Hej,

Jag har nyss renoverat min källare, putsat om med kalkputs på ytterväggarna och rivit ner till rena tegelväggar på innerväggarna. Sedan målade jag med silikatfärg från Hornbach.

Nu en månad senare är det mögelpåväxt på framförallt tegelväggarna. Jag vet att jag har tillskjutande markfukt, och det var därför jag valde denna lösningen. Silikatfärgen skall väl inte ens kunna mögla?
Vad gör jag nu? :(

Allt kan mögla. Är klimatet sådant att mögel växer så kommer mögel att växa. Du behöver se över ventilation etc för att förbättra klimatet.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Fast hur var det innan då?

• Gilla
Galten
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast hur var det innan då?
Det var kraftiga putssläpp överallt, men inget mögel. Jag har bara självdragsventilation och en Woods avfuktare som går igång över 60% fuktighet

Ok, då är det väl nåt i färgen möglet gillar då. Innan du målade fanns det väl kanske inget de kunde livnära sig på och nu har du tillfört nåt och fukthalten medger antagligen påväxt.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ok, då är det väl nåt i färgen möglet gillar då. Innan du målade fanns det väl kanske inget de kunde livnära sig på och nu har du tillfört nåt och fukthalten medger antagligen påväxt.
Det ser ut att växa där jag vet att jag har fukt från utsidan. Så det spelar nog mindre roll vilken luftfuktighet jag har i själva källaren.
Huset är från 1936 och det är en rätt fuktbelastad källare som jag inte kommer inreda öht. Tanken var bara att få det lite snyggare än det svarta hål det var tidigare.

I teorin skall silikatfärg inte innehålla något organiskt material som kan fungera som mögelföda, dessutom med högt pH värde som dämpar påväxt. Jag får nog försöka få bort färgen på de ställena och måla om med ren kalkfärg?.

Om du har mycket fuktbelastning så kanske det är salt/mineralutfällningar du ser och inte mögel? Bilder hade underlättat.

Närbild på en vit vägg med mögelskador och ojämn textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske inte är mögel utan andra utfällningar som Harald skrev? Det som talar för det är att det var väldigt lätt att torka bort med en fuktig trasa. I så fall får jag be Hornbach om ursäkt...

Är det luddigt är det mögel. Kritar det av i pulver är det salt/mineral från fukt/vägg. Tror detta har väldigt lite med Hornbach att göra.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Är det luddigt är det mögel. Kritar det av i pulver är det salt/mineral från fukt/vägg. Tror detta har väldigt lite med Hornbach att göra.
Det kritar av sej. Så då är troligen allt lugnt. Mörkröda tegelstenar under färgen

Blev lite panik när jag såg de gråa fläckarna...

Där är ganska så mycket plast i silikatfärgen i från Hornbach. Gick det att sälja upp till sadolin silikatfärg som senare ersattes av Nordsjön silikatfärg så gjorde man det.

annars fick kunden stå sitt kast.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.