bli gott som helt tysta om man målar undersidan med latexfärg. Se till att fylla ut sprickor ordentligt. Större sprickor kan fyllas med latexfog.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Testa ställ en tyngre plasthink, t ex en tung målarburk i plast för att se om du får samma resultat.
Bara en hink? Den blir väl inte tät mot golvet?
Det verkar ju snustorrt men jag litar inte på det eftersom det släppt plastfärg från väggarna. Golvet är nästan fritt från färg men det beror nog mest på nötning.
Det verkar ju snustorrt men jag litar inte på det eftersom det släppt plastfärg från väggarna. Golvet är nästan fritt från färg men det beror nog mest på nötning.
Nu har jag fått tag på silikatfärg och binder. Gör det nåt om jag grundar med bindern och väntar några dagar innan jag målar igen? Står inget om det.
Golvfärgen däremot som vi köpte (Hagmans EP-V) ska man inte vänta längre än 24 timmar mellan målningarna. Men det beror väl på att ytan blir slät och hård fort.
Golvfärgen däremot som vi köpte (Hagmans EP-V) ska man inte vänta längre än 24 timmar mellan målningarna. Men det beror väl på att ytan blir slät och hård fort.
Ska normalt sett inte vara något problem att vänta några dagar. Men läs på Bindern eller Silikatfärgen, där ska det stå hur man gör.