Hej,

På min tvättmaskin Siemens 12E16 blinkar alla varvtalslampor samt den understa tvättlampan.
Får inte ordning på det och det står inga sådana felkoder i manualen heller.
Någon som vet?

Modell: WM12E161SN/04

Se bifogad bild...

/t
 
  • Tvättmaskinens kontrollpanel med blinkande varvtalslampor och en tvättlampa tänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vet?
 
P
Gör den det från början?
Eller efter en stund?
 
electroluxaren skrev:
Gör den det från början?
Eller efter en stund?
Den gör det direkt när vrider programväljaren till något annat än noll (0).
 
P
Du har ett kvarstående fel och med tanke på att det är en siemens så är det inte uteslutet att det är kolborstarna i motorn som är slut
Man får kolla och byta om det behövs däreftet nollställa felet manuellt
 
Jag skulle säga elektroniken här.
Du kan prova att nollställa genom att (från avstängt läge) vrida ratten till position 8. Vänta några sekunder, håll in centrifugeringsknappen och vrid ett snäpp till på ratten, släpp upp knappen. Då skall den vara nollställd.
Se om det ger något.
 
  • Gilla
johannex
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du har ett kvarstående fel och med tanke på att det är en siemens så är det inte uteslutet att det är kolborstarna i motorn som är slut
Man får kolla och byta om det behövs däreftet nollställa felet manuellt
Ok, tack. Skall kolla kolborstarna. Men hur återställer man felkoden manuellt när man bytt?
 
torbeno torbeno skrev:
Jag skulle säga elektroniken här.
Du kan prova att nollställa genom att (från avstängt läge) vrida ratten till position 8. Vänta några sekunder, håll in centrifugeringsknappen och vrid ett snäpp till på ratten, släpp upp knappen. Då skall den vara nollställd.
Se om det ger något.
Testade detta igår kväll men det hjälpte inte. Läste en annan artikel från en brittisk site och där testade jag en guide som man skulle vrida ratten från avstängt läge (0) till sex (6), därefter skulle man trycka in centriugeringsknappen och sedan vrida till ett (1) och sedan släppa knappen och sedan tillbaka till noll (0). Funkade heller inte...
 
Då är det nog bara elektroniken kvar. Denna kan ju ha fått sig en kyss av motorn om kolen tagit slut. Kolla kolen som elektroluxaren föreslog.
 
torbeno torbeno skrev:
Jag skulle säga elektroniken här.
Du kan prova att nollställa genom att (från avstängt läge) vrida ratten till position 8. Vänta några sekunder, håll in centrifugeringsknappen och vrid ett snäpp till på ratten, släpp upp knappen. Då skall den vara nollställd.
Se om det ger något.
Tack för den! Fick igång vår maskin igen
 
Tomture61
Nu är det min tur , kolen bytta men hur återställa felkoden ?
Tre blinkande lysdioder (motorfel)
OBS ingen felkod med några siffror / bokstäver .
 
torbeno torbeno skrev:
Jag skulle säga elektroniken här.
Du kan prova att nollställa genom att (från avstängt läge) vrida ratten till position 8. Vänta några sekunder, håll in centrifugeringsknappen och vrid ett snäpp till på ratten, släpp upp knappen. Då skall den vara nollställd.
Se om det ger något.

Fungerade för mig med. Men tog några försök där ingenting hände. Sen börjad den pipa. Jag stängde av den, och nu går den som vanligt

Grymt. Stort tack för tips!
(Siemens Varioperfect 12E16)
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.