Köp från Danmark

• Haha
returen
  • Laddar…
köp original

MultiMan
H Hempa69 skrev:
Jahapp, dags igen. Syntetvätt luktar fotsvett efter tvätt och tömningsslangen blirinte varm när 90-graderstvättens vatten töms ut. Så originalelementet höll drygt två år. 😠
Pirat lär vara sämre, så jag säger också original.

Det är onormalt att dina värmeelement går sönder så ofta.

Du nämner textilrester, vilken typ av textilier tvättar du, helt vanliga kläder eller något som luddar extremt?

Har ni eget vatten? Gjort vattenprover? Bytt tvättmedelsmärke eller typ för att testa. Vilket använder du för närvarande, så det t ex inte är tvättnötter eller annat verkningslöst humbug?

Hur har elementen sett ut när du plockar ut dem, bilder? Frätskador, andra beläggningar än fibrerna?

MultiMan MultiMan skrev:
Pirat lär vara sämre, så jag säger också original.

Det är onormalt att dina värmeelement går sönder så ofta.

Du nämner textilrester, vilken typ av textilier tvättar du, helt vanliga kläder eller något som luddar extremt?

Har ni eget vatten? Gjort vattenprover? Bytt tvättmedelsmärke eller typ för att testa. Vilket använder du för närvarande, så det t ex inte är tvättnötter eller annat verkningslöst humbug?

Hur har elementen sett ut när du plockar ut dem, bilder? Frätskador, andra beläggningar än fibrerna?
Hej, har kommunalt stockholmsvatten, tvättar helt vanliga kläder. Använder Perfect pulvertvättmedel. Absolut inga hittepåmedel här. Sköljer ibland med lite ättika. Inga sköljmedel. Tvättar med tom maskin på 90 grader nån gång om året. Lite kalkyta kan skönjas på elementet.

Det är ett mysterium eller en jäkla otur.

Hempa

• Tvättermaskinens värmeelement med kalkavlagringar på grått klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insidan av en tvättmaskin med en kalkavlagring synlig på ett plastområde nära en komponent med ledningar och ett hjul.
    Skapa konto
H Hempa69 skrev:
Hej, har kommunalt stockholmsvatten, tvättar helt vanliga kläder. Använder Perfect pulvertvättmedel. Absolut inga hittepåmedel här. Sköljer ibland med lite ättika. Inga sköljmedel. Tvättar med tom maskin på 90 grader nån gång om året. Lite kalkyta kan skönjas på elementet.

Det är ett mysterium eller en jäkla otur.

Hempa
Det här är två års skörd av ludd. Inte så mycket om du frågar mig.
Nästan helt rent innanför lilla luckan på framsidan. Jag har letat i manualen men det står inget om luddfilter.

H

• Uppvärmningselement med luddansamling på kakelgolv, två års användning.
    Skapa konto
Redigerat:
Verkar som att elementet inte kyls av riktigt, då spricker dom. Inte mycket till ludd eller kallt, Stockholmsvatten kommer från Mälaren och har knappt någon kalk i sig.
Dum fråga kanske , är det ordenligt med vatten i maskinen, så när tvätten går ska det vara upp till en bit på glaset på luckan. När den körs tomme, är det vatten som står en bit upp på glaset då. Lite långsökt kanske. Hur är det med nivåvakten, brukar vara en slang som går från botten, sittter kanske strax under topplocket, öpnna toppen och blås i slangen.

• Haha
returen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Verkar som att elementet inte kyls av riktigt, då spricker dom. Inte mycket till ludd eller kallt, Stockholmsvatten kommer från Mälaren och har knappt någon kalk i sig.
Dum fråga kanske , är det ordenligt med vatten i maskinen, så när tvätten går ska det vara upp till en bit på glaset på luckan. När den körs tomme, är det vatten som står en bit upp på glaset då. Lite långsökt kanske. Hur är det med nivåvakten, brukar vara en slang som går från botten, sittter kanske strax under topplocket, öpnna toppen och blås i slangen.
På moderna maskiner (<20år) syns inte vattennivån ens vid sköljning
en LG tex har vatten nivån ett par centimeter över trummans lägsta punkt

• Gilla
Hempa69
  • Laddar…
H Hempa69 skrev:
Det här är två års skörd av ludd. Inte så mycket om du frågar mig.
Nästan helt rent innanför lilla luckan på framsidan. Jag har letat i manualen men det står inget om luddfilter.

