Bo.Siltberg skrev:
Om terminal 1 har en funktion, t.ex extra boosteffekt till nån värmezon, då skulle du kunna ansluta en separat fas till den, inte bygla. Siemens kan ju inte ha tappat huvudet fullständigt(?) så det måste finnas nån förklaring till att de vill bygla 1-2. Frågan är bara varför de inte förordar en tredje fas där.. Det har vad jag minns aldrig tidigare varit problem att tyda inkopplingsanvisningen på en spis...
Tycker att det påminner om följande förvirrade problem (observera att det också är en Siemens och inte en Elux!)
https://www.byggahus.se/forum/el/290518-installation-2-fas-induktionshall-elektrolux.html
Dock har Siemens i detta fall en variant på vänstra kopplingen där det faktiskt är tre faser. Den tredje troligen parkerad ja. Till skillnad från den så tycker jag att bilden i den här tråden känns som en bugg i beskrivningen?

Redigerat:
Finns det några hällar av den här typen som verkligen drar nytta av tre faser?

Varför har du Perilix? Känns lättare att sätta en dosa där uttaget sitter.

Dagens häll/ ugnar är ganska låg effekt, samt att alla är byggda för att funka i hela världen, antingen Fas/Fas eller Fas/nolla, sen brukar problemet bli att när man byter ut det gamla så finns ingen nolla till de nya vitvarorna...

Min ganska nya häll/ugn har precis samma toppeffekt som den förra 25 år gamla. En enskild platta boostar på 3700W. Varje par av plattor går att köra på 3600W när de inte boostar. Så jag tycker inte att det stämmer att de har lägre effekt numera - tack och lov.

Vår induktionshäll har då lägre effekt, samt ugnen har endast stickpropp..

Det sitter Perilex på plats redan så det är väl den enkla anledningen att jag vill ha sådant don.

Kan hålla med om att installationsmanualen känns "buggig" med felmärkning 3N~ som borde vara 2N~ samt att Siemens borde kunna förtydliga att plint 1 är död (om den nu är det men det är väl troligast) men kan användas för att terminera grå ledare i det vänstra schemat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.