Hej!
Håller på att ta in offert och är i slutfasen för husdränering och ska acceptera en offert.
Den kommer via något som heter "www.banksignering.se" och ska signeras via bankid.

Har aldrig stött på detta och enligt hantverkaren är det standard, men med tanke på vad man gör med Bankid är jag tveksam och vill ta in lite råd.

Är det någon som har några tankar eller erfarenhet kring detta?

• Webbsida med avtalsmall för hantverkartjänster, konsument och näringsidkare. Text och grafiska element i grönt och vitt.
  • Wow
Hellwiz
  • Laddar…
Är väl som alltid så att du ska vara väldigt uppmärksam på vad som står i din Bankid app när du signerar. Det ska ju stå något i still med "Identifierar dig vid banksignering.se" eller "Signerar hantverkarformuläret .. " så att det inte står något som har med en bank att göra eller dylikt.

• Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Fler och fler hantverkare som använder det så det bör inte vara något konstigt men som tidigare talare säger ska man ju alltid dubbelkolla vad det står.

• Gilla
Björn Br och 3 till
  • Laddar…
Är ett sätt att bekräfta en överenskommelse…. Hört att det blir vanligare då det finns folk som inte vill göra rätt för sig när det är dags att betala :thinking: tyvärr finns det väl lika många hantverkare som inte heller vill göra rätt för sig?

• Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Låter smidigt och säkert, men kolla alltid vad du signerar i appen.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Har jobbat en del med bankid men aldrig hört talas om banksignering.se

Verkar vara enmansföretag vars domän hostas av one.com, klingar lite oseriöst men jag tror inte det är scam

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Jag signerar protokoll samt anbud med bankID så skulle säga att de blir vanligare å vanligare. Så inget konstigt i sig. Sedan känner jag inte till just den där bankID sidan. Men som flera andra sagt, va uppmärksam på vad de står i bankID appen innan du signerar så borde de va lugnt.

Assently och Scrive stöter jag på en del i jobbet gällande digital signering, hantverksbransch.

• Gilla
gasell och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag signerade en offert inkl. Hantverkarformuläret i höstas, men med någon annan webbtjänst.

MrJay MrJay skrev:
Har jobbat en del med bankid men aldrig hört talas om banksignering.se

Verkar vara enmansföretag vars domän hostas av one.com, klingar lite oseriöst men jag tror inte det är scam
Jo verkar nystartat och jag har använt Scrive förut för att par avtal utan några problem.

Hursomhelst så beskriver de själva det så här.
"BankSignering grundades av Erik Hertsius (fd marknadschef Klarna) och Anton Bjerhem (serieentreprenör, grundare Bitiokoncernen). Företaget bakom tjänsten heter Bitio Services AB och är en del av Bitiokoncernen."

https://banksignering.se/ombanksignering

Sen är inte en mobiltelefon särskilt perfekt för att läsa ett avtal, så när jag gjort det så har de även fått maila så att man tydligare kan läsa vad som avtalats med min laptop.

Redigerat:
  • Gilla
kurrehe och 1 till
  • Laddar…
Sen ska man ju veta att bank-id inte är så läskigt som det låter... Det man gör är ju bara att bekräfta att vissa uppgifter stämmer, nu vet jag inte om den går på namn, telefonnummer eller personnummer? Alla "hämta ditt paket" signeringar med bank-id synkar ju bara med att namn eller nummer stämmer - inga personnummer. Det är alltså inte idiotsäkert bara för att det heter bank-id....

Accept av offert är väl perfekt med BankID så man slipper hålla på att skicka runt fysiska ex. Det är ju betydligt mer seriöst en ett handslag och sen massa tjafs om vad man kommit överens om, för båda parter. Dvs säkerställ så hantverkaren också signerar

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Signera via bank-id är bra tycker jag. Gör det med alla avtal jag kan. Det besvärliga i sammanhanget är väl just att det finns så många småbolag som prövar sin lycka på den marknaden att det är svårt att lita på signeringsprogrammet i sig om man inte litar på motparten.

• Gilla
CC22 och 1 till
  • Laddar…
C Corgimuffin skrev:
Hej!
Håller på att ta in offert och är i slutfasen för husdränering och ska acceptera en offert.
Den kommer via något som heter "www.banksignering.se" och ska signeras via bankid.

Har aldrig stött på detta och enligt hantverkaren är det standard, men med tanke på vad man gör med Bankid är jag tveksam och vill ta in lite råd.

Är det någon som har några tankar eller erfarenhet kring detta?
Allt fler tjänster inom alla möjliga sektorer kommer att börja begära underskrift via BankID framöver. Det du gör är att signera och bevisa att du är du. Det har inget med din bank eller överföring av pengar att göra. Läs på just Banksignering.se för mera info.

Nej. Jag skulle inte anlita den hantverkaren. Litar han inte på dig ska inte du lita på honom.
Jag är skeptisk till alla som ska ha underskrivt och kontrakt av saker som är vanliga och som ingår i en vanlig överenskommelse.
Det är möjligt att göra fel som jag tänker, rent juridiskt... men jag vill inte hålla på med paragrafer med dessa saker. Eller inte alls!
Man ska sköta sig och det gäller givetvis åt båda hållen. Så.... nej. Jag hade valt annan, dyrare, hantverkare men som står försitt ord. För mig är det viktigare.
Vilka summor pratar vi om!?

Finns gott om dåliga omdömmen där ute!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lurade-sina-grannar-pa-miljoner

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Ruben Janzon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.