H
svarat delen av värmaren säger annat här har något legat och isolerat så att värmaren har överhettats
fö rätt mycket kalk för att bara gått två år!
hur många maskiner om dagen blir det?

MultiMan
returen returen skrev:
På moderna maskiner (<20år) syns inte vattennivån ens vid sköljning
en LG tex har vatten nivån ett par centimeter över trummans lägsta punkt
Använder man 3+/extra sköljningar/högre vattennivå-knappen på min Siemens så syns vattennivån upp på luckan. Likaså när den tar in vatten upp på luckan i slutet av huvudtvätten, innan den tömmer tvättvattnet (samma sak som min Siemens från 1995 med mekaniskt verk gjorde).

Men, jag fattar vad du menar. Generellt är det alldeles för lite vatten i modern maskiner. Därför jag i princip alltid kör Hygienprogrammet som både värmer mer (som förr) och kör med mer vatten generellt. Märks tydligt på tvättresultatet jämför med snålprogram.

returen returen skrev:
svarat delen av värmaren säger annat här har något legat och isolerat så att värmaren har överhettats
Kan det inte vara ludden som ligger emot, isolerar och orsakar problemen? Jag har aldrig haft problem med ludd i mina maskiner, det flyger ut med tvättvattnet, det lilla som blir, men det beror givetvis på vad man tvättar.

@Hempa69 Hampa kan ge sådan elak, kompakt ludd. Du tvättar eller tillverkar inte jutesäckar, jutemattor eller annat sådant? Tänkte mest på användarnamnet. 😉

Redigerat:
  • Gilla
Hempa69
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Använder man 3+/extra sköljningar/högre vattennivå-knappen på min Siemens så syns vattennivån upp på luckan. Likaså när den tar in vatten upp på luckan i slutet av huvudtvätten, innan den tömmer tvättvattnet (samma sak som min Siemens från 1995 med mekaniskt verk gjorde).

Men, jag fattar vad du menar. Generellt är det alldeles för lite vatten i modern maskiner. Därför jag i princip alltid kör Hygienprogrammet som både värmer mer (som förr) och kör med mer vatten generellt. Märks tydligt på tvättresultatet jämför med snålprogram.

Kan det inte vara ludden som ligger emot, isolerar och orsakar problemen? Jag har aldrig haft problem med ludd i mina maskiner, det flyger ut med tvättvattnet, det lilla som blir, men det beror givetvis på vad man tvättar.

@Hempa69 Hampa kan ge sådan elak, kompakt ludd. Du tvättar eller tillverkar inte jutesäckar, jutemattor eller annat sådant? Tänkte mest på användarnamnet. 😉
inte många som har högrenivåknapp nuförtiden

• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
Jag gissar att vi tvättar en maskin per dag i snitt över året.

Så där lite ludd kan knappast isolera särskilt mycket, speciellt som det är blött vilket kyler ytterligare, så jag funderar på om det kan finnas något annat som kan göra att elementet går sönder.

H

MultiMan MultiMan skrev:

Haha! Nej, vi nyttjar ingen hampa, vare sig invändigt eller utvändigt! 🙃

H Hempa69 skrev:
Jag gissar att vi tvättar en maskin per dag i snitt över året.

Så där lite ludd kan knappast isolera särskilt mycket, speciellt som det är blött vilket kyler ytterligare, så jag funderar på om det kan finnas något annat som kan göra att elementet går sönder.

H
du har extremt mycket ludd på dina bilder så jo det är där felet är

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
du har extremt mycket ludd på dina bilder så jo det är där felet är
jag håller med, ludd ska inte hamna där alls

Men om ludd inte ”ska” hamna där är väl hålen i trumman för grova eller så saknas väl ett luddfilter av något slag. Eller vad? Låter i mina öron som en dålig konstruktion. Eller vad tycker ni?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.