Kul att någon fick nytt av den! Störde mig själv på att inte hitta den efter att ha googlat sönder internet där allt brukar stå... :-)

C crazytok skrev:
Kul att någon fick nytt av den! Störde mig själv på att inte hitta den efter att ha googlat sönder internet där allt brukar stå... :)
Fick nya kol från Reservex på fyra dagar. Så nu går den nog fem år/1000 tvättar till för knappt 300kr . Två timmars arbete totalt kanske. Viner mer om den nu men kolen sliter nog in sig snabbt. Tack för tråden

• Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Kul att någon fick nytt av den! Störde mig själv på att inte hitta den efter att ha googlat sönder internet där allt brukar stå... :)
Tack crazytok!

Du räddade just min dag!
Jag bjuder på en fika när coronaskiten är över! ;)

Haha, härligt! Kul att någon har nytta av infon... (y):D

• Gilla
Lord Haran
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Då har serviceteknikern varit här idag. På både gott och ont... det som var bra var att han fick igång den! (y)

Det var som dåligt, var att det som jag trodde. Det var nollställningen som inte var korrekt gjord... så 1000kr för att han åkte ut och vred på ratten och tryckte på några knappar när jag hade gjort allt arbete åt honom. :ok:

Men men, inga hemska summor vi pratar om det är mest att det är så irriterande när jag egentligen redan hade löst problemet själv!
Han tyckte själv synd om mig men kunde ju såklart inte göra så mycket, det är ju Siemens/Bosch som tar betalt.

Till skillnad från @zica så tänker jag delge förfarandet så att fler slipper hamna i samma situation. Serviceteknikern lät mig nämligen få reda på hur man gjorde ifall jag hamnar i samma situation i framtiden.

Såhär gör man:
1. Luckan stängd, och vredet klockan 12.
2. Tryck in och håll inne start knappen
3. Vrid till kl11
4. Vänta några sekunder och släpp startknappen
5. Vrid moturs tillbaka till kl12
6. Klart!

För er andra som försöker er på detta så önskar jag er bättre lycka än vad jag hade! Men nu vet vi tills nästa gång iaf.. (y):crysmile::crysmile:
C crazytok skrev:
Då har serviceteknikern varit här idag. På både gott och ont... det som var bra var att han fick igång den! (y)

Det var som dåligt, var att det som jag trodde. Det var nollställningen som inte var korrekt gjord... så 1000kr för att han åkte ut och vred på ratten och tryckte på några knappar när jag hade gjort allt arbete åt honom. :ok:

Men men, inga hemska summor vi pratar om det är mest att det är så irriterande när jag egentligen redan hade löst problemet själv!
Han tyckte själv synd om mig men kunde ju såklart inte göra så mycket, det är ju Siemens/Bosch som tar betalt.

Till skillnad från @zica så tänker jag delge förfarandet så att fler slipper hamna i samma situation. Serviceteknikern lät mig nämligen få reda på hur man gjorde ifall jag hamnar i samma situation i framtiden.

Såhär gör man:
1. Luckan stängd, och vredet klockan 12.
2. Tryck in och håll inne start knappen
3. Vrid till kl11
4. Vänta några sekunder och släpp startknappen
5. Vrid moturs tillbaka till kl12
6. Klart!

För er andra som försöker er på detta så önskar jag er bättre lycka än vad jag hade! Men nu vet vi tills nästa gång iaf.. (y):crysmile::crysmile:
Fantastiskt mycket matnyttig info som går att läsa sig till! Jag har bytt kol på maskinen och hoppades att en nollställning skulle vara det sista innan den brummade igång. Jag har också en Siemens VarioPerfect iQ300. Har dock ingen display på min maskin och att nollställa den är ett gissel. Någon som vet? Maskin ny i huset 2012.

• Siemens VarioPerfect iQ300 tvättmaskin kontrollpanel och vred utan digital display.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon föreslog ju följande också, har du provat det? Annars vet jag inte.. :(

Lucka stängt
Rakt upp
Medsols rakt ner
Vänta tills det tänds
Tryck och håll inne centrifugvarvtalsknappen
Direkt ett hack medurs
Håll var tills något händer

• Gilla
DrPeak
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Någon föreslog ju följande också, har du provat det? Annars vet jag inte.. :(

Lucka stängt
Rakt upp
Medsols rakt ner
Vänta tills det tänds
Tryck och håll inne centrifugvarvtalsknappen
Direkt ett hack medurs
Håll var tills något händer
Jag har provat massa olika varianter, däribland denna, men knapparna reagerar inte då det är touchknappar och inga "fysiska" man trycker in. Jag tackar dock för svar, och ett snabbt sådant

Nyfiken på om det löste sig?

• Gilla
DrPeak
  • Laddar…
Nollställningen lyckades tillslut! Det var "kl-6-lösningen" som tillslut funkade, även om det var speciellt/kändes märkligt med touchknappar. Fick dock inte rätt på maskinen trots utbytta kol, alla kontroller, samt härliga hjälp till trots. Tack!
Blev dock ett lyckat Samsungfynd på Black week för endast 3.800 kr, och man blev lite lärdom om tvättmaskiner rikare!

Nu har jag fått nya problem med tvättmaskinen, den centrifugerar inte tvätten så den är dyngblöt när tvättprogrammet är färdigt! Samtidigt så har torktumlaren slutat fungera så den torkar inte tvätten ordentligt heller… kul kombo!? :thinking:

Jag har kollat så inget sitter fast i filtret vid pumpen, men har ni någon idé på vad mer man kan kolla??? Det är akut…! :confused:

A
C crazytok skrev:
Nu har jag fått nya problem med tvättmaskinen, den centrifugerar inte tvätten så den är dyngblöt när tvättprogrammet är färdigt! Samtidigt så har torktumlaren slutat fungera så den torkar inte tvätten ordentligt heller… kul kombo!? :thinking:

Jag har kollat så inget sitter fast i filtret vid pumpen, men har ni någon idé på vad mer man kan kolla??? Det är akut…! :confused:
Den tömmer inte vattnet helt (stopp)
Eller
Motorn går ej runt (motorfel/styrning) rem

electroluxaren skrev:
Den tömmer inte vattnet helt (stopp)
Eller
Motorn går ej runt (motorfel/styrning) rem
Tvätt-trumman snurrar ju så motorn verkar det inte vara något fel på. Däremot är jag osäker på om den varvar upp ordentligt, jag tror inte den gör det… :thinking:

MultiMan
Du bytte ju kol, men det är ett typiskt beteende med kol som inte ligger an ordentligt och därför går det på låga varvtal med den tappar ork vid större belastning.

Hur mycket tvättar ni? En omgång piratkol jag fick till min gamla Siemens från 1995 (som jag bytte kol på upp till 19 års ålder, innan något annat gick sönder) var alldeles för mjuka och höll bara kanske 500 tvättar innan de var totalslut igen.

A
MultiMan MultiMan skrev:
Du bytte ju kol, men det är ett typiskt beteende med kol som inte ligger an ordentligt och därför går det på låga varvtal med den tappar ork vid större belastning.

Hur mycket tvättar ni? En omgång piratkol jag fick till min gamla Siemens från 1995 (som jag bytte kol på upp till 19 års ålder, innan något annat gick sönder) var alldeles för mjuka och höll bara kanske 500 tvättar innan de var totalslut igen.
sen slits ju kollektorn oxå och den såg ju inte så bra ut innan kolbytet

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.