Kopplade loss min häll igår och tänkte minnet skulle vara starkare än en bild. Glömde ta bild alltså.
Jag är nästan säker på att det såg ut enligt följande.
Jord vid jordplint
Fas brun vid plint 5
Nolla vid plint 4
Fas svart vid plint 2
Se bild. Sviker minnet mig för mycket eller är det bara Fas svart som är fel i mitt minne
Jag är nästan säker på att det såg ut enligt följande.
Jord vid jordplint
Fas brun vid plint 5
Nolla vid plint 4
Fas svart vid plint 2
Se bild. Sviker minnet mig för mycket eller är det bara Fas svart som är fel i mitt minne
Okej så bara blå på plint 4 fas brun och svart på plint 3 och 2? Var nästan helt hundra att det var 3 st på de jordsidan.
Man vill ju inte sabba något :/
Man vill ju inte sabba något :/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 151 inlägg
Du ska inte prova någonting. Du ska koppla in
- två faser till plint 2 respektive 3,
- neutralledaren till plint 4 eller 5,
- en bygel mellan plint 4-5,
- skyddsjordsledaren till plint 6.
Om du inte vet vilken ledare som är vilken i din sladd så får du titta på inkopplingspunkten, om du nu har perilex eller fast anslutning.
- två faser till plint 2 respektive 3,
- neutralledaren till plint 4 eller 5,
- en bygel mellan plint 4-5,
- skyddsjordsledaren till plint 6.
Om du inte vet vilken ledare som är vilken i din sladd så får du titta på inkopplingspunkten, om du nu har perilex eller fast anslutning.
Såklart att det gjorde. 😀Erikaffelin skrev:
Jag är inte heller elektriker och håller mig inte heller borta från elarbeten jag borde anlita en elektriker för. Trots det vill jag kasta lite sten i glashus.
Som påpekats var det uppenbart att den inkoppling du initialt trodde var den rätta omöjligt kunde vara det. Du borde ha sett att två plintar är byglade (vilket gjorde det nästan omöjligt att missförstå kopplingsschemat). Om du kopplat fas till den ena och nolla till den andra hade du alltså kopplat ihop fas och nolla.
OM du i framtiden ska ge dig på att byta ut uttag eller strömbrytare eller elarbete du egentligen inte får utföra, så ta en bild innan du kopplar ur någonting och titta åtminstone ordentligt på ev. kopplingsschema.
Klicka här för att svara