Kopplade loss min häll igår och tänkte minnet skulle vara starkare än en bild. Glömde ta bild alltså.

Jag är nästan säker på att det såg ut enligt följande.

Jord vid jordplint
Fas brun vid plint 5
Nolla vid plint 4
Fas svart vid plint 2

Se bild. Sviker minnet mig för mycket eller är det bara Fas svart som är fel i mitt minne

• Anslutningsplint för häll med flera skruvterminaler synliga, fastsatta på metallhölje; etikett ovanför och ventilerat område bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsdiagram på metallisk yta visar elektriska anslutningar och ledningskonfiguration för kökshällinstallation.
    Skapa konto
  • Elektrisk kopplingsplint med markeringar för jord (grön), fas brun (orange), nolla (blå) och fas svart (text), med ledningsexempel.
    Skapa konto
Kopplar du enligt sista bilden smäller det i centralen, du ser blecket där va?
Fas brun skall du koppla ovanför fas svart.

• Gilla
·HeRmAN· och 2 till
  • Laddar…
Okej så bara blå på plint 4 fas brun och svart på plint 3 och 2? Var nästan helt hundra att det var 3 st på de jordsidan.

Man vill ju inte sabba något :/

Erikaffelin Erikaffelin skrev:
Okej så bara blå på plint 4 fas brun och svart på plint 3 och 2? Var nästan helt hundra att det var 3 st på de jordsidan.

Man vill ju inte sabba något :/
Du ser ju på övre delen av etiketten var faserna kopplas in. Bara vänster sida.

• Gilla
·HeRmAN·
  • Laddar…
K Kane skrev:
Samtidigt är det många som skriver att det är konstiga instruktionerna att dom inte är till för Sverige och massa konstigt :) men prövar på ditt spår :)

Du ska inte prova någonting. Du ska koppla in
- två faser till plint 2 respektive 3,
- neutralledaren till plint 4 eller 5,
- en bygel mellan plint 4-5,
- skyddsjordsledaren till plint 6.

Om du inte vet vilken ledare som är vilken i din sladd så får du titta på inkopplingspunkten, om du nu har perilex eller fast anslutning.

• Gilla
·HeRmAN· och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Tack gjorde detta. Fungerade utmärkt. Dock fick jag flera stöter från spisen fas plint. Trots inget inkopplat. Men var säkert något som hade strömmen kvar sen jag montera ner den för två dagar sen :)

K
Tack gjorde detta. Fungerade utmärkt. Dock fick jag flera stöter från spisen fas plint. Trots inget inkopplat. Men var säkert något som hade strömmen kvar sen jag montera ner den för två dagar sen :)
Såklart att det gjorde. 😀

Jag är inte heller elektriker och håller mig inte heller borta från elarbeten jag borde anlita en elektriker för. Trots det vill jag kasta lite sten i glashus.

Som påpekats var det uppenbart att den inkoppling du initialt trodde var den rätta omöjligt kunde vara det. Du borde ha sett att två plintar är byglade (vilket gjorde det nästan omöjligt att missförstå kopplingsschemat). Om du kopplat fas till den ena och nolla till den andra hade du alltså kopplat ihop fas och nolla.

OM du i framtiden ska ge dig på att byta ut uttag eller strömbrytare eller elarbete du egentligen inte får utföra, så ta en bild innan du kopplar ur någonting och titta åtminstone ordentligt på ev. kopplingsschema.

• Anslutningsplint för el med pilar och text som visar nolla, fas och jord samt en röd markering.
    Skapa konto
  • Närbild av kopplingsschema jämfört med inkopplad strömbrytare, med röda markeringar för att visa byglade plintar.
    Skapa konto
  • Gilla
Erikaffelin
  • Laddar…
Tack gjorde detta. Fungerade utmärkt. Dock fick jag flera stöter från spisen fas plint. Trots inget inkopplat. Men var säkert något som hade strömmen kvar sen jag montera ner den för två dagar sen
Backspänning i nolllan kanske? Nollan ska man naturligt se som spänningsförande

• Gilla
Erikaffelin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.